• bananen86

    Bebis snart fyra månader skriker hela kvällen

    Ber om ursäkt för lång text. Tacksam om någon har ork att läsa, haha.

    När min dotter (snart fyra månader) blir jätteledsen, vilket inte alls har hänt så ofta, känner jag mig värdelös som mamma. Börjar älta senaste timmarna och ibland inleder jag en utredning i mitt huvud om vad JAG gjort för fel som "gjort henne så ledsen", om ni förstår? Typ missat rapa efter att hon ätit så hon har massa gaser, klätt henne för varmt osv osv. Jag tror att vi blivit lite bortskämda då det är vårt första barn och hon har från start för det mesta varit väldigt nöjd. Är först nu, i den fasen hon verkar vara i nu som hon har börjat visa missnöje ibland. Folk i vår närhet brukar skoja om hon skriker så de hör: "nämen, kan hon låta?! Det har vi aldrig hört!" Så vi är liksom inte vana vid att hon är arg/ledsen. Jag och sambon är båda lugna av oss så vi hanterar skriket bra, det är inte det, utan att jag börjat klandra mig själv.

    Igår var jag och min lilla tjej på shoppingtur. Stan ligger en timmes bilresa bort, inga problem tänkte jag. Hon har sedan dag ett älskat att åka bil. Somnar direkt eller är bara allmänt nöjd ändå. Allt gick jättebra hela dagen. Hon åt och sov och den vakna tiden tittade hon runt på allt och skrattade och var sitt vanliga glada jag. På hemresan skulle jag åka själv (hade sällskap på ditvägen som skulle stanna kvar). Allt gick jättebra och vi stannade och köpte mat till mig och sambon 30 min hemifrån, passade även på att mata henne och hon verkade fortfarande jättenöjd. När vi åkt från pizzerian började hon gnälla så jag stannade och gav nappen och åkte vidare, gick bara någon minut så eskalerade gnällandet i skrik. Jag stannade och tröstade och det gick bra då jag stannade för att trösta men så fort jag satte mig för att köra så började hon gråta igen. Rejält till slut! Jag fick stanna säkert 10 gånger på 30 min hem. Inget funkade! ???? Blöjan var torr. Ville inte äta mer. Ville inte ta nappen, provade att klä av utifall hon var för varm, ingenting! När jag hade några minuter hem tänkte jag att nu är det ingen mening jag stannar mer, bättre att hon får komma hem så hon blir lättare att trösta. Kände hur tårarna började rinna ned för kinden. Väl hemma var det tur att min älskade sambo stod och väntade i dörren och tog över direkt. (Jag ringde i panik till honom och sa att nu orkar jag inte mer). Något liknande har aldrig hänt tidigare. Väl hemma fick sambon henne lugn. Vi konstaterade att det kanske var magen för den var hård och hon blev lugn när han gick runt med henne på mage (hjälper alltid om hon har ont i magen). Men efter ett tag började hon skrika och var totalt otröstlig, jag blev tillslut riktigt orolig då jag inte kände igen henne och ringde 1177. Vi har aldrig varit med om att hon varit otröstlig så här länge tidigare. Skrek ju till och från i nästan tre timmar. Till slut somnade hon och vi bestämde oss för att avvakta. Att åka någonstans och utsätta henne för ännu mer bilåkning kändes inte aktuellt när hon väl somnat. Vi har ju 12 mil till närmsta sjukhus. Och hon åt bra igen, hade ingen feber osv. Sov resten av natten med matuppvak utan någon mer gråt. Hon brukar alltid vakna med ett leende, vilket hon gjorde även morgonen efter.

    Hade bajsat rejält bara någon timme innan detta började, så ingen förstoppning eller likande heller. Både jag och bebis har alltid varit coola med att åka bil och på utflykter osv men nu känns det som att jag inte vågar göra det på länge och väl. Vill inte uppleva en sån här bilresa ensam igen.

    Kvällen därpå: Blev samma visa igen! Drog igång ungefär samma tid som kvällen innan. Som en blixt från klar himmel började hon gallskrika, från att ha varit nöjd och glad hela dagen. Sovit och ätit bra osv. Hon somnade inte förrän vid midnatt.(Brukar somna senast 22 annars). Hon somnade en gång vid kanske 22, så vi pustade ut. Efter kanske 20 min vaknade hon och jag skulle då testa mata henne. Då sög hon kanske 30 sek innan hon började gallskrika igen. Kan det vara magen tro? Eftersom det blev efter matning igår med. Hon skrek alltså otröstligt med några pauser då hon lugnade sig (och då kunde hon till och med flina och prutta med munnen osv) i flera timmar.

