• ansii

    Från medicinsk sekreterare till sjuksköterska?

    Jag vet att det är mycket text men jag har försökt att dela in det så gott jag kan och jag uppskattar alla svar jag får. Tack på förhand!


    Jag studerar snart på min fjärde och sista termin av yrkeshögskoleutbildningen Medicinsk sekreterare. Ju längre in i studierna jag har kommit desto mer börjar jag tycka det är fel val och har börjat snegla på sjuksköterskeutbildningen istället. Mina arbetsuppgifter på praktiken har varit för stillasittande, för enformiga och jag HATAR att lyssna på diktat och skriva ner det som sägs. Jag har fått ont i handleder, axlarna, höfterna och öronen piper. Det känns som att jag har mer att ge. Jag gillar administrativa uppgifter, men inte när det blir hela dagar av det.


     


    Utbildningen har överlag varit väldigt rolig, det är praktiken som har fått mig att tvivla. Jag har pratat lite kort med sjuksköterskor som berättar att vi använder några gemensamma böcker i utbildningen. Jag vet att jag inte kommer att få tillgodose mig kurser, men jag kanske har ett försprång jämfört med de andra i klassen. Jag har ingen vårdutbildning sedan tidigare utan praktiken har varit mitt första steg in i sjukhusvärlden. Jag har däremot testat på hemvården under två veckor (inskolning) men jag tyckte inte om tvättningen och att komma hem till andras privata hem. Måste man som sjuksköterska ha hand om tvättning eller beror det mycket på var man jobbar, avdelning eller hälsocentral?


    - Mina frågor är egentligen om det är någon medicinsk sekreterare/läkarsekreterare/vårdadministratör/administratör som har utbildat sig till sjuksköterska eller någonting annat inom vården. Jag vill ha variation på min arbetsdag och röra på mig, sekreteraryrket får sällan uppskattning och läkarna skiter fullständigt i hur de dikterar utan bara förutsätter att vi löser alla problem de har eller skapar (ja, till en viss gräns är det vårt jobb). Sjuksköterskeutbildningen har många valmöjligheter vad gäller vidareutbildning och det låter väldigt intressant.


    - Vilken skola kan ni rekommendera som inte har en massa tjafs med inskolning och alkoholpanik där det går ut på att capsa tills ögonen blöder? Var i Sverige spelar ingen roll, det kan vara kul att få höra från skolor i hela Sverige. För att göra en lång historia kort, jag studerade ett kort tag i Jönköping på tekniska högskolan och där var de första två veckorna en enda lång fest. I slutändan hade jag valt fel utbildning så jag slutade. Jag vill ändå ha gemenskap med klassen och klasskompisarna men eftersom jag inte är ett fan av festande kanske det finns någon äldre person eller förälder som också hellre sitter hemma en fredagskväll? Fest ibland kan vara kul, jag vill inte vara helt själv men alkohol lockar mig inte så mycket. Musik däremot är jag intresserad av, finns det en skola med till exempel körer eller orkestrar?


    - Min nuvarande utbildning är väldigt familjär, även om det är uppdelningar i klassen. Det är kanske svårt för en högskoleutbildning att vara så, eller vet du en sådan utbildning?


    -


    För er som har läst om personlighetsfärger kan jag säga att jag är en grön-blå person, kanske mer åt det gröna hållet. Jag gillar struktur och ordning men vill inte få för mycket uppmärksamhet och jag tycker det är jobbigt när det är konflikter. Jag har ett stort bekräftelsebehov men inte för mycket, då blir det för mycket fokus på mig. Passar jag ens inom vården då? Gröna personer passar ju inom rättsväsendet eller teknikbranschen med det känner jag att det är ingenting som jag vill jobba med. Jag tänker mig att jag kanske passar på en hälsocentral med andra sjuksköterskor i närheten som jag kan fråga om det är något jag undrar över (där borde ju dagarna vara varierade), sitta några timmar i Tele-Q tycker jag låter intressant, det är ju administrativt men inte hela dagar av kontorsarbete eller distriktssköterska och hålla i hälsosamtal med äldre personer eller på BVC och träffa barn?


    Eftersom jag är en grön person känner jag att jag helst skulle vilja hoppa av utbildningen, att det är onödigt att fortsätta, men jag tänkte slutföra för att åtminstone ha utbildat mig till något och för att jag tror det kan finnas chans att det är meriterande eller bara bra att jag har vissa kunskaper i framtiden. Jag måste ju arbeta med något tills jag har tagit steget att utbilda mig till något annat och jag kanske kan jobba extra under utbildningen. 

Svar på tråden Från medicinsk sekreterare till sjuksköterska?