Annita skrev 2019-11-29 23:22:17 följande:
Åh, okej. Så om insatsen är frivillig så kan föräldrarna bestämma sig för att ta hem barnen när som helst?
I princip, men fosterföräldrarna behöver bara ringa sin kontakt på soc, eller socialjouren om kontoret är stängt, så blir den friheten för barnen inte långvarig. Och så tar en jouråklagare beslutet om omedelbart, intermittent LVU i väntan på rättegång. Inte alltid förstås, men den möjligheten finns. Ska man göra det, så måste man fly ut ur landet, och ha en plan klar så att det går fort, så man hinner ut från Sverige innan det eventuellt går en signal till alla gränsposter. Vad som krävs för att Interpol ska kopplas in vet jag dock inte.
Ett LVU gäller inte utomlands, det kan vara bra att veta. Men om en förälder rövar bort barnen mot den andra förälderns vilja, så kan det bli frågan om egenmäktighet med barn, och då kopplas Interpol in. Vet dock inte om det sker, om båda föräldrarna rövat bort barnen, och soc är motparten.
(Jag är varken socionom eller jurist :), men känner till lite om det här ändå p.g.a. att jag en gång blev utredd, när barnen var små, och då tog jag reda på massor och hade kontakt med andra som varit utsatta.)