Inlägg från: Anonym (Mamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamman)

Min dotter kan inte koncentrera sig

Min dotter på 5 år är världens underbaraste. Hon har alltid varit ett riktigt charmtroll, lätt för att få vänner och alltid glad och skämtar med alla. Hon har alltid varit lte överallt och ingenstans, men har aldrig tänkt på det särskilt.

Nu har förskolan börjat varna för att hon kanske inte kommer klara skolan nästa år och att det kanske ligger en diagnos bakom. Vi har adhd både på min och pappans sida så det vore ju inte helt konstigt. Men det känns jättejobbigt. Hon är ju världens underbaraste, sötaste tjej... 

Svårast har hon med koncentrationen (även hemma). Har jättesvårt att sitta still, sitta med vid matbordet o.s.v. Förskolan tycker inte att hon behöver utredas redan nu, utan att hon fortfarande kan "mogna" men börjar åh andra sidan ställa lite högre krav. Hon måste sitta med på samlingen, hon måste sitta och vänta vid matbordet med mera.

Min dotter har börjat känna mer och mer att hon inte gillar förskolan. Hon är glad när hon väl är där men säger att de alltid tvingar henne till saker som hon har svårt för och tycker är jobbigt. 

Jag vet varken ut eller in. Hur stöttar man bäst? Kommer hon inte klara skolan sen? Kommer hennes livsglada personlighet försvinna för att det ställs krav som hon inte fixar? Min sprudlande tjej. Hur var era barn i förskolan? Blev det bättre? Värre?

• Svar på tråden Min dotter kan inte koncentrera sig
  • Anonym (Mamman)

Tack för era svar. Det var på utvecklingssamtal de sa det och att de behöver meddela skolan om detta sen. Att just koncentrationen och sitta stilla brister. De menar ändå på att hon har ju inga sociala problem och att det kanske växer bort.

Jag vet varken ut eller in. De har inte sagt något om stöd, hjälp eller liknande. Bara att vi ska vänta och se.

Jag vet inte ens själv, tyder det på adhd eller kanske inte? Visst, hon har svårt för en del men inte allt..

• Anonym (Mamman)

Hur vet man vem som är specialpedagog på förskolan? Lärarna försöker släta över mina känslor när jag pratar med dem. Att det kanske bara är koncentrationssvårigheter och inte behöver innebära adhd, att vi ska vänta och ta det lugnt. Och visst, det kan vara så men det är mycket som stämmer överens. Hon är aldrig deppig, är hon ledsen så är hon JÄTTELEDSEN. Hon är sällan arg, får inga utbrott. Det går ofta över väldigt fort.

Hon hör aldrig vad vi säger. När man till slut får ögonkontakt med henne och hon uppfattar att vi pratat kan hon be om ursäkt. Hon ignorerar oss inte avsiktligt, utan är bara borta. Typ alltid. Hon kan inte fokusera på något om hon inte tycker att det är roligt. Svårt att lära sig saker. Ofta trött mitt på dagen fortfarande. Har mycket energi, men har alltid tänkt att alla små barn har det. Svårt att varva ner om hon är uppjagad men kan mysa i timmar framför film/platta.

På förskolan fixar hon inte samlingar, matstunder och lyssna. Kan vara uppe i varv och hoppa runt för mycket. Leker med alla. Alltid glad. Pratar hela tiden tydligen.

Hon leka i timmar, både själv och med kompisar. Det älskar hon. Har livlig fantasi. Superduktig på att rita för sin ålder. Ja..

• Anonym (Mamman)

Hon är inte alls blyg. Verkar inte bry sig jättemycket om vad andra tänker om henne. Som sagt, livlig och glad. Hon är överallt och ingenstans. Sprallig. Men underbar.

• Anonym (Mamman)

Jag är inte så orolig över om hon har diagnosen, hon är ju fortfarande min fina tös. Mer hur omgivningen kommer vara och hur jag ska hjälpa henne i livet. Har hört så många hemska historier om funktionsnedsättning, dåligt mående och utanförskap.

Vet inte var jag vänder mig för en utredning heller eftersom förskolan vill vänta. Kommer BVC ta det på allvar eller säga vänta de med? Bör man vänta? Eller bör man få reda på det så tidigt som möjligt?

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Min också) skrev 2019-11-22 17:21:22 följande:

Din tjej låter nästan en kopia av min son. Fast han har ibland lite svårt med det sociala samspelet också, leker ofta själv och har svårt att anpassa sin lek till andras. Exempel från imorse: hans lillasyster lekte tåg med några andra barn på förskolan precis när jag skulle säga hejdå. Storebror ville vara med men istället för att tuffa fram i lugnt tempo ville han att det skulle vara ett racer-tåg... Han tryckte på och alla andra sa åt honom att sluta. Problemet i situationer som dessa är att han ibland inte kan stoppa dig själv och det slutar med att någon annat barn gör sig illa för att han blir för hetsig. Nu var jag där och kunde styra upp, som tur var.

Dom ställer lagom krav på honom på förskolan: dagsform avgör om han kan sitta kvar vid bordet, och vid samlingen fungerar det om han får bläddra i en bok eller pilla med något. Fungerar det inte får han gå iväg till "kuddrummet" och hänga där.

Känner igen väldigt mycket. Min dotter leker gärna själv om andras lekar inte passar henne. Hon kör också sitt eget race oftast men kan även diskutera och samspela. Både och liksom. Hon är aldrig elak men kan ignorera kompisarna lite och göra sin grej. Också väldigt pratsam, oblyg och framåt.

Samma med sömnen, jättepigg och uppvarvad tills hon lägger sig på kudden. Kan sprattla runt 5 minuter och sen bara tvärsomnar hon. Har dock inte sovit hela nätter förrän nyligen, men hon brukar bara gå upp och lägga sig i soffan eller hos mig och somna om så det stör inte mig direkt. Går i sömnen ibland har jag märkt.

Hon är ofta väldigt uppe i varv, sprallig och har myror i brallan liksom. Men inte så att det stör eller gör mig galen. Andra kan väl störa sig antar jag.

Tror inte att de ställer jättehöga krav egentligen, men är lite oroliga just för skolan. Där det ju är helt annorlunda. Har inte ringt bvc än. Pappan blev helt vansinnig när jag sa att jag är orolig för henne.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Sjukt) skrev 2019-11-22 20:02:43 följande:
    Varför blev han helt vansinnig? Bryr han sig inte om sin dotter?
    Nja, han har tyvärr väldigt svårt att se andra människors behov över huvud taget.
Svar på tråden Min dotter kan inte koncentrera sig