    Vad händer?! Låter ju nästan som något annat än magen när det är så tvära kast? Är så rädd om min älskade dotter så det gör fruktansvärt ont i hjärtat att se henne så här ledsen. Är även så frustrerande när inget hjälper, när hon helt plötsligt är otröstlig. Till slut ville jag bara riva av mig håret och springa ut genom ytterdörren, typ. Blir såklart inte arg på min älskade dotter utan på själva situationen. Vad kan det vara tror ni?! Försöker läsa om nattskräck och kolik osv på nätet men inget av dessa saker stämmer ju in på hennes ålder?! Blir fyra månader om några dagar, så känns ju "för sent" för tex kolik nu?! Känns ju dessutom nästan mer som någon fas när det bara är på kvällen och nästan samma tider?

    Håller tummar och tår för att vi får en lugn kväll ikväll! Ska göra allt jag kan timmen innan det har dragit igång för att hon ska vara till freds. Massage, bad, mat, sambon ska köpa hem pysventiler (vi använde det när hon var mindre men hade inga hemma nu då det inte behövts på flera veckor).

    Har ni tips på vad det kan vara och varför?!

  • Svar på tråden Bebis snart fyra månader skriker hela kvällen
  • LoveRain

    Förstår att det är jobbigt men du behöver försöka hålla dig lugnare än vad du varit. Mitt barn är också en vanligtvis glad och nöjd liten person men runt fyra månader hade mitt barn också en period få han skrek utan någon anledning (inte ont i magen, inte hungrig osv). Barnet somnade till och vaknade och grät och skrek.

    Det är inte farligt för en bebis att skrika och gråta så länge som du är nära. Ibland finns det inte så mycket mer du kan göra än att hålla barnet i famnen och prata lugnande. Då är det viktigt att du är lugn också. Byt av med din partner ibland då det är psykiskt påfrestande när ens lilla barn skriker.

    För mitt barn hjälpte det lite grann att hålla i famnen och studsa upp och ner på sängkanten. Det är något mer den rörelsen som bebisar gillar.

    Mitt barn slutade skrika oförklaringt efter några veckor. Verkar vara nån slags period bebisar har.

    Om du verkligen tror att något är fel så ring BVC idag och be att få komma dit.

  • Elin P

    Jag tänker att hon kommit in en intensiv utvecklingsperiod och att det blir för mycket för henne. På kvällen blir hon trött/övertrött och det blir sammanbrott. Kom ihåg att det är helt normalt och naturligt att barn skriker ibland i perioder. Kanske du kan låta pappan ta henne lite om han känner sig lugnare och att du tar en promenad en stund istället? Försök också att inte måla upp att nästa kväll ska bli lika jobbig och att du ska göra en massa förberedelser för att hindra det. Ta det som det kommer istället och gör det så lugnt som möjligt omkring henne.

  • bananen86
    LoveRain skrev 2019-11-27 10:21:23 följande:

    Förstår att det är jobbigt men du behöver försöka hålla dig lugnare än vad du varit. Mitt barn är också en vanligtvis glad och nöjd liten person men runt fyra månader hade mitt barn också en period få han skrek utan någon anledning (inte ont i magen, inte hungrig osv). Barnet somnade till och vaknade och grät och skrek.

    Det är inte farligt för en bebis att skrika och gråta så länge som du är nära. Ibland finns det inte så mycket mer du kan göra än att hålla barnet i famnen och prata lugnande. Då är det viktigt att du är lugn också. Byt av med din partner ibland då det är psykiskt påfrestande när ens lilla barn skriker.

    För mitt barn hjälpte det lite grann att hålla i famnen och studsa upp och ner på sängkanten. Det är något mer den rörelsen som bebisar gillar.

    Mitt barn slutade skrika oförklaringt efter några veckor. Verkar vara nån slags period bebisar har.

    Om du verkligen tror att något är fel så ring BVC idag och be att få komma dit.


    Som jag skrev så är vi lugna av oss i sättet både jag och sambon, även då hon skriker. Att jag började gråta i bilen var nog en kombo av att jag var ensam med henne en bra bit hemifrån och hade inte ätit på många timmar. Tror det var därför kroppen reagerade så starkt... Sedan var det ju första gången hon var sådär otröstlig så jag vart ju nästan rädd att det var något stort fel. Allt kom så plötsligt.

