Inlägg från: Koncentration |Visa alla inlägg
  • Koncentration

Hur gör man ''såsen'' egentligen?

Hej!

När man tillexempel skall göra en kycklingcurry, räcker det i princip att bara hälla grädde för att det skall bli det där goda ''såsen''. Jag vill börja laga mer avancerad mat och älskar när man häller sådana där ''sås'' till ris och pasta. Men jag vet inte hur man gör en sådan där krämigsås. Häller man bara grädde i princip?

Nu pratar jag inte enbart om kycklingcurry recept utan all sort som har sådan där ''sås'' att göra. Jag pratar inte heller om en vattnig sås.

Tack för svar!

• Svar på tråden Hur gör man ''såsen'' egentligen?
  • Koncentration
    Tow2Mater skrev 2019-11-26 22:59:26 följande:

Sås till ris och pasta blir bra med grädde, tjockare om den kokas en stund. Späd med mjölk for tunnare vid behov, och den kan också tjockas upp med lite mjöl som du först blandar ut i lite mjölk, då blir det inte mjölklumpar i såsen.

Ditt inlägg låter nästan som om man enbart skall hälla grädde i en gryta/stekpanna. Är det så man gör sås?
  • Koncentration

Jag försökte göra en sås häromdagen. Medan jag stekte maten så la jag i grädde. Det blev ingen sås.

Vad kan jag lägga i? Jag trodde matgrädde skulle göra så att det skulle bli en sås...

• Koncentration

Jag hade tänkt göra kycklingcurry senare under dagen eller kvällen. Men jag vet inte alls om jag vågar börja om jag inte vet hur man gör såsen. Jag vill ha den i den där goda grytan/såsen :)

• Koncentration
    klyban skrev 2019-12-01 16:01:45 följande:
    Och vad blev det?
    Jag använde bara matgrädde. Det blev ingenting, hände ingenting. Blev i princip bara färgbyte i princip.Ingen sås i alla fall.
  • Koncentration
    myskmalva skrev 2019-12-01 17:31:02 följande:

Vad stekte du för något?

Köttfärs och ville att det skulle bli sås. Tänkte att det kunde bli smarrigt.

Var det, det som vart knas över det hela?

Räcker matgrädde för att det skall bli en sås?

• Koncentration

Jag gjorde sås igår och det kändes bra. Jag önska dock att den var lite mer tjockare. Hur kan jag få den att bli mer tjockare? :)

• Koncentration

TACK FÖR ALLA TIPSEN!!!

Jag kan nu inte låta bli att hälla i matlagningsgrädde till maten. Nu känns det verkligen som om jag gör riktig mat. Istället för att ständigt köpa frysta köttbullar och burgare. Nu blir min mat mycket roligare och någonting som blir ännu mer trevligare att bjuda på kompisar till middag.

STORT TACK!!! Skrattande

Svar på tråden Hur gör man ''såsen'' egentligen?