• ansii

    Från medicinsk sekreterare till sjuksköterska?

    Jag vet att det är mycket text men jag har försökt att dela in det så gott jag kan och jag uppskattar alla svar jag får. Tack på förhand!


    Jag studerar snart på min fjärde och sista termin av yrkeshögskoleutbildningen Medicinsk sekreterare. Ju längre in i studierna jag har kommit desto mer börjar jag tycka det är fel val och har börjat snegla på sjuksköterskeutbildningen istället. Mina arbetsuppgifter på praktiken har varit för stillasittande, för enformiga och jag HATAR att lyssna på diktat och skriva ner det som sägs. Jag har fått ont i handleder, axlarna, höfterna och öronen piper. Det känns som att jag har mer att ge. Jag gillar administrativa uppgifter, men inte när det blir hela dagar av det.


     


    Utbildningen har överlag varit väldigt rolig, det är praktiken som har fått mig att tvivla. Jag har pratat lite kort med sjuksköterskor som berättar att vi använder några gemensamma böcker i utbildningen. Jag vet att jag inte kommer att få tillgodose mig kurser, men jag kanske har ett försprång jämfört med de andra i klassen. Jag har ingen vårdutbildning sedan tidigare utan praktiken har varit mitt första steg in i sjukhusvärlden. Jag har däremot testat på hemvården under två veckor (inskolning) men jag tyckte inte om tvättningen och att komma hem till andras privata hem. Måste man som sjuksköterska ha hand om tvättning eller beror det mycket på var man jobbar, avdelning eller hälsocentral?