    Sedan det där med slita av håret och springa ut kanske jag måste förtydliga att det bara är en beskrivning av mina känslor (metafor eller vad man nu ska kalla det) efter alla timmars skrik. Såklart inget jag skulle göra, är inte galen. Haha. Men det förstod du nog :)

    Ska avvakta och se hur kvällen blir. Annars ringer jag nog som du säger bvc imorgon bitti. Ska dit nästa vecka men det är ju lite länge att avvakta om det här fortsätter. Men skulle hon vara sjuk på något vis borde hon ju inte vara på så gott humör hela dagarna?
  • Sasu

    Känner igen mig direkt i denna situationen.

    Har haft en dotter som har varit så lugn och fin sen hon kom ut, vid 4 månader så vände det totalt, främst runt kl. 17 på kvällen.

    Tog upp det med BVC och vi märkte att hon inte gick upp i vikt som hon ska, endast runt 70g på 2 veckor. så vi började med ersättning på kvällen som hjälpte i 3-4 dagar, sen började skriken igen, var inte gasig, förstoppad, hungrig... men vi märkte att hon pillade väldigt mycket på tandköttet där en tand håller på att växa ut när hon höll på att gallskrika, så vi gav en alvedon supp, tog 30 min sen var det inget mer gråt, var lika glad som vanligt och somnade utan problem.

    så vi ger alvedon, nu flytande då hon är lite trög i magen från ersättningen så vill inte använda supp just nu. Vi ger när de är som värst, behöver inte ge varje kväll, ibland hjälper det att vi bara låter henne sutta på lillfingret och att vi gnider ett finger mot tandköttet så somnar hon.
    Min BVC sköterska sa att barn oftast känner av tandvärk på kvällen, så det är boven hos oss iallafall, hon är 4½ månad nu :)

  • IceKitten

    Kvällsoro är vanligt. Finns hos de flesta bebisar i hela världen men är mer intensivt i utvecklade länder.

    Enligt en forskningsartikel jag läste har det helt enkelt med oro som kommer när det blir sent på dagen och barnet känner sig rädd samt har väldigt många intryck att sortera från dagen.

    I jämförelse med diverse urinvånare så drabbas våra barn värre vilket tros bero på att vi sjunger/tröstar/vaggar/osv för att lugna barnet vilket utsätter barnet för ännu mer intryck. Medan de bland urinvånare bara spänner upp barnet i sjal och sedan fortsätter som innan.

    Annars finns det ingen "lösning" direkt utan det är bara att stå ut och hålla det lugnt och tyst i barnets närhet så att hon kan få chansen att lugna ner sig sortera sina intryck.

    Det är en fas, det går över. Är du orolig så kontakta självklart din BM/vården dock. Bättre med en gång för mycket är för lite.

  • bananen86
    LoveRain skrev 2019-11-27 10:21:23 följande:

    Förstår att det är jobbigt men du behöver försöka hålla dig lugnare än vad du varit. Mitt barn är också en vanligtvis glad och nöjd liten person men runt fyra månader hade mitt barn också en period få han skrek utan någon anledning (inte ont i magen, inte hungrig osv). Barnet somnade till och vaknade och grät och skrek.

    Det är inte farligt för en bebis att skrika och gråta så länge som du är nära. Ibland finns det inte så mycket mer du kan göra än att hålla barnet i famnen och prata lugnande. Då är det viktigt att du är lugn också. Byt av med din partner ibland då det är psykiskt påfrestande när ens lilla barn skriker.

    För mitt barn hjälpte det lite grann att hålla i famnen och studsa upp och ner på sängkanten. Det är något mer den rörelsen som bebisar gillar.

    Mitt barn slutade skrika oförklaringt efter några veckor. Verkar vara nån slags period bebisar har.

    Om du verkligen tror att något är fel så ring BVC idag och be att få komma dit.


    Låter ju lovande att din bebis var i samma ålder. Kom det också så här helt plötsligt? Har hört att bad kan hjälpa men det låter ju
    LoveRain skrev 2019-11-27 10:21:23 följande:

    Förstår att det är jobbigt men du behöver försöka hålla dig lugnare än vad du varit. Mitt barn är också en vanligtvis glad och nöjd liten person men runt fyra månader hade mitt barn också en period få han skrek utan någon anledning (inte ont i magen, inte hungrig osv). Barnet somnade till och vaknade och grät och skrek.

    Det är inte farligt för en bebis att skrika och gråta så länge som du är nära. Ibland finns det inte så mycket mer du kan göra än att hålla barnet i famnen och prata lugnande. Då är det viktigt att du är lugn också. Byt av med din partner ibland då det är psykiskt påfrestande när ens lilla barn skriker.

    För mitt barn hjälpte det lite grann att hålla i famnen och studsa upp och ner på sängkanten. Det är något mer den rörelsen som bebisar gillar.

