Inlägg från: Anonym (Johanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Johanna)

Sambeskattning sjukdom

De gemensamma skydd vi har såsom tex föräldraförsäkringen, kommer med villkor. Precis som vilka försäkringar som helst. Din fru blir inte utan ersättning, hon får den lägsta nivån. Rimligt.

I de flesta av liknande trådar tipsas om att den som har högst SGI ska plocka flest antal SGI-dagar. Tar du ledigt fre eller må kan du ta ut fre-sö eller lö-må.

Du kanske har föräldrapenningtillägg eller föräldralön via jobbet?

Inte heller behöver man byta boende med en bebis. Det dröjer år innan de leker självständigt.

Vår yngsta är 2,5 och har en plastlåda i vardagsrummet med sina grejer. Den lådan skjuter vi under vardagsrumsbordet när vi lekt klart. Sover gör han i vårt sovrum. Sitt eget rum vistas han sällan i, han vill vara där vi är.

• Anonym (Johanna)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 14:19:51 följande:

Fine om hon får den lägsta ersättningen. Det som inte är rimligt är att våra gemensamma inkomster beskattas mycket hårdare än andras, trots att de är lika stora.

Som mitt jobb (och de flesta högre tjänstemäns) jobb ser ut är det meningslöst att ta ut en dag ledigt per vecka. Du förväntas ändå lösa alla dina arbetsuppgifter på 4 dagar. Dessutom blir mitt inkomstbortfall av en dags ledighet över 3000 brutto vilket inte kompenseras av att jag tar ut dagarna på helgen. Det enda jag gör då är att minska möjligheten att vara pappaledig om min sambo blir frisk. I mitt arbete måste man ta minst 6 månader irad, då blir man ersatt och förväntas inte jobba under tiden.

Pga min sambos tillstånd är det tyvärr rätt stor chans att hon är sjuk länge. Kanske hela livet. Jag vet att det går bra när barnen är små men 45 kvm med två 7+ åringar är fan ingen höjdare. Om vi beskattades som andra hade vi kunnat lägga undan 10 000 i mån för framtida bostadsköp, men detta förvägras vi. Frågan är hur detta kan accepteras?

Det enda jag känner att jag vill bemöta här är att du förväntas göra samma jobb på färre dagar. DET är inte statens eller någon annans problem. Det är din arbetsgivares ansvar. Jag förstår att DIN situation är jättetuff, jag förstår det! Min mamma sov bort vår barndom pga hon led av icke diagnostiserad sköldkörtelsjukdom. Sånt som i dag behandlats m levaxin och som hade gett henne och oss alla ett liv. Men sambeskattning för makar kan jag inte vara för, den frågan är större än så. På samma vis som att jag måste hejda mig och inte gapa efter penicillin när mina små har ont i öronen eftersom antibiotikaresistens är negativt. Eller att vi i Sverige sopsorterar och klimatkompenserar in absurdum när många andra länder bara garvar...

Det finns en större bild.
  • Anonym (Johanna)
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-11-23 17:45:04 följande:

Ja, grundproblemet här är ju inte alls skattesystemet utan att studenter inte omfattas av en stor del av det sociala skyddsnätet och inte är berättigade till ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom.

förstår inte alls varför TS så ensidigt fokuserar på just sambeskattning som lösning på det här problemet.

Lite dit jag vill komma. Sambeskattning känns kvinnofälla och 1800-tal.
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 21:55:46 följande:

Det får jag inte heller. Jag beskattas tillsammans med min sambo. Hur inkomstfördelningen mellan oss ser ut är ointressant.

Det är väl det du inte gör?
  • Anonym (Johanna)

Kontakta dina folkvalda och driv på, Magdalena Andersson om du gillar henne eller så Svantesson? Svantesson har en akademisk bakgrund inom ekonomi och torde kunna diskutera frågan. Se om du får gehör.

• Anonym (Johanna)
    Anonym (16000) skrev 2019-11-23 22:10:23 följande:

Fast andra par har inte samma inkomst! Andra individer har samma inkomst!

Alla har inte gemensam ekonomi heller, eller tycker du att folk ska tvingas ha det?

Bra synpunkt!
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-24 13:27:07 följande:

Om skilja på om något är statlig eller kommunalt är bara ett bullshitargument för att blanda bort korten. Tror du seriöst någon bryr sig om hur många % av deras lön som går till kommun eller stat?

Svar ja, de flesta jag känner! (Bryr sig alltså)
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (16000) skrev 2019-11-25 08:51:57 följande:
    Då undrar jag varför bara skatt ska vara ?rättvist??

Du tänker - du tjänar 70000 som ensam, om två st tjänar 35+35 får de behålla mer, det är orättvist och du borde få behålla lika mycket.

Men dra det till sin spets?

Om jag är ensamstående och betalar 7000 i hyra och mina grannar är ett par i likadan lägenhet och betalar 7000 i hyra, så har de mer pengar än mig när hyran är betald.

Enligt ditt resonemang, ska man då också bara betala hälften av hyran om man är själv? Eller dubbelt om man är två?

Eller jag, när jag försörjde MIN sjuka sambo, hade det då varit platt skatt och jag verkligen behövt betala 30% i skatt, hade vi fått så lite att vi inte klarade oss. Alla är inte höginkomsttagare, och att höja skatten för de som tjänar lite gör att antingen får då bidragen öka eller så kan folk inte överleva.

Men det är lätt att bara tänka på sig själv.
    Där var ett rimligt exempel faktiskt. En lägenhet på 1rok där det bor en pers eller två. Varför ska hyran vara högre om jag väljer att bo där själv.
    Och just att platt skatt rakt av slår mot de med lägre inkomst där varje krona räknas (och där kan man snacka incitament att jobba)!

• Anonym (Johanna)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 10:27:34 följande:
    Jag har haft denna lönen ett par månader. Kommer från en relativt lågavlönad traineetjänst.

Jag försöker självklart lösa problemet så gott det går. Men denna tråd handlar om den orättvisa beskattningen. Hur jag än gör kommer det inte att komma ifrån att vi beskattas oskäligt mycket.
    Nej precis, det är så du upplever det och det går såsom lagar och regler är skrivna idag inte att komma ifrån.
    Ergo - du behöver angripa frågan från annat håll.
    Det är inte de stora inkomsterna, utan de små utgifterna, se utanför boxen yada yada.
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 11:22:25 följande:
    Vad bra. Då kan man j höja skatten för alla som betalar mindre andel av sin lön i skatt. Om det är de små utgifterna som är viktiga och inte disponibel inkomst.
    Du behöver flytta fokus från skatten. 
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom