Inlägg från: Anonym (Johan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Anonym (K) skrev 2019-11-23 14:17:26 följande:

Att minska skatten för den som har en kroniskt sjuk make är inte orimligt. Pengarna är den sjuke berättigad till kommer ändå från staten via sjukersättning. Pengarna snurrar bara runt.

Den springande punkten är att frun ska vara berättigad till sjukersättning. Vi låtsas att det är så för enkelhetens skull.

Det låter enkelt och rakt men det är det inte. Din fru har noll SGI och råkar vara gift med en höginkomsttagare. En annan har noll SGI och är gitt med en låginkomsttagare. Marginalskatten och inkomstskillnaden kommer göra att höginkomsttagaren får betydligt större skattelättnader både i procent och reda pengar. Med sambeskattning. Rätt eller fel, jag har ingen synpunkt. Men det måste tänkas igenom. I dagens system får bägge utan SGI samma sjukersättning. Oavsett vem man är gift med och hur mycket dem tjänar.

Sen är det de som har någon form av SGI. Vid vilka inkomstnivåer ska ska man börja få skattelättnader? Ska makens inkomst ha någon betydelse här? En höginkomsttagare har ju större möjligheter att försörja en partner? Eller ska man bortse från det? Jag har inget genomtänkt bra svar på det här. Inser bara att en remissrunda på ett sånt här förslag kommer få synpunkter.

Om vi nu ska ha ett jämställt och individuellt samhälle är det väl rimligt att alla bedöms som individer, inte efter vem man eventuellt har ett förhållande med? Är man sjuk så är man sjuk. Om man ska bedömmas, i någon som helst instans, efter vem man är tillsammans med skapar ju det ett enormt beorende till den person som har resurser.

Efrersom höginkomsttagaren beskattas så mycket hårdare i grunden vore det ju helt orimligt om denne inte får störst skattelättnader pga detta.
  • Anonym (Johan)
    Ms H skrev 2019-11-23 13:02:56 följande:

Får man ta ut FP fredagar om man jobbar mer än heltid måndag-torsdag?

Även om man får det är det meningslöst om inkomstbortfallet från en arbetsdag är över 3000 brutto
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-23 15:07:45 följande:

Jag förstår inte riktigt hur du menar . Du vill lyfta fram att det är mer fördelaktigt att bidragsfuska än att inte fuska?

Det är väl klart att man har större möjlighet till bostadsbidrag om man bor ensam och har en låg inkonst än om man delar bostad med någon annan och således delar på hyran? Dessutom vill du ju bo i hus, då är det svårt att få bostadsbidrag alls. Så vet inte om ni skulle gynnas så mycket om din fru kunde räknas som inneboende med halva hyran och bara hälften av barnen? Det finns ju fördelar med att vara sambo också.

Det jag vill lyfta fram är att man är berättigad till stöd som ensamstående men ej annars.

Ponera att jag köper ett hus. Min sambo skriver sig på annan adress på en lägenhet hon inte bor i utan hyr ut i andra hand. Den andra bostadens betalas av hyredgästen. Hon får då försörjningsstöd och bostadsbidrag fast vi båda bor i huset. Säkert över 10 000 man skulle tjäna på det. Nu kommer jag inte göra det dock.

Det jag vill bestrida är att man behandlas som en individ gällande beskattning och som en familj gällande stöd. Antingen är man ALLTID en familj eller ALLTID en individ. Det kan inte cherrypickas när det passar staten.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-23 15:11:13 följande:

Sen ör det ju långt ifrån alla stöd som har något med om man är sammanboende eller ej att göra. Det gäller bara stöd som bostadsbidrag och försörjningsstöd (och det sista kritiseras en del). Aktivitetsstöd, sjukpenning, a-kassa mm är individuellt.

Och främst dessa två är problemet.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Cissi) skrev 2019-11-23 15:17:36 följande:

Hur höga boendekostnader har ni egentligen? Om ni sparar undan 10 000 har ni ju 35 000 plus fp och barnbidrag kvar att leva på. Räcker inte det?

För det första handlar det inte om vad som räcker. Om 35 000 räcker så kan väl även ett par med samma inkomst som tjänar lika mkt brutto beskattas som vi, eller hur?

Det handlar om att vi beskattas som individer samtidigt som vi ses som en familj.

