• Catnap

Det vill sig inte

Vi försökte också i över ett år innan det tog sig med första barnet. Jag hade visserligen velat ha barn, gärna många, sen jag var liten, så det var väldigt jobbigt. Till slut började jag tänka att jag kanske får ställa in mig på ett liv utan barn.

Lider verkligen med dig, vet hur det känns när alla andra blir gravida runt omkring en och man bara vill skrika. Kände också att det var djupt orättvist och att jag haft nog med motgångar. Tror det är helt naturligt att känna så. Hoppas det tar sig för er snart.

• Catnap
    Skitfrustrerad skrev 2019-11-24 01:08:00 följande:

Tack för dina vänliga ord. Fick ni hjälp eller tog det sig ändå? Jag börjar bli mer och mer inställd på att det aldrig kommer bli något. Mest är jag nog trött på alla tröstlösa försök med efterföljande besvikelser. Önskar att jag bara kunde stänga av den delen av hjärnan och inte tänka så mycket på mens och ägglossning och allt vad det innebär.

Det tog sig faktiskt av sig själv till slut. Vi var väl inne på att söka hjälp, men så fick jag veta att jag hade fel på sköldkörteln (Vilket kan påverka fertiliteten) så vi skulle avvakta tills det var löst. Men det är nog inte helt dumt att söka hjälp ett tag innan man egentligen vill, det är säkert vårdköer på såna mottagningar också.

Vi diskuterar just nu när vi ska sikta på att börja försöka inför nästa barn och bara TANKEN på den karusellen får mig att må dåligt. Förra gången jag blev gravid hade vi sex när jag var rätt övertygad om att jag inte hade ägglossning, så egentligen borde man inte stressa över sånt. Men jag vet att det är lättare sagt än gjort.
  • Catnap
    Skitfrustrerad skrev 2019-11-24 14:38:25 följande:

Det är ju just det jag tänker. Man läser om så många som blir gravida när det absolut inte tror att de ska bli det. Får mig att fundera över hur mycket vi egentligen vet om våra kroppar och hur hela den här processen fungerar. Inte ens experterna verkar ju ha 100% koll.

Vad menar du att experterna inte har kollpå?

Jag tänker att det där med ägglossning kan ju diffa ändå, så det är inte så konstigt att man tar fel på det ibland. Det är väl därför som säkra perioder inte funkar så bra som preventivmedel.
  • Catnap
    Skitfrustrerad skrev 2019-11-26 18:13:27 följande:

Nej jag menar bara att många förblir barnlösa utan att man hittar någon orsak medan andra som får veta att de är i princip infertila lyckas långt efter att de har gett upp. Hur många ägglossningar man kan ha på en månad verkar det också tvistas om. Jag är väldigt vetenskapsorienterad så missförstå mig inte. Jag menar bara att det kan finnas sådant vi ännu inte vet och att man inom det medicinska området gärna placerar människor i fack och tenderar att använda alltför fyrkantiga förklaringsmodeller.

Det allmänna rådet att ha sex regelbundet genom hela menscykeln är förmodligen det bästa då det är den mest avslappnade approachen. Men man blir ju så lätt uppstressad och ska försöka kontrollera allt.

Okej, då förstår jag. Ja, självklart så vet ju inte forskarna allt.

Ja, jag vet att det allmänna rådet är svårt att följa. Men för oss blev sex lite väl förknippat med att bli gravid efter ett tag när vi skulle hålla på och pricka in ägglossning. Det var rätt tråkigt.
    Skitfrustrerad skrev 2019-11-26 18:13:27 följande:

Nej jag menar bara att många förblir barnlösa utan att man hittar någon orsak medan andra som får veta att de är i princip infertila lyckas långt efter att de har gett upp. Hur många ägglossningar man kan ha på en månad verkar det också tvistas om. Jag är väldigt vetenskapsorienterad så missförstå mig inte. Jag menar bara att det kan finnas sådant vi ännu inte vet och att man inom det medicinska området gärna placerar människor i fack och tenderar att använda alltför fyrkantiga förklaringsmodeller.

Det allmänna rådet att ha sex regelbundet genom hela menscykeln är förmodligen det bästa då det är den mest avslappnade approachen. Men man blir ju så lätt uppstressad och ska försöka kontrollera allt.

Okej, då förstår jag. Nä det är klart att de inte vet allt om människokroppen än.

Vet att det är svårt att följa det allmänna rådet, men jag ska definitivt försöka göra det nästa gång. Har du funderatnåt mer på att söka utredning?
Svar på tråden Det vill sig inte