• Näng

VAB fusk

Hej!

Gällande vab fusk läser jag att det nya systemet fångar in fuskare genom en riskprofil, väldigt hemlig så klart. Jag är intresserad av hur många de som uppmärksammas polisanmäls och hur det avgörs. Är det summorna som avgör? Och hur många av de som polisanmäls leder till åtal samt vad straffen blir.

Jag tänker inte moralpredika utan är ute efter fakta så gott det går, har googlat en del men vore toppen om någon har erfarenhet eller inside info.

Tack!

• Svar på tråden VAB fusk
  • Aikido

Samtliga som åker dit åtalas. Straffen varierar från skampåle med åtföljande stening till att få strecktitta på Hem till gården hängandes upp och ner.

Jag skrev strecktitta va och inte streckfitta?

• mammatill6
    Aikido skrev 2019-11-21 21:17:31 följande:

Samtliga som åker dit åtalas. Straffen varierar från skampåle med åtföljande stening till att få strecktitta på Hem till gården hängandes upp och ner.

Jag skrev strecktitta va och inte streckfitta?

Stämmer absolut inte. Långt ifrån alla polisanmäls
  • Aikido
    mammatill6 skrev 2019-11-21 21:26:59 följande:
    Stämmer absolut inte. Långt ifrån alla polisanmäls
    Schhhh! Försöker skrämma en myglare.
  • Näng

Nej, jag är nyfiken på om summorna är sådana att det är värt att lägga tid och pengar på att hitta dem.

• cosinus

Inga svar på dina frågor tyvärr men nog har FK lite triggers som de kollar upp extra.

Ena barnet lyckades dra till med närmare två veckors feber under vinterOS ett år så vi vabbade 8 av 10 dagar. Då ringde FK, första och enda gången :)

• 2barnsmorsan

Det kontrolleras om barnet varit på förskolan eller ej på vabdagen. Och sen görs utökade kontroller där register samkörs, tex för att se om föräldern också arbetat, haft semester eller liknande istället för vårdat barn.

Straffet är att man får betala tillbaka det som är felaktigt utbetalt. Tror inte det är någon mer påföljd? Men osäker...

• 2barnsmorsan
    Näng skrev 2019-11-22 06:10:40 följande:

Nej, jag är nyfiken på om summorna är sådana att det är värt att lägga tid och pengar på att hitta dem.

Jag hittade en artikel från Aftonbladet, där det stod att summan på återkraven i oktober enbart under förra året uppgick till 43,8 miljoner kronor. Så det är ju rätt mycket.

Men då är det ju inte enbart fusk utan också misstag och felaktiga utbetalningar av andra skäl.
Svar på tråden VAB fusk