Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Sambeskattning sjukdom

Anonym (Johan) skrev 2019-11-28 19:42:38 följande:

Är en familj med två löner på 35 000 var inte höginkomsttagare när en familj med en lön på 70 000 är det? Hur får du ihop det isf?

Du gör ett mycket märkligt tankefel här. Begreppet höginkomsttagare baseras på vad en (1) individ tjänar och inte på vad en grupp tjänar tillsammans.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-29 21:21:22 följande:

Om bostadsbidrag ska ta hänsyn till den gemensamma ekonomin bör också beskattningen göra det.

Föräldrapenning tex ser ju också båda som individer, inte som en familj, men maxtaxa på dagis då är man inte individer (gemensam inkomst gäller). Det hela är jävligt godtyckligt och inkonsekvent.

Självklart ska den gemensamma inkomsten beaktas om fler än en bor i en bostad man söker bidrag för. Att staten skulle ta ut högre skatt från ensamstående (trots att det är dyrare att leva som ensamstående) än från folk som är sammanboende är däremot helt ologiskt. Den skatterabatt som du argumenterar för skulle dessutom bara gynna höginkomsttagare som dig själv..
  • KillBill
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-29 21:56:44 följande:

Nu snurrar du ju till det igen. Staten TAR ut högre skatt från ensamboende än sammanboende ditt smartskaft. Pga av det system DU sitter och försvarar. Ett par som tjänar 30+30 har mycket mer kvar efter skatt än en ensamstående som tjänar 60 TROTS att det som du säger är dyrare att leva som ensamstående. Det är ju just DET som är så jävla SJUKT!

Du förstår ju inte ens vad du försvarar...

Om Sverige hade haft sambeskattning skulle folk säkert uppfattat det som orättvist att skatten höjdes om man gick från att vara sammanboende till att bli singel. Förstår du inte det?

I tillägg till att det är mycket dyrare att bo ensam så skulle alltså den som bor själv beskattas hårdare. Det är ju inte heller rättvist..
  • KillBill
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-30 00:32:02 följande:

Med platt skatt, som ts föreslår, så skulle ju problemet försvinna. Alla betalar lika mycket skatt.

Om vi ska behålla den svenska välfärden och utveckla skolan, vården och rättsväsendet skulle platt skatt med största sannolikhet kräva att de med lägst inkomster var tvungna att betala mer i skatt för att de med högst skatt skulle betala mindre. Det skulle enligt mig vara helt tokigt.

Jag tycker att det är rimligt att de med högst inkomster också har en högre (procentuell) skatt.
  • KillBill
    Anonym (K) skrev 2019-11-30 07:25:14 följande:
    Nu har jag skrivit ordet grundavdrag flera gånger i tråden. Varför är det begreppet så svårt att ta till sig? Är det för att det är synligt en gång om året på deklarationen?

Alla förslag om platt skatt innehåller förslag om att grundavdraget ska vara olika stort vid olika inkomster. Som det är redan idag. En person som tjänar 20.000kr/mån betalar 4157kr i skatt. Avrundat är det 21%. En som tjänar 52.000kr skulle med platt skatt och bibehållet grundavdrag skatta ca 29% av sin inkomst. Det är progressivt.

"Alla förslag om platt skatt" menar du då alla förslag här i tråden om platt skatt eller menar du alla förslag om platt från nationalekonomer och andra som du känner till?

Menar du att man skulle kunna konturera ett system där alla betalar samma procentuella skatt men att grundavdraget gjorde att den som tjänar 20 tusen betar 19% i skatt, den som tjänar 52 tusen betalar 29% i skatt och den som tjänar 80 tusen betalar tex 39% i skatt?

Vad menar du skulle vara fördelsen med ett sådant system?

• KillBill
    Anonym (K) skrev 2019-11-30 04:14:27 följande:
    Platt skatt betyder att alla betalar lika mycket i %. Inte i kronor. Vid 30% betalar en som tjänar 20.000kr/mån 9000kr i skatt och den som tjänar 60.000kr/mån 18.000kr. Dessa siffror stämmer dock inte då det kommer finnas ett progressivt grundavdrag med i bilden. Den som tjänar 20.000kr/mån kommer trots allt betala mindre i %.
    Anonym (Johanna) skrev 2019-11-30 05:16:17 följande:
    Den som tjänar 20k i ditt exempel skattar 6000kr. Inte 9000kr.
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-30 07:07:03 följande:
    Jag vet såg det när jag skrivit det.
    Är TS och Anonym (K) samma person?
  • KillBill
    Anonym (K) skrev 2019-11-30 11:08:06 följande:
    Absolut. Systemet finns ju redan idag. Kolla på skatteverkets hemsida, där finns alla nivåer för grundavdrag i tabeller.

Jag pratar om de förslag på platt skatt som t ex Timbro tagit fram. Det finns säkert fler.

Att alla inkomsttagare skulle betala samma skattesats i procent tycker inte ens Timbro. Och inte jag heller.

Så ett skruvande på grundavdraget är ganska enkelt.

Det ger marginaleffekter precis som marginalskatt men i min värld är det låginkomsttagare som ska skyddas. Där är vi i alla fall överens :).
    Mina exempel på  skatt vid 20, 52 och 80 tusen kronor i månaden är hämtade från hur det är idag. Vad skulle vinsten vara om skattesystemet gjorde om så att alla betalade samma procentuella skatt men att olika grundavdrag gjorde så att alla i praktiken ändå betalade olika mycket i skatt (procentuellt)?
  • KillBill
    Anonym (K) skrev 2019-11-30 11:00:25 följande:
    Haha nej :)
    Märkligt det ser faktiskt ut som att TS påstår att han har skrivit ett inlägg som du har postat.
  • KillBill
    Anonym (K) skrev 2019-11-30 11:34:12 följande:
    I en statisk värld ja. Med hjälp av grundavdraget kan man lättare ha ett ett och samma grundavdrag (och marginaleffekt) inom samma skikt. Den som tjänar 52 kan ha 29% ända upp till 80. Eller vilken nivå man nu väljer. För att få en dynamisk effekt att folk jobbar mer istället för att leta luckor och attrahera högutbildade även från t ex andra länder.

Den svenska välfärden, skola, vården, rättsväsendet, försvaret o.s.v.  är i skriande behov av mer resurser och behöver mer inte mindre pengar.

Det är intressant att följa SDs förändring när det gäller sambeskattning och marginalskatter. Före valet ville SD utreda sambeskattning och ville slopa värnskatten. Nu efter valet har SD släppt frågan om sambeskattning och propagerar nu tillsammans med KD för att värnskatten ska vara kvar.

Vad tycker du om att konservativa svenska partier numera strider för att behålla värnskatten?

• KillBill
    Anonym (K) skrev 2019-11-30 12:04:02 följande:
    Värnskatten är körd. Sambeskattning har jag aldrig tyckt vara bra. Varför tror du att höga skatter på just arbete är så himla bra jmf med att ta in de skatterna på annat?
    Jag frågade dig om vad ty tycker om att  konservativa svenska partier numera strider för att behålla värnskatten. Svara gärna på frågan.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom