Snälla hjälp mig - mycket sammandragningar vecka 18
Hej!
Jag är gravid i vecka 18 och har dom senaste dagarna drabbats av obehagliga sammandragningar. Dessa sammandragningar kommer oftast när jag ligger ner i soffan eller i sängen. Jag har också noterat att dom kommer när jag lägger händerna över livmodern och smeker magen. Det är som att den blir arg och drar ihop sig till en stenhård boll som står rakt ut. Jätteläskigt! Ibland kommer dom när jag går från att ha haft uppdragna ben och sedan sträcker ut dom, i liggande/halvsittande position.
Jag har lämnat ett urinprov för att utesluta urinvägsinfektion och jag har fått information av min barnmorska. Hon sa att det kan vara livmodern som helt naturligt tränar sig inför förlossningen och att det då är helt ofarligt. Men hon sa även att man ska ta sammandragningar på allvar och att jag skulle vara uppmärksam på om det blir värre...
Svårt att avgöra om det blir värre... Tycker att sammandragningarna kommer lite hela tiden. Jag ska tillägga att dom inte gör ont, smärtar eller känns som värkar/mensvärk. Dom känns bara kraftigt obehagliga och får lite ont i ryggen efter. Jag har inte haft någon blödning.
Är det någon som har erfarenhet av detta?! Hur var det för er?