Inlägg från: KlantSmurfen |Visa alla inlägg
  • KlantSmurfen

    Orsak till minskad lust hos kvinnor

    Anonym (Undrande) skrev 2019-11-25 17:14:06 följande:

    Det finns massa trådar här om kvinnor som tappat lusten till sex och/eller sina män trots att de bestämt hävdar att deras partner är perfekt i övrigt, att de älskar honom, att de inte vill skiljas. Sedan läser man många inlägg om kvinnor som brutit upp och då fått tillbaka sexlusten även långt in i klimakteriet, att problemet var att attraktionen till mannen falnat snarare än lusten i sig. Kan det vara så att kvinnor i mycket högre grad än de vågar erkänna tröttnar snabbare på sina män sexuellt än vad män gör även om känslorna för mannen finns kvar? I så fall, skulle dessa kvinnor kunna återfå sin sexlust utan att bryta upp om man öppnade upp förhållandet? Kan det vara så att ett långvarigt monogamt förhållande är svårt att kombinera med sexlust och är det då kanske en bättre lösning att släppa på kravet på att vara monogram i stället för att skiljas och gå in i ett nytt förhållande där samma problem uppstår igen efter en tid?


    Får män ligga runt lite när kvinnan är gravid, sur och grinig eller bara har "ont i huvudet"?

    "Kan det vara så att kvinnor i mycket högre grad än de vågar erkänna tröttnar snabbare på sina män sexuellt än vad män gör även om känslorna för mannen finns kvar?"
    eller så kan man ju göra som andra och jobba på relationen för att att få tillbaka attraktionen, vill man hoppa över den biten är det nog bättre att skiljas.
  • KlantSmurfen
    Anonym (Undrande) skrev 2019-11-26 11:32:52 följande: #11
    Jag förstår inte relevansen av din första kommentar?

    Problemet med den andra är att väldigt många här på FL verkar mena att när attraktionen dött kommer den aldrig tillbaka. Och det finns gott om trådar av män som gör allt för att återuppväcka attraktionen utan framgång. Så det är nog inte alltid så att det är bristen på vilja att förbättra saker som är problemet.
    "Jag förstår inte relevansen av din första kommentar?"
    Om en kvinna inte har någon sexlust är det ju ett icke problem för henne men hon ska ha ett frikort så hon får ligga runt (det låter inte riktigt genomtänkt)...varför ska då inte män få ett frikort när kvinnor inte har sexlust?

    Du har en lösning på det upplevda problemet "många här på FL verkar mena" (är det något du kan citera?) du vet också att lösning x inte fungerar för att "många här på FL verkar mena", med den logiken får jag väldigt svårt att ta det seriöst.
  • KlantSmurfen
    Anonym (Undrande) skrev 2019-11-26 13:01:52 följande: #13
    Återigen, relevansen av din första kommentar är oklar eftersom det inte gäller tillfällig brist på sexlust pga av naturliga orsaker som sjukdomm, mens mm.

    Det är bara att kolla under "Minskad lust" så hittar du mååånga trådar där kvinnor (och en del män) klagar på att de tappat attraktionen till sin man men stannar kvar. Ännu fler trådar där män klagar på bristande sexlust från kvinnans sida trots att de gör allt de kan (i varje fall enligt deras synvinkel) för att återuppväcka attraktionen men utan resultat, och många kvinor på dessa trådar som säger att det inte hade hjälpt vad deras partner än hade gjort, attraktionen var död. Självklart är det bästa om båda vill (ett stort om) att man försöker laga relationen, återskapa attraktionen på npgot vis. Problemet är att ofta vill inte den ena ens erkänna problemet, eller så vill man men vet inte hur, attraktion är ju inget man kan bara skapa hur som helst. Min fråga  - ingen lösning, utan just en fråga - är, i stället för att ägna sig åt seriell monogami vilket alla som skiljer sig gör, är det ett alternativ att ha mer realistiska förväntningar om attraktion i ett förhållande och en mindre kategorisk syn på monogami som ett absolut krav i ett förhållande? Är det så att vi är biologiskt oförmögna att vara icke-monogama, eller är det ett kulturellt betingat synsätt? Jag vet inte, själv skulle jag nog ha svårt att acceptera att min partner var med andra men jag vet inte i vilken utsträckning det är något medfött eller något som man betingats att känna. Många har enligt min mening orealistiska krav på sin partner - hen ska uppfylla alla ens behov såväl emotionella som sexuella som praktiska, något som bäddar för missnöje. Om man kan få tillfredställa sina andra behov genom att umgås med andra -  t ex om jag älskar att fiska men min partner hatar det så kan jag sticka ut och fiska med mina kompisar och det är en win-win - så är det absolut otänkbart att man skulle kunna göra på samma sätt med sex?

