• Anonym (A)

Snälla hjälp mig - mycket sammandragningar vecka 18

Hej!

Jag är gravid i vecka 18 och har dom senaste dagarna drabbats av obehagliga sammandragningar. Dessa sammandragningar kommer oftast när jag ligger ner i soffan eller i sängen. Jag har också noterat att dom kommer när jag lägger händerna över livmodern och smeker magen. Det är som att den blir arg och drar ihop sig till en stenhård boll som står rakt ut. Jätteläskigt! Ibland kommer dom när jag går från att ha haft uppdragna ben och sedan sträcker ut dom, i liggande/halvsittande position.

Jag har lämnat ett urinprov för att utesluta urinvägsinfektion och jag har fått information av min barnmorska. Hon sa att det kan vara livmodern som helt naturligt tränar sig inför förlossningen och att det då är helt ofarligt. Men hon sa även att man ska ta sammandragningar på allvar och att jag skulle vara uppmärksam på om det blir värre...

Svårt att avgöra om det blir värre... Tycker att sammandragningarna kommer lite hela tiden. Jag ska tillägga att dom inte gör ont, smärtar eller känns som värkar/mensvärk. Dom känns bara kraftigt obehagliga och får lite ont i ryggen efter. Jag har inte haft någon blödning.

Är det någon som har erfarenhet av detta?! Hur var det för er?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig - mycket sammandragningar vecka 18
  • Anonym (Prematur)

Jag hade sammandragningar tidigt och jag födde i v.25 för att min tapp blev utplånad. Men till skillnad från dina så gjorde mina ont.

Jag hade också en infektion som heter GBS, läkarna menar på att det var den infektionen som gjorde så jag fick sammandragningar och föder för tidigt.

Vad sa din bm om din urinodling ? Vissa infektioner i urinen kan man bara se via odling.

Jag tänker inte säga att dina sammandragningar påverkar negativt för vissa får tidiga sammandragningar utan att det är farligt men var uppmärksam bara och har du inte fått odling så be om det.

Min bm sa också att sammandragningarna jag hade var ofarliga och naturliga. Hon har bett om ursäkt i efterhand att hon inte tog det på allvar

• Anonym (A)
    Anonym (Prematur) skrev 2019-11-21 18:24:02 följande:

Jag hade sammandragningar tidigt och jag födde i v.25 för att min tapp blev utplånad. Men till skillnad från dina så gjorde mina ont.

Jag hade också en infektion som heter GBS, läkarna menar på att det var den infektionen som gjorde så jag fick sammandragningar och föder för tidigt.

Vad sa din bm om din urinodling ? Vissa infektioner i urinen kan man bara se via odling.

Jag tänker inte säga att dina sammandragningar påverkar negativt för vissa får tidiga sammandragningar utan att det är farligt men var uppmärksam bara och har du inte fått odling så be om det.

Min bm sa också att sammandragningarna jag hade var ofarliga och naturliga. Hon har bett om ursäkt i efterhand att hon inte tog det på allvar

MEN HJÄLP!!!! :o Nu måste jag fråga:

1. Hur ofta hade du sammandragningar?

2. När kom dom?

3. Hur länge gick du med sammandragningar? Dagar? Veckor? Månader?
  • Anonym (Prematur)
    Anonym (A) skrev 2019-11-21 19:06:52 följande:

MEN HJÄLP!!!! :o Nu måste jag fråga:

1. Hur ofta hade du sammandragningar?

2. När kom dom?

3. Hur länge gick du med sammandragningar? Dagar? Veckor? Månader?

Varje dag från v.16.

Blev allt intensivare och mer smärtsamma. Man hade ju läst om sammandragningar och visste att det var normalt men det är ju svårt att veta hur pass/vad som är normalt/onormalt under första graviditeten. Och i v.20 nångång så pratade jag med min bm varpå hon mena på att det var normalt... enligt läkare så skulle hon ha tagit urinodling och rått mig till att åka upp och kolla.

I v.25 så hade jag jätteont, åkte till förlossningen och var öppen 4 cm.

Men alltså jag hade ont. I slutet så kunde jag gå 20Meter och få stanna för fick sammandragning.

Som sagt, säger inte att dina sammandragningar är farliga för sammandragningar är ju normalt och vissa för tidigare än andra men var observant och lämna odling för att kolla så du inte har infektion
  • Anonym (A)
    Anonym (Prematur) skrev 2019-11-21 19:19:57 följande:

Varje dag från v.16.

Blev allt intensivare och mer smärtsamma. Man hade ju läst om sammandragningar och visste att det var normalt men det är ju svårt att veta hur pass/vad som är normalt/onormalt under första graviditeten. Och i v.20 nångång så pratade jag med min bm varpå hon mena på att det var normalt... enligt läkare så skulle hon ha tagit urinodling och rått mig till att åka upp och kolla.

I v.25 så hade jag jätteont, åkte till förlossningen och var öppen 4 cm.

Men alltså jag hade ont. I slutet så kunde jag gå 20Meter och få stanna för fick sammandragning.

