• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (The mum)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-29 23:17:30 följande:

Denna paragraf är så enkelt uttryckt att den inte behöver någon tolkning, den är rakt på sak med sitt budskap. Och det är ett budskap som samtliga som arbetar inom socialtjänsten är skyldiga att känna till och arbeta efter.

Precis som att alla med högskoleutbildning vet hur en källa anges korrekt?

Det är lite att kasta sten i glashus att anklaga någon annan att utge sig för att ljuga om sitt yrke, när du själv så uppenbart inte är jurist.

Vad hände med att ha ordentligt på fötterna innan man anklagar någon för att ljuga? Det kanske inte gäller dig...
  • Anonym (Soc.)
    Annita skrev 2019-11-29 23:22:17 följande:

Åh, okej. Så om insatsen är frivillig så kan föräldrarna bestämma sig för att ta hem barnen när som helst?

Ja precis.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-29 23:18:32 följande:

Du kan lägga ner din härskarteknik den gör dig bara patetisk

Och att försöka tvinga mig att redovisa portalparagrafen är ingen härskarteknink tänker du?

Sten i glashus...
  • Anonym (Läskigt)
    Annita skrev 2019-11-29 23:22:17 följande:
    Åh, okej. Så om insatsen är frivillig så kan föräldrarna bestämma sig för att ta hem barnen när som helst?
    I princip, men fosterföräldrarna behöver bara ringa sin kontakt på soc, eller socialjouren om kontoret är stängt, så blir den friheten för barnen inte långvarig. Och så tar en jouråklagare beslutet om omedelbart, intermittent LVU i väntan på rättegång. Inte alltid förstås, men den möjligheten finns. Ska man göra det, så måste man fly ut ur landet, och ha en plan klar så att det går fort, så man hinner ut från Sverige innan det eventuellt går en signal till alla gränsposter. Vad som krävs för att Interpol ska kopplas in vet jag dock inte.

Ett LVU gäller inte utomlands, det kan vara bra att veta. Men om en förälder rövar bort barnen mot den andra förälderns vilja, så kan det bli frågan om egenmäktighet med barn, och då kopplas Interpol in. Vet dock inte om det sker, om båda föräldrarna rövat bort barnen, och soc är motparten. 

(Jag är varken socionom eller jurist :), men känner till lite om det här ändå p.g.a. att jag en gång blev utredd, när barnen var små, och då tog jag reda på massor och hade kontakt med andra som varit utsatta.)
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Läskigt) skrev 2019-11-30 08:40:16 följande:

I princip, men fosterföräldrarna behöver bara ringa sin kontakt på soc, eller socialjouren om kontoret är stängt, så blir den friheten för barnen inte långvarig. Och så tar en jouråklagare beslutet om omedelbart, intermittent LVU i väntan på rättegång. Inte alltid förstås, men den möjligheten finns. Ska man göra det, så måste man fly ut ur landet, och ha en plan klar så att det går fort, så man hinner ut från Sverige innan det eventuellt går en signal till alla gränsposter. Vad som krävs för att Interpol ska kopplas in vet jag dock inte.

Ett LVU gäller inte utomlands, det kan vara bra att veta. Men om en förälder rövar bort barnen mot den andra förälderns vilja, så kan det bli frågan om egenmäktighet med barn, och då kopplas Interpol in. Vet dock inte om det sker, om båda föräldrarna rövat bort barnen, och soc är motparten. 

(Jag är varken socionom eller jurist :), men känner till lite om det här ändå p.g.a. att jag en gång blev utredd, när barnen var små, och då tog jag reda på massor och hade kontakt med andra som varit utsatta.)

Det är nämndens ordförande som fattar ett beslut om omedelbart omhändertagande efter att socialtjänsten begärt detta. Det omedelbara ska sedan fastställas av förvaltningsrätten i efterhand.
  • Anonym (Läskigt)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-30 09:06:07 följande:
    Det är nämndens ordförande som fattar ett beslut om omedelbart omhändertagande efter att socialtjänsten begärt detta. Det omedelbara ska sedan fastställas av förvaltningsrätten i efterhand.
    Okej! (Tur att jag inte påstod att jag var soc sekr då! :) )

Men då kanske du även vet, om Interpol kan bli inkopplade om föräldrarna lyckas föra ut barnen ur landet, om barnen är LVU:ade eller om en LVU-process är på gång? Och om inget direkt brott har skett mot barnen i övrigt (som misshandel eller sexuellt utnyttjande eller mord/dråp på ett annat barn i familjen).
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-30 08:33:03 följande:
    Och att försöka tvinga mig att redovisa portalparagrafen är ingen härskarteknink tänker du?

Sten i glashus...
    Nej, av den enkla anledningen att detta ska vara lika självklart för samtliga som arbetar inom socialtjänsten som receptet på sockerkaka är för en sockerbagare.

De grundvärderingar och regelverk som styr det dagliga arbetet är inget som ska vara främmande. 
  • Anonym (Läskigt)
    Fast - "nämndens ordförande"? Drar man upp honom eller henne ur sängen, ifall föräldrarna rövar bort barnen från fosterhemmet på natten? Ska man vänta tills han eller hon är på plats på måndag morgon, och de rövar bort barnen på fredag kväll, så är de i Sydafrika innan polisen kan kopplas in...
  • Anonym (jur)
    När det gäller omedelbart omhändertagande enligt 6§ i LVU så är det en politiker i socialnämnden som fattar det ögonblickliga beslutet, detta behöver i sig inte vara socialnämndens ordförande utan man utgår från delegationsordningen.

Detta beslut ska sedan prövas av förvaltningsrätten inom 7 dagar och där kan det antingen avvisas eller beviljas, därefter så ska socialnämnden inom 4 veckor inkomma med en komplett utredning därefter blir det huvudförhandling som skall fatta beslut om det finns grund för LVU eller ej, LVU faller per automatik om socialtjänsten inte uppfyller ovanstående åtagande.
  • Anonym (jur)
    När det gäller omedelbart omhändertagande enligt 6§ i LVU så är det en politiker i socialnämnden som fattar det ögonblickliga beslutet, detta behöver i sig inte vara socialnämndens ordförande utan man utgår från delegationsordningen.

Detta beslut ska sedan prövas av förvaltningsrätten inom 7 dagar och där kan det antingen avvisas eller beviljas, därefter så ska socialnämnden inom 4 veckor inkomma med en komplett utredning därefter blir det huvudförhandling som skall fatta beslut om det finns grund för LVU eller ej, LVU faller per automatik om socialtjänsten inte uppfyller ovanstående åtagande.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?