    Mitt barn slutade skrika oförklaringt efter några veckor. Verkar vara nån slags period bebisar har.

    Om du verkligen tror att något är fel så ring BVC idag och be att få komma dit.


    Låter ju lovande att din bebis var i samma ålder. Och att det handlar om en kortare period. Var det VARJE kväll de veckorna eller hade ni kvällat under den fasen som var som "vanligt" också?

    Tycker att allt man hittar att läsa om med samma symtom är i andra åldrar.
  • bananen86
    Elin P skrev 2019-11-27 10:49:34 följande:

    Jag tänker att hon kommit in en intensiv utvecklingsperiod och att det blir för mycket för henne. På kvällen blir hon trött/övertrött och det blir sammanbrott. Kom ihåg att det är helt normalt och naturligt att barn skriker ibland i perioder. Kanske du kan låta pappan ta henne lite om han känner sig lugnare och att du tar en promenad en stund istället? Försök också att inte måla upp att nästa kväll ska bli lika jobbig och att du ska göra en massa förberedelser för att hindra det. Ta det som det kommer istället och gör det så lugnt som möjligt omkring henne.


    Ja, jag tänkte också att det kunde vara alla intryck då vi varit borta hela dagen. Igår var vi dock hemma hela dagen, hade bara mysigt och lugnt, så det blev inga "nya" intryck över huvud taget. Ändå blev hon nästan ännu mer ledsen än kvällen innan? Ska försöka att inte tänka på nästkommande kväll. Men det är lite svårt att undgå. Jag vill ju som göra allt för att hon ska vara så tillfreds som möjligt och förhindra att hon ska behöva bli sådär. Men är det en fas kanske det inte spelar någon roll vad man än gör?
  • brallison

    Som Sasu skrivit, kan det väldigt möjligt vara tänder som är på väg ut - olika barn reagerar olika (min dotter fick tänderna så att vi knappt märkte det, medans min kompis dotter hade det väldigt jobbigt). En annan sak - nu när hon är 4 månader, så uppfattar de mer av omgivning och världen omkring en, så det kan också påverka - för mycket intryck som inte låter lilla bebisen att somna och slappna av.

  • bananen86
    Sasu skrev 2019-11-27 11:02:27 följande:

    Känner igen mig direkt i denna situationen.

    Har haft en dotter som har varit så lugn och fin sen hon kom ut, vid 4 månader så vände det totalt, främst runt kl. 17 på kvällen.

    Tog upp det med BVC och vi märkte att hon inte gick upp i vikt som hon ska, endast runt 70g på 2 veckor. så vi började med ersättning på kvällen som hjälpte i 3-4 dagar, sen började skriken igen, var inte gasig, förstoppad, hungrig... men vi märkte att hon pillade väldigt mycket på tandköttet där en tand håller på att växa ut när hon höll på att gallskrika, så vi gav en alvedon supp, tog 30 min sen var det inget mer gråt, var lika glad som vanligt och somnade utan problem.

    så vi ger alvedon, nu flytande då hon är lite trög i magen från ersättningen så vill inte använda supp just nu. Vi ger när de är som värst, behöver inte ge varje kväll, ibland hjälper det att vi bara låter henne sutta på lillfingret och att vi gnider ett finger mot tandköttet så somnar hon.

    Min BVC sköterska sa att barn oftast känner av tandvärk på kvällen, så det är boven hos oss iallafall, hon är 4½ månad nu :)


    Åh, tänk om det kan vara det som är boven. Hon har sedan kanske två veckor tillbaka dreglat rätt mycket och har nästan all sin vakna tid händerna i munnen. Ibland tar hon ut nappen och vänder den, för att liksom gnaga på nappens bakände? Har testat lite med bitring men hon har inte riktigt fattat grejen än

    Men jag har tänkt att det är för tidigt för tänder. Hon är ju inte ens fyra månader? Minns dock att jag läst någonstans att tandköttet kan börja klia flera månader innan det kommer fram någon tand!
  • bananen86
    bananen86 skrev 2019-11-27 11:06:56 följande:

    Låter ju lovande att din bebis var i samma ålder. Kom det också så här helt plötsligt? Har hört att bad kan hjälpa men det låter juLåter ju lovande att din bebis var i samma ålder. Och att det handlar om en kortare period. Var det VARJE kväll de veckorna eller hade ni kvällat under den fasen som var som "vanligt" också?

    Tycker att allt man hittar att läsa om med samma symtom är i andra åldrar.


    Blev något konstigt med texten när jag skulle citera och svara, var ej meningen.
Svar på tråden Bebis snart fyra månader skriker hela kvällen