Som sagt, säger inte att dina sammandragningar är farliga för sammandragningar är ju normalt och vissa för tidigare än andra men var observant och lämna odling för att kolla så du inte har infektion

Okej... Fan, jobbigt :(

Mina sammandragningar gör inte ont. Det spänner och känns inte direkt skönt heller, men det är inte VÄRK liksom, ingen skarp smärta. Mest obehagligt och stressande. Frågade inte din barnmorska dig om du hade ont? Berättade du det för henne, vad sa hon då?

Hur många sammandragningar hade du på en dag? Dina verkar ju ha utlösts av aktivitet? Mina kommer i vila eller när jag rör magen. Så konstigt!

Jag ska få provsvar imorgon eller på måndag.
  • Anonym (Pappa)

Frun hade tidigare sammandragningar båda gångerna hon var gravid. Första gånger var läkarna (och vi) rejält uppjagade. Hon fick hon order om att i princip inte röra sig, sedan blev hon inlagd 3 månader innan planerad födelse. Hon fick preparat för att vår son skulle utveckla lungor osv tidigare. Han föddes tillslut 1 vecka innan beräknat.

Med barn nummer två var det exakt samma mönster. Nu var läkarna lugnare och vi var också lugna. Trots massa sammandragningar och tappminskning föddes vår andra son precis som vår första ca 1 vecka innan planerat.

• Anonym (Prematur)
    Anonym (A) skrev 2019-11-21 19:25:00 följande:

Okej... Fan, jobbigt :(

Mina sammandragningar gör inte ont. Det spänner och känns inte direkt skönt heller, men det är inte VÄRK liksom, ingen skarp smärta. Mest obehagligt och stressande. Frågade inte din barnmorska dig om du hade ont? Berättade du det för henne, vad sa hon då?

Hur många sammandragningar hade du på en dag? Dina verkar ju ha utlösts av aktivitet? Mina kommer i vila eller när jag rör magen. Så konstigt!

Jag ska få provsvar imorgon eller på måndag.

Jag sa till henne att det gjorde ont, kunde tappa andan och var ibland tvungen att andas igenom dom. Men hon var så ignorant.

Dom kunde komma i vilande läge också. Typiskt sett så ska det bli bättre vid vila, men det kunde komma i tid och otid. Vissa dagar kom de kanske 5-10 gånger. Andra dagar några gånger i timmen/varannan timme/var tredje timme.
  • Anonym (A)
    Anonym (Pappa) skrev 2019-11-21 19:26:17 följande:

Frun hade tidigare sammandragningar båda gångerna hon var gravid. Första gånger var läkarna (och vi) rejält uppjagade. Hon fick hon order om att i princip inte röra sig, sedan blev hon inlagd 3 månader innan planerad födelse. Hon fick preparat för att vår son skulle utveckla lungor osv tidigare. Han föddes tillslut 1 vecka innan beräknat.

Med barn nummer två var det exakt samma mönster. Nu var läkarna lugnare och vi var också lugna. Trots massa sammandragningar och tappminskning föddes vår andra son precis som vår första ca 1 vecka innan planerat.

Okej, tack för att du delade den erfarenheten! Intressant. Var ni tvungna att ta preparat för att utveckla lungor med andra barnet också? Vet du om din fru hade ont och värk? Gjorde ni kontroller på typ gynakuten eller något sådant? Tacksam för svar!
  • Anonym (A)
    Anonym (Prematur) skrev 2019-11-21 19:33:08 följande:

Jag sa till henne att det gjorde ont, kunde tappa andan och var ibland tvungen att andas igenom dom. Men hon var så ignorant.

Dom kunde komma i vilande läge också. Typiskt sett så ska det bli bättre vid vila, men det kunde komma i tid och otid. Vissa dagar kom de kanske 5-10 gånger. Andra dagar några gånger i timmen/varannan timme/var tredje timme.

Okej, jag förstår. Beklagar att du fick en så dålig barnmorska :( Men jaha, vad ska jag göra nu då? Provsvaren kan ju dröja till efter helgen? Det är bara att avvakta och försöka ha is i magen så länge det inte gör ont...
  • Andreaaaa

Jag hade sammandragningar ifrån typ v 19 och under hela graviditeten, varje kväll, magen hård som en boll. Gjorde inte ont. Gick över med två dagar, nemas problemas.

• Anonym (Prematur)
    Anonym (A) skrev 2019-11-21 20:26:15 följande:

Okej, jag förstår. Beklagar att du fick en så dålig barnmorska :( Men jaha, vad ska jag göra nu då? Provsvaren kan ju dröja till efter helgen? Det är bara att avvakta och försöka ha is i magen så länge det inte gör ont...

Ja och skulle det bli något konstigt eller du blir orolig så kan du alltid åka in på kontroll och kolla så sammandragningarna inte påverkar tappen.

Det är ju bra att du inte har ont men jag hade kanske valt att vila lite extra och tagit det lugnt tills provsvaren kommer.

Som sagt - många kvinnor får sammandragingar tidigt utan att det behöver innebära problematik
Svar på tråden Snälla hjälp mig - mycket sammandragningar vecka 18