    Återigen, det är ingen lösning jag föreslår, mer en fundering om varför just sex eller olika lust så ofta är stötestenen i relationer.

    "Återigen, relevansen av din första kommentar är oklar eftersom det inte gäller tillfällig brist på sexlust pga av naturliga orsaker som sjukdomm, mens mm."
    Är det bara du som ska bestämma reglerna?

    "Det är bara att kolla under "Minskad lust" så hittar du mååånga trådar där kvinnor (och en del män) klagar på att de tappat attraktionen till sin man men stannar kvar"
    Jag kan ju göra det, eller så kan ju du citera de inläggen eftersom det var din ide att göra en studie baserat på "många här på FL verkar mena" istället för att läsa en riktig studie och läsa diverse lösningar av folk som vet vad de pratar om för att sen diskutera det.

    "Är det så att vi är biologiskt oförmögna att vara icke-monogama, eller är det ett kulturellt betingat synsätt?"
    Det är svårt att säga hur "vi" är eftersom det är väldigt individuellt.

    "Många har enligt min mening orealistiska krav på sin partner - hen ska uppfylla alla ens behov såväl emotionella som sexuella som praktiska, något som bäddar för missnöje."

    om man är väldigt osjälvständig kan man ha så orimliga krav på sin partner.

    "Om man kan få tillfredställa sina andra behov genom att umgås med andra -  t ex om jag älskar att fiska men min partner hatar det så kan jag sticka ut och fiska med mina kompisar och det är en win-win - så är det absolut otänkbart att man skulle kunna göra på samma sätt med sex?"

    Det kan vara en bra ide att ta upp det med din partner när förhållandet börjar bli seriöst så h*n får svara på det själv.
  • KlantSmurfen
    MrFlex skrev 2019-11-26 13:28:47 följande: #14

    Jag tror att sexuell attraktion till en individ av naturen är lite som förälskelse, dvs den svalnar med tiden. Kärlek (som egentligen är osexuell djup vänskap) kan bestå mycket längre. Här tror jag det är relativt lika mellan män och kvinnor.

    Att kvinnor, i större omfattning än män, tappar lust i relationer tror jag beror på en egenskap som de flest män verkar besitta. Män kan lättare känna sexuell attraktion till sex och frikoppla detta från individen. Individen blir alltså mindre viktig än sexet. Detta ser man ju nästan dagligen bevis för bla här på forumet.

    Många män hugger direkt och vill ligga med tjejer som öppnar upp och bjuder in (fast hon egentligen inte gör det). Detta i ett skede där männen inte alls känner kvinnan, inte har en aning om varken ålder eller utseende.

    Ett annat exempel är ju prostitution. Det bygger mycket på attraktion till sex och inte så mycket på individ.


    Sura män blir glad av sex
    Stressade män blir glad av sex.
    Deprimerade män blir glad av sex.
    10 år senare är de ofta lika kåt på individen de blev tillsammans med.

    Sura kvinnor...

    "Många män hugger direkt och vill ligga med tjejer som öppnar upp och bjuder in..."
    Är du säker på att de har frikopplat sex från den andra individen och inte bara frikopplat folkvettet från den egna individen?

  • KlantSmurfen
    Anonym (Undrande) skrev 2019-11-26 15:52:43 följande: #21
    "Är det bara du som ska bestämma reglerna?"
    Om du med reglerna menar att jag, som trådstartare, syftar på (och inte syftar på) i min frågeställning, så ja. Vill du starta en tråd om hur vi ska hantera vad man ska göra åt kvinnors bristande sexlust nör de har huvudvärk så får du gärna starta en ny tråd om det.

