• Anonym (På't igen)

    Utebliven ÄL eller dåliga tester?

    Jag har alltid haft väldigt regelbunden mens tills jag fick mitt första barn för ett par år sedan. Då blev den först extrem för att tunnas ut till bruna flytningar följt av ett par dagars blödningar. Den har också kommit väldigt tätt ett par gånger, alltså bara efter två veckor istället för efter ca fyra som i vanliga fall så jag är inte helt hundra på om den är så pålitlig numera.

    Jag hade mens den 12-13:e november och försöker nu hitta min ÄL mha teststickor. Enligt första paketet jag köpte ska man börja testa från dag tio efter mensens slut, dvs från den 23:e i mitt fall. Jag har testat varje dag ungefär samma tid osv, alla tester är negativa. Min kropp som aldrig brukar göra någon större affär av var i cykeln jag är har iaf visat vissa tecken, jag hade väldigt ömma bröstvårtor i helgen, igår och idag har jag haft känningar i livmoderstrakten. Igår köpte jag ClearBlues digitala tester som borde vara bland de pålitligaste på marknaden, det visade också negativt igår em men jag ska ju fortsätta med dem veckan ut.

    Om jag följer min kropp som den borde vara skulle jag haft ÄL igår och vi hade sex för säkerhets skull. Problemet är att jag förlitat mig för mycket på testerna känns det som, hade jag bara gått på intuition skulle vi ha börjat med sexet redan i helgen istället och nu undrar jag om jag antingen, på något konstigt sätt, skulle ha missat min ÄL eller om den fortfarande är på väg? Jag borde rimligen inte haft den före lördagen åtminstone men ändå inget på stickorna. Risken finns ju så klart att jag inte ens har någon ÄL alls denna månad, och det vore ju synd.

    Vad tänker ni andra kvinnor om detta, har ni eller era bekanta erfarenheter som kan ge några möjliga svar?

  • Svar på tråden Utebliven ÄL eller dåliga tester?
  • Anonym (På't igen)

    Ingen som har några idéer alls...? =/

  • Anonym (B)

    Med tanke på småblödningarna, extrema oregelbundheten och utebliven stegring på lh-testen låter det som något hormonellt problem och att du eventuellt inte har fått igång ägglossning alls sen förlossningen. Jag skulle söka hjälp för detta om jag var du.

  • Anonym (Rosa)

    Vid en av mina graviditeter så testade jag innan med äl stickor. Fick inte positivt en enda gång den perioden. Vet inte om jag missade men jag testa ofta. Flera ggr dagligen. Men fick inte positivt det stegrade bara lite. Men gravid blev jag. Ibland tror jag inte man får positivt helt enkelt eller också så kanske man missade stegringen trots allt. Det är ändå en stress med dessa tester tycker jag. Hoppas det blir bebis för dej:)

  • Anonym (Rosa)
    Anonym (Rosa) skrev 2019-11-27 17:11:10 följande:

    Vid en av mina graviditeter så testade jag innan med äl stickor. Fick inte positivt en enda gång den perioden. Vet inte om jag missade men jag testa ofta. Flera ggr dagligen. Men fick inte positivt det stegrade bara lite. Men gravid blev jag. Ibland tror jag inte man får positivt helt enkelt eller också så kanske man missade stegringen trots allt. Det är ändå en stress med dessa tester tycker jag. Hoppas det blir bebis för dej:)


    Menar att du kanske haft äl senare:)
  • Anonym (På't igen)
    Anonym (Rosa) skrev 2019-11-27 17:11:10 följande:

    Vid en av mina graviditeter så testade jag innan med äl stickor. Fick inte positivt en enda gång den perioden. Vet inte om jag missade men jag testa ofta. Flera ggr dagligen. Men fick inte positivt det stegrade bara lite. Men gravid blev jag. Ibland tror jag inte man får positivt helt enkelt eller också så kanske man missade stegringen trots allt. Det är ändå en stress med dessa tester tycker jag. Hoppas det blir bebis för dej:)


    Tack för ditt hoppingivande svar :) Jag kommer fram till hela tiden att jag knappast haft ägglossning före lördagen och utifrån det hoppas jag att jag ska få positivt test snart och under tiden har vi sex regelbundet för säkerhets skull.

    Jag har både stickor (tar slut imorgon) och ClearBlue, som jag litar mest på. Tyvärr blev det något fel på em-testet och jag hade redan hällt ut urinet men jag har en ny chans om ca två timmar :) Jag ska försöka att inte tänka för mycket på testerna men ett positivt vore så klart ett lugnande besked.
  • Anonym (Rosa)
    Anonym (På't igen) skrev 2019-11-27 17:43:06 följande:

    Tack för ditt hoppingivande svar :) Jag kommer fram till hela tiden att jag knappast haft ägglossning före lördagen och utifrån det hoppas jag att jag ska få positivt test snart och under tiden har vi sex regelbundet för säkerhets skull.

    Jag har både stickor (tar slut imorgon) och ClearBlue, som jag litar mest på. Tyvärr blev det något fel på em-testet och jag hade redan hällt ut urinet men jag har en ny chans om ca två timmar :) Jag ska försöka att inte tänka för mycket på testerna men ett positivt vore så klart ett lugnande besked.


    Ja ett regelbundet samliv är ju det bästa,man kan ju som sagt missa den där stegringen då det kan handla om nån timme bara. Självklart så blir man lugnare när man får ett positivt äl test men har du fått några andra symtom du kan gå efter? Typ flytningar eller smärta i magen? Jag kan bli öm i nedre delen av magen så det kan vara att det liksom ömmar när man sätter sej ner fort eller vid sex. Ibland blir jag lite feber varm också. Stort lycka till,uppdatera gärna:)
  • Anonym (På't igen)
    Anonym (Rosa) skrev 2019-11-28 07:31:20 följande:
    Ja ett regelbundet samliv är ju det bästa,man kan ju som sagt missa den där stegringen då det kan handla om nån timme bara. Självklart så blir man lugnare när man får ett positivt äl test men har du fått några andra symtom du kan gå efter? Typ flytningar eller smärta i magen? Jag kan bli öm i nedre delen av magen så det kan vara att det liksom ömmar när man sätter sej ner fort eller vid sex. Ibland blir jag lite feber varm också. Stort lycka till,uppdatera gärna:)
    Första gången jag blev gravid blev jag liksom bubblig i magen, alltså man kände att det rörde på sig där nere osv, liknande har jag haft nu ett par dagar men lugnt idag. Jag vill inte gå och hoppas i onödan så ser det mest som att min kropp spökar lite, man kan ju bli glatt överraskad hellre.

    Fortfarande inga positiva ÄL-test förresten! Lite förbryllande förstås...

    Jag ser det som att det finns tre möjligheter nu. Antingen är jag gravid (=målet nått), eller så ska jag ha ÄL nu (så jag kan fortfarande bli gravid = målet nått) eller så ska jag ha mens (isf verkligen inte mitt fel att jag missat en ev. ÄL och vi kan försöka igen så snart blödningarna slutat). Hur som helst känns det rätt ok för alla tre är ju bra alternativ.
Svar på tråden Utebliven ÄL eller dåliga tester?