Inlägg från: Anonym (Johan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Anonym (***) skrev 2019-11-25 11:26:19 följande:

Du har så tramsiga svar. Har du verkligen inte lärt dig något på din fina utbildning?

Känns märkligt att man inte förstår att man ska beskattas som individ av arbetsgivaren.

Tramsiga inlägg förtjänar tramsiga svar. VAD jag än gör åt min situation, och tro mig jag jobbar stenhårt på lösningar, går det aldrig komma ifrån det orimliga i att min lön beskattas mycket mer än dubbelt så mycket som en person som tjänar 40 000.

Visst jag förstår att det finns en poäng med skattelättnader för de som tjänar lite, typ 20k i mån, men varför ska jag betala mycket MER än dubbelt så mycket som någon som tjänar 40?
  • Anonym (Johan)
    KillBill skrev 2019-11-25 11:44:23 följande:

Det svenska biståndet (som syftar till att hjälpa människor ur fattigdom och om att öka demokrati och mänskliga rättigheter runt om i världen) och det svenska progressiva skattesystemet (som syftat till att utjämna inkomstklyftor i samhälle) handlar i grunden om medmänsklighet. 

Varför ska bara alla som tjänar med än 40 000 visa medmänsklighet?
  • Anonym (Johan)
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-11-25 12:13:37 följande:

Men då så. Om det är en tillfällig nödlösning på bara  ett par månader eller så att ni kastar 20 000 i sjön varje månad genom att betala den hyran för 47 kvadrat så har ni ju snart de där efterlängtade 10.000 som skulle göra så stor skillnad för huruvida ni kan köpa ett radhus strax utanför tullarna.

Antingen så ordnar du genom de kontakter du med din position borde ha ett andrahandsboede i en hyresrätt istället, där hyran för 47 kvadrat ligger på max hälften av det du betalar nu för samma yta. Vips, så ar ni de där 10 000 extra som du så hett eftertraktar och som skulle göra så stor skillnad för huruvida ni kan uppnå radhusdrömmen.

Eller så köper du en bostadsrätt i eller strax utanför tullarna som ni bor i medan ni sparar pengar till radhuset. Även om ni inte skulle få 10 000 mer att röra er med varje månad jämfört med nuvarande situation om ni väljer det alternativet så skulle den sammanlagda boendekostnaden ändå bli betydligt lägre än 20 000 i månaden om ni letar ett tag och inte köper nyproduktion.

Att du tycker att du ska få göra ett skatteavdrag för att du har en sambo - jo, det är i praktiken vad din käpphäst handlar om, inte att lägga ihop två inkomster och skatta dem tillsammans eftersom din sambo inte HAR någon inkomst alls och det inte FINNS två inkomster att lägga ihop - är en idé du nog får vänja dig vid att du kommer att få väldigt lite gehör för.

Oavsett hur vi gör får vi 10 000 (ellet 11 000 om man ska vara exakt) mindre varje månad än vi ska ha vilket kraftigt försämrar våra möjligheter att skaffa det boende vi vill ha.

Jag vill att alla ska betala lika mycket i skatt i förhållande till vad de tjänar, med möjliga undantag för riktigt lågavlönade. Varför ska den som tjänar 80k betala mycket mer än dubbelt så mycket i skatt än den som tjänar 40k?

De som tjänar 40k kan också alltid hitta boende, eller hur? Då kan de gott.betala samma.skattesats. Varför inte bara införa statlig skatt på alla inkomster över 25 000? Det går ju ändå ingen nöd på de som tjänar mer än så eller hur? Varför ska de som tjänar mellan 25-40 inte behöva visa samma medmänsklighet och göra samma uppoffringar som de som tjänar över 40?
  • Anonym (Johan)
    KillBill skrev 2019-11-25 12:51:15 följande:

Det handlar om att ge i relation till förmåga. Men krävs vissa förmågor för att inse det.

Hur ska du veta vilken förmåga respektive person har? Det är knappast en naturlag att man utnyttjar den till fullo. En individ med exakt samma förmåga som en annan kanske jobbar med samma sak men 200% istället för 100% och gör en massa uppoffringar för sin familjs skull. Varför ska denne produktiva person då straffbeskattas?

Varför är skatten på att hyra ut sin BR, på att göra aktieklipp, om man driver bolag isf platt?

Tar du de 200-300 000 rikaste i Sverige så är det bara några få procent som ens betalar statlig skatt. Tjänar man pengar på NÅGOT annat sätt än lönearbete är skatten platt. Varför är det bara inkomster i form av just LÖNEarbete som handlar om "förmåga" och inget annat?
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Johanna) skrev 2019-11-25 12:58:16 följande:

Om din sambo är gravid nu har ni ett antal månader på er att lösa den uppkomna situationen gällande behov av större boende.

Ser du någon form av skattereform inträffa innan dess att barnet föds?

Annars - flytta fokus. De flesta mår bättre av att få jobba med att lösa faktiska problem än att kämpa sig blå för sånt som en inte har mandat att förändra. 

Tack mem jag klarar att hålla två tankar i huvudet samtidigt.
  • Anonym (Johan)
    KillBill skrev 2019-11-25 13:07:48 följande:

Om, du tror att de som tjänar under  40 k i månaden inte betalar skatt så tror du fel. I Sverige betalar vi skatt utifrån förmåga.  De flesta inser det orimliga med att höja skatten för låginkomsttagare och sänka skatten för höginkomsttagare..

