• camomillis

Om man väljer medicinsk "abort"...

(känns konstigt o kalla det abort när man helst av allt vill behålla pyret) men hur lång tid tar det innan det kommer ut då?

Jag fick ett konstaterat ma för 4 dagar sen, fick först höra att jag skulle vänta tills det sätter igång av sig själv, men pga jobbig historia bakom mig känner jag att jag inte bara vill gå o vänta vecka ut o in, utan vill sätta igång det hela.
    Har en läkartid om 3 dagar o kommer då att höra vilket alternativ läkaren föredrar (kirurgisk/medicinsk) men efter att ha läst på själv så vill jag nog prova med medicinsk först.

En vän till mig gjorde det för 1,5år sen ungefär, för henne tog det 3 dagar innan det satte igång... hur lång tid är "normalt"? Hur lång tid har det tagit för er?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Om man väljer medicinsk "abort"...
  • Jen nifer

en medecinsk skulle ja sbolut göra..de är skonsamast för kroppen då de blir som ett vanligt missfall
    Man tar en tablett som stannar upp allt
    Sen två dagar senare så stoppar man upp 4 tabletter i slidan som gör så kroppen stöter ut de..sen blöder man ungifär 2 veckor..

• Anonym

Har gjort en medicinsk abort. Mådde konstant illa i 2 dagar efter att jag tog tabletten.
    Och vilka blödningar sen då...mamma mia

• hobnob

Vill börja med att säga att jag beklagar ditt MA. Vet vad du går igenom...

Har inte gjort medicinsk "abort" utan kirurgisk (skrapning) vid mina två MA:n.
    Nu har ju du bestämt att du vill göra medicinsk, men jag vill ändå berätta varför jag föredrog skrapning.
    För det första så rekommenderade läkarna det (båda gångerna).
    Man slipper ha ont och man slipper de kraftiga blödningarna som blir när fostret ska stötas ut.
    Skrapningen gick fort. Det var "skönt" att sövas och sen vakna upp och det var över.
    Det gör inte ont (ok, hade som lite lätt mensvärk första dagen när livmodern drog ihop sig igen.). Småblödde i mindre än en vecka.
    Det kändes som att det gick snabbt att "komma igen" och "starta om på nytt" efter skrapningen.

Vad du än väljer, så hoppas jag att du snart mår bra och får bli gravid igen!

Kram!

• camomillis

Men ni menar att när man stoppar upp vagiatorerna så satte det igång "på en gång"?
    För min kompis blödde som en mens ungefär från att hon tog vagiatorerna, sen tre dagar eftråt kom hela syndafloden. Hon blödde som bara den o fick sitta i badkaret ett dygn ungefär för att det rann så mycket... Vill ju helst inte att den stora blödningen ska komma på jobbet.. så jag funderade på o sjukskriva mig dagarna efter att jag tagit det isånnafall.

• camomillis

Hobnob: Ja, nu har jag ju inte rådgjort med läkarna än, ska dit på månd. Men eftersom jag har så svårt o bli gravid (2+ på 2år, trots hjälp) så vet jag inte om det är så bra med skrapning för min del... det KAN ju försvåra ytterligare som jag förstått det.

• Jen nifer

Jag var hemma två dagarna efter min medicinska abort,eftersom de blöder så mycke..men efter ett par dagar så minskar det o efter en vecka brukar de va som vanlig mens en vecka till

Men medicinsk abort ska ju som sagt vara skonsammare mot kroppen

O ingen av alternativen är ju rolig..så de e vad jag skulle göra..
    De är större infektions risk vid skrapning också

• Anonym

Jag gjorde ett medicinskt abort -00. Eftersom jag ej hade gått så långt. Jag fick ta en eller om det var två stycken tabletter två dagar före, vissa fall så kunde man få blödning redan då berättade de på gyn, men jag fick ej det. Efter två dagar fick jag komma tillbaks för att sedan få stoppa upp vagitorer som sätter igång det hela. När jag gick in på toa för att göra det hade jag börjat fått en liten blödning. Men i alla fall så fick jag vara kvar ett tag om det var ungefär 4 timmar tror jag att det var. Under den tiden fick jag en mens värk och när jag gick på toa kom det ut en klump. Det gick fort. Men jag mådde väldigt dåligt efteråt. Var på återbesök efter några dagar och då var jag ej gravid. Jag gör aldrig om det igen och skrapa mig gör jag inte. Lycka till

• camomillis

Anonym: Du skriver att du aldrig gör om det igen... ej heller skrapning.. Hur skulle du göra då? Jag gör ju alltså inte en riktig abort nu, utan jag har fått ett ma så sk*ten måste ju tyvärr ut. Jag tycker att det känns bättre o påverka själv när det ska ske, än o gå dag ut o dag in o undra när det ska sätta igång... Min fostersäck har dessutom fortsatt växa, o det känns ju inte så roligt o veta.
    Eller missförstod jag dig kanske?

• Jen nifer

Jag började blöda redan av första tabletten man får två dagar innan lite grand
    Men sen kom de mer när jag fått dom andra tabletterna.
    Första gången får man tabletten sitter en stund o åker hem
    Andra gången får man vara kvar cirka 4-6 timmar för att man ska kunna få tex smärtstillande, jag fick det
    O så vill dom ha koll på en, tyckte de kändes tryggt o alla va jätte gulliga..
    Man får även ha med nån..

• Nelia

Jag fick tabletterna (vagitorierna) vid lunch och på kvällen vid nio började jag blöda ordentligt, och fick måttligt ont.

Svar på tråden Om man väljer medicinsk "abort"...