En tvåa i Stockholm på 47 kvm som vi har ligger runt 20 000 i månaden i andra hand. Ett förstahandskontrakt kan vi få när vi fyllt 50. En BR behöver vi spara 400-500 000 för. Ett radhus runt 1-2 msek bara i insats.
  • Anonym (Johan)
    AniieeHär skrev 2019-11-23 15:27:46 följande:

Jag ställer mig lite frågande till din syn på pendling. Det tar verkligen inte 2-3 timmar att pendla in till stan och ut från om man inte bor i typ Uppsala, om ens då. Jag vill säga inte ens då.

Ska man ha lite överkomliga priser på radhus i Sthlm behöver man bo i tex Åkerberga. Ofta en bit från Roslsgsbanan. Då har du kanske 20 min till Roslagsbanan. 45 in till Tekniska och 25 till att ta sig till mitt kontor. 1.5 timmar enkel resa. Jag måste då gå hemifrån 06.30 och är hemma runt 21.30. Förutsatt att inget strular (vilket det ofta gör)
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-23 15:49:13 följande:

Ja det förstår jag att du tycker. Men det stämmer ändå inte att staten har två system, ett för beskattning och ett för bidrag som väl är ditt huvudargument i kritiken?

Hur stämmer det inte?
  • Anonym (Johan)
    Anonym (16000) skrev 2019-11-23 15:53:30 följande:

Hur är tanken att din fru som är så sjuk ska kunna ta hand om barnet själv?

Det blir säkert problematiskt. Som tur är har vi närstående som bor nära som är beredda att rycka in. Men du kanske tycker vi ska vara barnlösa hela livet? Eller vad fan tycker du egentligen?
  • Anonym (Johan)
    Anonym (16000) skrev 2019-11-23 15:52:04 följande:

Du får ut 45000 kr i månaden och har inte råd att spara ens 10000? Då kanske du ska se över duna utgifter!

Tycker även du gnäller lite väl mycket. I sak har du rätt - en vuxen kroniskt sjuk bör få ersättning utan SGI. Detta går dock även om det tar tid. Man kan göra utredningar och ställas mot alla arbeten på marknaden, kan ta många år, men sedan blir man förtidspensionär eller om det heter något annat idag.

Men varför tycker jag då att du gnäller? Jo, för jag har levt med en kroniskt sjuk man som fick 0 kr och vi levde på min lön 16000 kr efter skatt!

Sedan kan man ju fundera om din fru inte ens kan jobba lite deltid, med tanke på att hon själv ska ta hand om era barn 5 dagar i veckan när du är borta precis hela dagen inklusive pendling.

Något jobb borde hon kunna klara då? Deltid?

Den enda ersättning ni förlorar pga din inkomst är försörjningsstöd. Och det är ju löjligt om du tycker hon ska få det när du har lön på 70000.

Bodde du också i Sthlm? Lätt att sitta i knäckebrödhult och hs åsikter
  • Anonym (Johan)
    Anonym (16000) skrev 2019-11-23 15:52:04 följande:

Du får ut 45000 kr i månaden och har inte råd att spara ens 10000? Då kanske du ska se över duna utgifter!

Tycker även du gnäller lite väl mycket. I sak har du rätt - en vuxen kroniskt sjuk bör få ersättning utan SGI. Detta går dock även om det tar tid. Man kan göra utredningar och ställas mot alla arbeten på marknaden, kan ta många år, men sedan blir man förtidspensionär eller om det heter något annat idag.

Men varför tycker jag då att du gnäller? Jo, för jag har levt med en kroniskt sjuk man som fick 0 kr och vi levde på min lön 16000 kr efter skatt!

Sedan kan man ju fundera om din fru inte ens kan jobba lite deltid, med tanke på att hon själv ska ta hand om era barn 5 dagar i veckan när du är borta precis hela dagen inklusive pendling.

Något jobb borde hon kunna klara då? Deltid?

Den enda ersättning ni förlorar pga din inkomst är försörjningsstöd. Och det är ju löjligt om du tycker hon ska få det när du har lön på 70000.

Hur rättfärdigad du att ett par med samma bruttoinkomst som vi behöver skatta 10 000 mindre varje månad? Varför förtjänar de dessa pengar mer än vi?
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom