• camomillis

Om man väljer medicinsk "abort"...

(känns konstigt o kalla det abort när man helst av allt vill behålla pyret) men hur lång tid tar det innan det kommer ut då?

Jag fick ett konstaterat ma för 4 dagar sen, fick först höra att jag skulle vänta tills det sätter igång av sig själv, men pga jobbig historia bakom mig känner jag att jag inte bara vill gå o vänta vecka ut o in, utan vill sätta igång det hela.
    Har en läkartid om 3 dagar o kommer då att höra vilket alternativ läkaren föredrar (kirurgisk/medicinsk) men efter att ha läst på själv så vill jag nog prova med medicinsk först.

En vän till mig gjorde det för 1,5år sen ungefär, för henne tog det 3 dagar innan det satte igång... hur lång tid är "normalt"? Hur lång tid har det tagit för er?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Om man väljer medicinsk "abort"...
  • lillvilda

jag fick ett MA, ofostriggraviditet och jag fick 2 tabletter att ta vaginalt (cytotec) och sen dröjde det 2 timmar så kom det lite blod och sen satte det hela igång och det kom klumpar och man kände hur hela livmodern drog ihop sig för att pressa ut det. det var som kraftig mensvärk men jag hade fått med mig värktabletetr hem. sen gick det några dagar då jag blödde och så drog det igång igen med dunder mensvärk och lite mindre klumpar och sen har jag blött lite mindre sen dess..knappt nått idag. de var en vecka sen jag avslutade mitt MA å började blöda. jag ahr avrit öm i magen under den här veckan till och från, speciellt om jag rört på mig mycket för då har livmodern jobbat mer för att dra ihop sig.

• lindislinda1

Har själv genomfört en kirurgisk abort. Skulle jag behöva gå igenom det igen så skulle välja kirugiskt igen. Allt blir gjort medans man är sövd och man vaknar upp och allt är klart. Otroligt skönt. Har en vän som gjorde medicinsk och hon sa att det var det värsta hon gjort!

Sen kanske man inte alltid får vällja.

Har själv svårt att bli gravid men sitter här nu och väntar mitt första. Får man ingen infektion så ska det inte vara några problem och bli gravid igen enligt läkaren.

• Älskarminabarn

Jag fick göra medicinsk abort i vecka 14, när det är så sent finns det inget val, barnet är för stort för att kunna skrapas. Jag trodde inte att det fanns någon valmöjlighet, där jag bor är det kirugisk abort innan vecka 12 och därefter medicinsk.
    Jag tyckte det var en fruktansvärd upplevelse, att behöva föda fram sitt barn och veta att det inte lever mer. Trots att hon inte levde fick vi ha vår lilla flicka hos oss ett tag och pyssla om henne lite, hon var så fin. Men det har satt djupa spår i själen som jag aldrig tror försvinner.

• Älskarminabarn

Vad jag kan tillägga så här cirka 6 veckor efter med aborten så överskuggar förlusten av ett barn allt, aborten känns helt betydelselös. Om det gör ont, om man blir sövd eller om man får föda sitt barn i ett bäcken, vad betyder det?

• camomillis

Älskarminabarn: *kramar om* Fy vad obehagligt det lät.. Nu är det inte lika traumatiskt, mitt foster är tillbaka bildat, o jag skulle imorrn gå in i v.9. Så det är ju inget foster som behöver komma ut iallafall...

Ta mig rätt, menar inte att det kommer gå mig obemärkt förbi, tvärtom, har tagit mig 2år o få denna graviditet, men som Älskarminabarn beskrev det låter hennes historia riktigt fruktansvärd!

• snuffsan74

Gjorde en medicinsk abort 6/2 fick tabletterna den dagen o skulle komma tillbaka två dagar senare men det tog knappt en timme o sen kom fostret ut, två veckor senare fick jag ändå gå in o skrapas o nu i fredags sluta jag att blödda
    en lång följtong som stryk på psyket, gör de som känns bäst för dig

• Anonym (Maria)

Ledsen för din skull. Vet hur det är att inrikta sig på att ett barn ska komma och så händer det som inte får hända.

Från v.8 hade jag bruna flytningar och v.11 blev det mera. Det var MA fostret hade slutat växa v.8. Jag hade jobbiga värkar en hel natt och dagen efter blev jag skrapad. det skedde under narkos. Blödningen efter var ungefär som mens. Jag fick alltså inga mediciner som skulle starta det hela.

Låter väldigt jobbigt att föda ut det tycker jag. I ditt fall skulle jag absolut välja skrapning. Har aldrig hört talas om att det skulle vara svårare att bli gravid efter det. Skrapning görs ju även vid fertilitetsutredningar för att kolla upp livmoderslemhinnan och i många andra fall. Det är ju jättevanligt ingrepp. Man blöder inte så länge efter.

Vid medicinsk måste man också vara på sjukhuset viss tid under blödningen. Man ska ha blödningen under kontroll. Det var en ung flicka för några år sedan som blev hemskickad med tabletterna och inte var inne för kontroll sedan utan hon låg hemma och förblödde. Det stod i tidningarna om det fallet. Just för att sådant inte ska kunna hända får man stanna ett tag på sjukhuset.

Även vid medicinsk slutar det ibland med skrapning tror jag. Ifall allt inte kommer ut.

Vilket du än väljer hoppas jag det går bra för dig och att du snart får börja på en ny graviditet som varar i 9 mån.

• Anonym (Maria)

Ja, enligt snuffsan74 händer det alltså att man måste skrapa sedan i alla fall.

Får man skrapa genast i stället så blir allt klart fortare och med mindre smärtor. Normalt är det så.

• Anonym (e jag)

Jag skulle välja att göra en kirurgisk abort om jag blir satt i den sitsen igen. Jag gjorde en medicinsk abort vilket inte var speciellt jobbigt pga blödningar eller smärta men däremot så låg vi 8 tjejer i samma rum och låg och väntade på att börja blöda (helt sjukt). Nån spydde och nån fick lustgas pga smärta. 1 tjej kom in till akuten för hennes abort hade satt igång tidigare Jag hade väl som en vanlig mensvärk och blödde inte speciellt mycket.
    Det var väldigt konstig och mycket obehaglig situation bara att ligga där och stirra på varandra.

Så här gick det till för mig:
    2 dagar innan: fick 2 tabletter som avstannar grav som jag var tvungen att ta på plats.
    Kl. 8.00 på sjukhuset fick jag 2 olika värktabletter (citodon+ibuprofen???) sen fick jag stoppa in vagiatorerna själv som skall stöta ut "klumpen". När man har satt in dom så får man inte röra sig på en timme tror jag det var. Sen är det bara vänta (gärna upp och gå lite).
    Kl 11.30 åkte jag hem (man måste egentligen stanna 4 timmar men jag hade en lite valp hemma som behövde mig och jag mådde så pass bra att de släppte iväg mig ändå).

Lycka till och hoppas det går bättre nästa gång!!!

Svar på tråden Om man väljer medicinsk "abort"...