    "Jag kan ju göra det, eller så kan ju du citera de inläggen eftersom det var din ide att göra en studie baserat på "många här på FL verkar mena" istället för att läsa en riktig studie och läsa diverse lösningar av folk som vet vad de pratar om för att sen diskutera det."
    En diskussionstråd på FL är ingen studie, och jag har aldrig hävdat att detta är något annat än en diskussion. Om du inte orkar ta dig igenom trådarna om detta ämne under Minskad lust så är det ditt problem, jag begär å andra sidan inte heller att du ger fullständiga referenser på de studier du syftar på. För övrigt, varför skulle lekmäns åsikter om detta vara mindre värda? Om du endast bryr dig om vetenskapligt belagda åsikter, vad glör du på detta forum överhuvudtaget?

    "Det är svårt att säga hur "vi" är eftersom det är väldigt individuellt."
    Kan du hänvisa till vetenskpliga studier som bevisar detta? Eller varför är det plötsligt OK att du gör en svepande generalisering medan du kritiserar mig för just detta?

    Man tar sig för pannan för vissa individers sätt att resonera på FL. Dämpa aggressionen lite, tack.
    "Om du med reglerna menar att jag, som trådstartare"
    Du är fullt medveten om vad jag menar.

    "Om du inte orkar ta dig igenom trådarna om detta ämne under Minskad lust så är det ditt problem,"
    Tycker du att de som skriver i tråden själva ska leta efter de inlägg du bygger dina funderingar på?

    "Jag begär å andra sidan inte heller att du ger fullständiga referenser på de studier du syftar på"
    Vilka studier har jag syftat på? Menar du att jag ska lämna referenser till studier som du kan ha som alternativ till "många här på FL verkar mena"?  Du får leta dem själv.

    "För övrigt, varför skulle lekmäns åsikter om detta vara mindre värda?"
    För att det har en tendens att bli en massa fel hela vägen, från början till slut vilket ofta leder till en helt meningslös diskussion, om det inte är så att man bara tycker om att diskutera.

    "Om du endast bryr dig om vetenskapligt belagda åsikter, vad glör du på detta forum överhuvudtaget?"
    Om du anser att "vetenskapligt belagda åsikter" inte hör hemma på ett vanligt forum kan det vara du som hamnat på fel forum. Är en eller flera studier om varför folk tappar sexlusten en åsikt? Är en eller flera studier om hur folk fick tillbaka sexlusten en åsikt?

    "Kan du hänvisa till vetenskpliga studier som bevisar detta? Eller varför är det plötsligt OK att du gör en svepande generalisering medan du kritiserar mig för just detta?"
    Du gjorde ett svepande påstående som kan tolkas som att du menar att vi är lika men det är jag som ska bevisa med vetenskapliga studier att det inte stämmer? Är individuellt en generalisering?

    "Man tar sig för pannan för vissa individers sätt att resonera på FL. Dämpa aggressionen lite, tack."
    Det är inte lätt.
  • KlantSmurfen
    Anonym (Undrande) skrev 2019-11-26 17:23:20 följande: #24
    Fascinerande. Du förväntar dig att jag ska dra fram en massa trådar här som exempel men du vägrar att ens citera en enda vetenskaplig studie om ämnet? Jag skulle förvisso tycka det vore intressant att läsa, eftersom det verkar finnas en brist på ordentlig och seriös forskning i ämnet, men å andra sidan skulle jag knappast vänta mig att hitta detta på FL. Eftersom du verkar tycka att all diskussion lekmän emellan är meningslös, vad gör du då på detta forum - och framförallt, vad har du själv för vetenskapliga meriter i ämnet?

    Vad övrigt beträffar är det för tröttsamt och mitt liv för kort att för att bemöta dina sk argument eftersom du uppenbarligen inte är intresserad av en diskussion utan endast omotiverat aggressiv argumentation.
    Du startar en tråd och baserar hela tråden på några "många här på FL verkar mena" och förväntar dej att det är andra som leta efter trådarna själva eller citera vetenskapliga studier åt dig och håller man inte med är det omotiverat aggressiv argumentation. 2019 finns det en brist på ordentlig och seriös forskning i ämnet relationer.
    Det säger ju en hel del om nivån på diskussionen du ville ha.

    "Eftersom du verkar tycka att all diskussion lekmän emellan är meningslös..."
    Du får gärna citera inlägget där jag skrev det.
Svar på tråden Orsak till minskad lust hos kvinnor