Varför svarar du inte på frågor om ditt påstående om att du betalar 10 000 mer i skatt än andra med samma inkomst? Påståendet är ju inte korrekt.  Däremot är det sant att du betalar nästan 50 000 kr MINDRE i skatt på din lön genom att bo i Stockholm i stället för i en högskattekommun i norra Sverige.  Om det är några som är förfördelade så är det de som bor i landets högskattekommuner. Det som bor i Stockholm city och tjänar 80 tusen i månaden är det inte särskilt synd om. 

Jag skulle absolut inte ha något emot en enhetlig kommunalskatt. Det viktiga för mig är att det är lika oavsett hur myckrt man tjänar.

Nu är der din tur att besvara alla mina frågeställningar.
  • Anonym (Johan)
    KillBill skrev 2019-11-25 13:07:48 följande:

Om, du tror att de som tjänar under  40 k i månaden inte betalar skatt så tror du fel. I Sverige betalar vi skatt utifrån förmåga.  De flesta inser det orimliga med att höja skatten för låginkomsttagare och sänka skatten för höginkomsttagare..

Varför svarar du inte på frågor om ditt påstående om att du betalar 10 000 mer i skatt än andra med samma inkomst? Påståendet är ju inte korrekt.  Däremot är det sant att du betalar nästan 50 000 kr MINDRE i skatt på din lön genom att bo i Stockholm i stället för i en högskattekommun i norra Sverige.  Om det är några som är förfördelade så är det de som bor i landets högskattekommuner. Det som bor i Stockholm city och tjänar 80 tusen i månaden är det inte särskilt synd om. 

Hela biståndet är ungefär samma summa som det skulle kosta av avskaffa progressiv beskattning. Mao finansierar enbart de som betalar progressiv skatt hela biståndet, och är därmed mycket mer medmänskliga än övriga (inklusive de som tjänar pengar på att hyra ut bostäder, de som driver egna företag, de som gör aktieklipp etc) Varför? Varför ska inte de som tjänar mer på andra sätt än via lönearbete bidra lika mkt?
  • Anonym (Johan)
    KillBill skrev 2019-11-25 13:25:12 följande:

Att beskattningen på bolag och kapitalinkomster är platt beror på att bolag och kapital är rörligt på ett annat sätt än löneinkomkster och att en progressiv skatt därför skulle vara kontraproduktiv. 

Men då kan du inte använda argumentet att man måste bidra mer efter förmåga eftersom det inte är sant.

Har en person med en månadslön på 40k och som hyr ut sitt attefallshus för 20k i vinst lägre förmåga en en person med en lön på 60k? Har en aktieklippare som tjänar 3msek om året lägre förmåga än en person som tjänar 800 000?
  • Anonym (Johan)
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-11-25 13:35:40 följande:

Nej, ni får  omkring 10 000 mer att röra er med i månaden om ni hyr en hyreslägenhet i samma storlek som er nuvarande lägenhet i andra hand så din första mening är helt felaktig. Köper ni en bostadsrätt får ni kanske inte 10 000 mer att röra er med men ändå betydligt lägre boendekostnad än 20 000 i månaden medan ni sparar till det boende ni egentligen vill ha.

Jag har förstått vid det här laget att du vill diskutera sambeskattning. Men det tänker inte jag göra, mer än att konstatera att jag betraktar sambeskattning som något problematiskt.

Jag har förklarat varför jag inte vill diskutera sambeskattning med dig och jag kan förklara det igen: Det är ändå inget som skulle beröra er eftersom ni inte är gifta och du inte vill gifta dig av principskäl. Till och med en genomsnittlig 18-åring som får rösta för första gången förstår att enbart gifta par skulle komma ifråga för en eventuell sambeskattning.

Dessutom är det mycket troligt att OM en sambeskattning skulle införas idag skulle par där den ena har noll i inkomst ändå inte beröras utan att man sätter en nedre gräns på säg 50 000 eller 70 000 i årsinkomst för att sambeskattning ska komma i fråga.

Att prata om sambeskattning när den ena parten har noll i inkomst är ju lika absurt som att som vanlig  egenföretagare med enskild firma och inga anställda  prata om avdrag man anser sig vara berättigad till när man dragit in noll kronor på sitt företag. Självklart måste en  vanlig egenföretagare ha dragit in pengar på sitt företag för att det ens ska bli tal om att göra några avdrag.

Det du önskar dig är ju egentligen inte ens någon sambeskattning utan ett rent samboavdrag.

Jag kan gifta mig imorgon om det innebär fördelar. Har aldrig sagt att jag inte kan gifta mig.

Jag vill att jag ska få samma rätt att disponera mina pengar som de som tjänar hälften. Sambeskattning blir ointressant vid platt skatt så varför inte bara införa det?
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Ej) skrev 2019-11-25 13:47:08 följande:

Du är väl för rolig  Om du tycker skatterna är så hemska i Sverige så går det fint att flytta, ingen tvingar dig att bo kvar. Jag kan tipsa om flera länder som är väldigt fina att bo i (har själv testat, därav mitt sparande för ett gäng år sedan). Däremot får du räkna med att lägga 14000kr eller mer i månaden på förskola sen isåfall.

Hade det inte varit för familj och vänner så hade jag gjort det. Skulle tjäna uppemot 500k sek i mån utomlands.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom