Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Sambeskattning sjukdom

Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 21:04:06 följande:
    Då varför ska man premieras för att man har kontakter men inte för att man jobbar hårt? Eftersom HR har reglerade och inte marknadspriser så blir det ju rena jackpotten i Sthlms innerstad. Samtidigt får de som har mindre resurser och kontakter hanka sig fram på andrahandsboenden, försöker de jobba sig till pengar så de kan komma ikapp kommer staten och sätter P.

Den progressiva skatten på lön gör att klyftan mellan vanligt folk och de med resurser ökar eftersom alla andra sätt att tjäna pengar är skattebefriat eller har låga platta skattesatser.
    Nej den progressiva skatten minskar, inte ökar inkomstklyftorna. Jag håller med dig om att det är märkligt att förmögenhet och bostäder inte beskattas. Fler och fler nationalekonomer föreslår att Sverige ska återinföra detta.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-26 19:22:01 följande:

Av ditt inlägg att döma klarar du inte av att ha två tankar i huvudet samtidigt. Jag jobbar givetvis på lösningar, med det sagt så är det fortfarande fel att jag beskattas mycket mer ån dubbelt så mycket som den som tjänar hälften.

En lösning jag jobbar på, som dock tar några år, är att arbeta upp en bas så att jag sedan kan konsulta. Då kan jag med gott samvete skatteplanera bort all statlig skatt jag också. Men likt förbannat komm jag tycka att det är orättvist att de som inte har den möjligheten ska betala mycket mer i skatt än jag trots att vi tjänar lika mycket.

Undrar om du är konsekvent i ditt resonemang? Säger du samma sak till din eventuella son som inte får spela i fotbollslaget trots att han är bäst? Trots att han tränar mest och är helt överlägsen får tränarens son, som är kass alltid spela istället. Säger du då "det är ditt val att du väljer att träna så mycket fotboll, det är ingen rättighet att få spela trots att man tränar mest och är den bäste spelaren"?

Vi får hoppas att S får igenom sitt förslag att ta bort kryphålet (3:12 reglerna) som gör det möjligt för konsulter att betala mindre skatt än vanliga löntagare. Hitintills har tyvärr allianspartierna och SD varit motståndare till att ta bort detta kryphål.
  • KillBill
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-27 07:21:19 följande:
    Du tycker inte man ska höja skatterna för kapitalinkomster och uthyrning av bostäder också? Eller tycker du att förmögna ska betala mindre skatt än arbetare?

Skattesystemet bör reformeras så att beskattning av inkomster blir mer lika. Sedan måste man vara pragmatisk. Skattesatserna måste sättas så att skatteintäkterna optimeras. Skatter som resulterar i att jobb och kapital flyttar utomlands är ju kontraproduktiva.

• KillBill
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-27 08:47:57 följande:
    Högre beskattning på arbete än förmögenhet har skapat och fortsätter att skapa ökade förmögenhetsklyftor. Det är ingen önskvärd utveckling. Det kommer att skapa större klassklyftor i samhället och kommer göra att folk som arbetar pessimistiska om framtiden med resultat ett oroligt land med en orolig befolkning. Det om något är kontraproduktivt om man önskar skapa sig ett stabilt samhälle.

Det gäller dock att vara pragmatisk när man ser över nivån på kapitalskatterna så att inte effekten av en skattehöjningen blir att kapitalet lämnar landet (då skulle inte ökad kapitalbeskattning leda till lägre inkomstklyftor).   

• KillBill
    ensam1 skrev 2019-11-27 09:37:31 följande:
    Det kryphålet hade jag gärna velat känna till när jag hade företag. Eller är det så att du menar att platt skatt på den schablonmässiga utdelningen? Jag kan inte se hur det på något sätt skulle kunna kallas ett kryphål att jag behöver betala 37% i skatt på en inkomst som om jag tog den som lön skulle ge skatt på ungefär 15-16%, 

Eller menar du att man tar ut lön upp till taket för statlig skatt och sedan utdelning på det? Vid en månadslön på 50.000 betalar jag 28% i skatt + utdelningen som motsvarar en lön på 14,000 i månaden med 37% vilket i kronor på ett år = 234.000 kronor.
    Om jag istället tagit ut 64,000 som lön hade skatten blivit 262.000 kronor, alltså 28,.000 högre vilket å motsvarar lite drygt 2000 kr i månaden.

Om man istället jämför med en lön på 40.000 i månaden blir skillnaden i skatt 1400 i månaden.

Så visst är det en skillnad men att kalla det kryphål är väl att ta i
    Här kan du läsa mer om det jag menar.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/hundratals-bolag-skapas-for-att-sanka-skatten

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/finansministern-om-skattetrixandet-djupt-upprorande
  • KillBill
    Anonym (hooked on a feeling) skrev 2019-11-28 01:59:32 följande:

Det är sjukt, men det är så globalist...erna...vill ha det. Att maxa skatten och försvaga familjerna är dess främsta vapen. Om man nu påstår sig vara för ett individualistiskt samhälle så borde frivillig sambeskattning alltid vara ett alternativ. Men det kommer ju leda till sundare, lugnare och talrikare familjer med kvinnor som många gånger väljer bort beroendet av staten och det är ju farligt.

Samtliga riksdagspartier är emot sambeskattning.

Vilka är det som du kallar för globalister?
  • KillBill
    Anonym (S) skrev 2019-11-28 07:05:56 följande:

Jag har påstått felaktigt i tråden att SD och KD eventuellt var för detta. Stämmer dock ej som du säger. SD vill utreda något som de kallar frivillig inkomstdelning mellan makar. Inte heller KD är för sambeskattning, däremot har väl enskilda KDpolitiker uttryckt intressse av detta vad jag förstår, men det är inget som partiet heller driver.

Jag ber om uräkt för missvisande inlägg i tråden.

SD bestämde på landslagarna den gångna helgen att släppa frågan om sambeskattning och KD som parti tar tydligt avstånd från sambeskattning så jag kan inte se att jag har fel.

www.gp.se/debatt/kd-har-inga-planer-på-att-återinföra-sambeskattning-1.12259922
  • KillBill
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-28 17:01:52 följande:

Du sitter här och avfärdar förslag för att de inte har majoritet i riksdagen. Samtidigt sitter du och propagerar föe saker som verkligen inte har majoritet i riksdagen (nya 3:1e regler, beskattning av kapital etc) du är lika jävla inkonsekvent som systemet su försvarar.

Hur tänker du nu?

De partier som skulle vill skärpa 3:12 reglerna har ca 40 procent av mandaten i riksdagen. De partier som vill införa sambeskattning har 0 procent mandat i riksdagen..
  • KillBill
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-28 16:13:24 följande:

Det beror ju på vad man jämför med.

Med en lön på 70 000 får man i Stockholm ut 44 500. Det motsvarar det samma som två individer med var sin månadslön på 28 500 skulle få ut i månaden. Kallar man en familj med två vuxna med löner på under 30 000 för en höginkomstfamilj? Nej. Med andra ord tycker jag inte att ts är en höginkomsttagare. Inte med tanke på att han förväntas försörja sin sambo.

Det är larvigt att försöka få det till att någon som tjänar 70-80 tkr i månadslön inte skulle vara höginkomsttagare.
  • KillBill
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-28 19:41:36 följande:

40% är mindre än hälften sist jag kollade.

40% är inte långt ifrån hälften av mandaten i riksdagen. Medan 0 % är pris vad det låter som dvs inget stöd alls.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom