• krocko15

    När får hankatt gå ut efter kastrering?

    Min hankatt kastrerades i torsdags och jag undrar när han får gå ut igen. Vet sa 5 dagar men känns ganska mycket och han är riktigt otålig och går runt och skriker konstant. När han märker att han inte får sover han istället. Det är ju ganska kallt ute nu så tänker att kylan kanske inte är så bra för såret? Har också märkt att han bara kissat i lådan nu sen i torsdags, inte bajsat något. Han är inte van vid att gå på lådan utan gör alla sina behov ute. Tänker att han kanske inte vill bajsa inne och därför håller sig? Dock har han inte ätit så mycket som han brukar heller, men igår åt han rätt mycket blötmat så tycker det borde kommit lite bajs vid detta laget. Vad tror ni, när ska han få gå ut igen? 

  • Svar på tråden När får hankatt gå ut efter kastrering?
  • krocko15
    FtS70 skrev 2019-11-23 11:19:11 följande:

    Vad sägs om att följa veterinärens råd? Fem dagar?


    Ja, men han blir ju uppenbarligen väldigt stressad av att inte få gå ut och klöser på dörrar osv. Plus att jag läst på vissa sidor att man kan släppa ut efter 2-3 dagar . 
  • Anonym (ace)

    Jag tycker att man hellre ska följa expertens råd än råd från okända personer på nätet.
    Klarar du inte av att hantera 5 dagar med katten inne  så är väl frågan om du ens har kompetensen för att ha katt alls.

  • IceKitten

    Veterinären sa 5 dagar, alltså ska katten vara inne i 5 dagar.

    Är det jobbigt att lyssna på en gnällig katt? Absolut, men 5 dagar bör du klara av... Det är trots allt kattens hälsa det handlar om, det borde vara viktigast.

  • krocko15

    Men snälla ni, varför dessa påhopp? Att jag ville ta ut katten efter mindre än dagar är inte för min egen skull utan för hans skull så att han inte mår dåligt?! Han är van vid att vara ute nästan hela dagarna och kommer in och sover och äter bara, så att tvingas vara inne i 5 hela dagar var INTE lätt för honom ska ni veta. 

  • Purple Haze of Sweden

    Jag har fem katter och bor på landet och fyra av dessa har jag låtit kastrera, eller sterilisera eftersom det är tjejer. Jag är medveten om att veterinären påpekade att de skulle hållas inomhus ett visst antal dagar efter operationen. Men det tog inte mer än ett dygn innan de började "klättra på väggarna" och ville gå ut. Och självklart fick de det. Men eftersom de varit nedsövda dagen innan så var de bara ute en kort stund, 15 - 30 minuter, sedan gick de in och lade sig att sova igen.

    Detta är INGEN rekommendation från mig utan mer en redogörelse hur jag själv gjort.

Svar på tråden När får hankatt gå ut efter kastrering?