• Koncentration

    Hur gör man ''såsen'' egentligen?

    Hej!

    När man tillexempel skall göra en kycklingcurry, räcker det i princip att bara hälla grädde för att det skall bli det där goda ''såsen''. Jag vill börja laga mer avancerad mat och älskar när man häller sådana där ''sås'' till ris och pasta. Men jag vet inte hur man gör en sådan där krämigsås. Häller man bara grädde i princip?

    Nu pratar jag inte enbart om kycklingcurry recept utan all sort som har sådan där ''sås'' att göra. Jag pratar inte heller om en vattnig sås.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Hur gör man ''såsen'' egentligen?
  • knivskrik

    Det finns nog lika många sätt att göra sås på som det finns människor. 

    Snabb enkel currysås brukar jag göra genom att smälta några matskedar smör, tillsätta valfri mängd curry och fräsa lite. Sedan lite mjöl (ungefär 2 matskedar till 3 matskedar smör), 5 dl grädde, en hönsbuljongtärning och så får det småkoka en stund. Blir tjockt och krämigt. Blir det för tjockt spär jag med lite mjölk.

    För en ordentligt krämig pastasås brukar jag ha hälften grädde häften crème fraiche.


    Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • Mortiscia80

    Kort sagt, nej. Olika såser görs olika. En vanlig bechamel (vit sås) är enklast och om jag minns rätt ska den alltid göras med s.k. bottenredning om det ska vara helt korrekt. Den kan du dessutom enkelt göra om till ostsås som du kan ha som den är eller till lasagne. En bearnaise eller hollandaise går typ ut på att smälta smör först och sen är det nåt med lök o ägg men de två har olika kryddningar. Vanlig currysås kan du säkert göra med bara grädde och curry och en toppredning.

  • Aniiee

    Som sagt, olika såser görs på olika sätt. En bottenredd eller toppredd "mjölk"-baserad sås kan du ha till det mesta, från kyckling eller en köttbit till pasta och det mesta däremellan.

    Hur man gör såsen kan också varieras rätt rejält. Gör du en regelrätt "tillbehörssås" så är det bäst att göra den i en egen kastrull, annars kan man göra såsen direkt i pannan när köttbiten eller vad man nu steker är klar.

    GRUNDreceptet för en sån sås kan varieras i det oändliga. Enkel att göra är det också. Smält smör, vispa i mjöl, häll på vätska tills du får rätt konsistens. Nu har du en vitt sås som du kan krydda och variera och även färga så det blir en brunsås.

    Sedan finns också majonnässåser (hollandaise, beannaise, aioli mm) och skysåser, det är dessa tre varianter som är hörnstenarna i såsvärlden.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Tow2Mater

    Sås till ris och pasta blir bra med grädde, tjockare om den kokas en stund. Späd med mjölk for tunnare vid behov, och den kan också tjockas upp med lite mjöl som du först blandar ut i lite mjölk, då blir det inte mjölklumpar i såsen.

  • Koncentration
    Tow2Mater skrev 2019-11-26 22:59:26 följande:

    Sås till ris och pasta blir bra med grädde, tjockare om den kokas en stund. Späd med mjölk for tunnare vid behov, och den kan också tjockas upp med lite mjöl som du först blandar ut i lite mjölk, då blir det inte mjölklumpar i såsen.


    Ditt inlägg låter nästan som om man enbart skall hälla grädde i en gryta/stekpanna. Är det så man gör sås?
  • Dexter dot com

    Enklast är att använda maizenaströ för att reda med. Bara strö i kokande vätska utan att det klumpar sig. Pastasås tjocka på sig av osten du har i tex parmesan eller pecorini. 

  • Pope Joan II
    Koncentration skrev 2019-11-27 06:25:10 följande:
    Ditt inlägg låter nästan som om man enbart skall hälla grädde i en gryta/stekpanna. Är det så man gör sås?
    Om du vill laga currysås och häller enbart grädde i en gryta, hur tänker du dig då att det ska bli currysås av det hela?

    Köp dig en bra kokbok, eller googla recept på det du vill laga/göra. 
  • Tow2Mater
    Koncentration skrev 2019-11-27 06:25:10 följande:
    Ditt inlägg låter nästan som om man enbart skall hälla grädde i en gryta/stekpanna. Är det så man gör sås?
    Exempel: Stek hackad lök och vitlök, lägg i bitar av bacon och stek tills de är så genomstekta du vill ha dem. Lägg i lite hackade soltorkade tomater i olja, salt, peppar. Sen häll på grädde (ev blandat med lite mjölk), låt sakta koka 10 min, vid behov red med mjöl/maizena till önskad konsistens. Servera med pasta.
  • klyban
    Koncentration skrev 2019-11-26 21:02:43 följande:
    Hej!

    När man tillexempel skall göra en kycklingcurry, räcker det i princip att bara hälla grädde för att det skall bli det där goda ''såsen''. Jag vill börja laga mer avancerad mat och älskar när man häller sådana där ''sås'' till ris och pasta. Men jag vet inte hur man gör en sådan där krämigsås. Häller man bara grädde i princip?

    Nu pratar jag inte enbart om kycklingcurry recept utan all sort som har sådan där ''sås'' att göra. Jag pratar inte heller om en vattnig sås.

    Tack för svar!

    Många vardags såser jag gör, den innehåller max 10-20% grädde, resten är vatten, buljong/fond eller vad som gäller för dagen, kryddor, syror ofta någon mer smakgivare än buljong/fond.

    Men gör du egen buljong/fond/demi glace, så behöver inte mycket mer sen, då den i sig smakar bra.
    Men på biff med sås tex, så är det fond som grund, sen steket som man deglaserar med vatten ofta.
    Och där får man massor av smaker för sin sås.
    När dess inte riktig funkar, så är det syra, socker och timjan som kan få ordning på såsen, märkt att en metallig smak uppstår på kanske 6-8 gång, aldrig riktig luskat ut varför.
    Den löser lite timjan rätt enkelt.


     


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Dexter dot com skrev 2019-11-27 06:30:59 följande:
    Enklast är att använda maizenaströ för att reda med. Bara strö i kokande vätska utan att det klumpar sig. Pastasås tjocka på sig av osten du har i tex parmesan eller pecorini. 

    Beurre manier är enkelt det med, bara smör och mjöl som löser sig i grytan.
    Maizena passar inte till många såser, och blir kletiga och konstiga, andra helt perfekt.


    Pastasåsen tjockare även sig till av pastan och att den släpper kolhydrater.
    Det är ett tips på många rätter att tillsätta en mindre mängd pastavatten i sina kreationer.
    Alternativt koka in det genom inte koka klart pastan, utan gör det sista med såsen.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Hur gör man ''såsen'' egentligen?