• Wed 27 Nov 2019 13:28
    1649 visningar
    8 svar
    8
    1649

    Råsaftcentrifug / juicepress

    Hej allihopa!

    Jag är så väldigt sugen på att lägga några hundralappar till en tusing på en sådan här juicepress - eller råsaftcentrifug som det egentligen heter.

    Men ni som har eller har haft en sådan, är det värt det?

    Sparar man nånting på det, eller det är enklare och billigare att köpa färdig juice?

  • Svar på tråden Råsaftcentrifug / juicepress
  • Anonym (Tips från coache­n)
    Wed 27 Nov 2019 13:46
    #1

    Har ingen sån där men det låter som en enkel ekvation du lätt kan räkna ut själv.

    Hur många apelsiner krävs för att tillverka en liter juice i egen press? Vad kostar det? Vad kostar en liter färdig juice? Redan här spricker det eftersom frukt generellt kostar mer. Sedan ska du dessutom gå plus (hah!) så maskinen betalar av sig.

    Lyxleksak säger jag. Unna dig om du verkligen vill ha en men tro inte att du ska tjäna på det.

  • Wed 27 Nov 2019 13:50
    #2

    Erfarenheten de flesta har är att man köper en, använder den 4 gånger och sedan ställs den i ett skåp och glöms bort. Jag har hittat massor med bortglömda juicepressar när jag har varit hemma hos folk. De är för dyra och frukt är för dyrt för att det ska vara värt det, om man inte har ett eget äppelträd eller så. Vinsten är förstås att man kan bland själv som man vill om man gillar blandad juice, men den är på intet sätt monetär.

    Dessutom är de stora och otympliga och låter en del. Inget man vill pyssla med på morgonen före jobbet, direkt.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (My)
    Wed 27 Nov 2019 13:54
    #3

    Vi har en juicemaskin och den används flitigt. Används till frukost varje helg. Sen beror det ju på vad man jämför apropå att spara pengar. Om man jämför med den billigaste juicen i affären så klart den blir billigare än att göra egen. Men det är ju långt ifrån samma sak som att göra egen är ju mer jämförbart med de dyrare juicerna. Sen älskar vi att vi själva kan välja vad vi har i och sen köper vi frukt efter säsong och bad de har extra erbjudande på.

  • Wed 27 Nov 2019 14:40
    #4

    Ja, ni ha? alla en poäng i vad ni säger.

    Och det var väl det jag visste innerst inne...

    Älskar juicer från sådana här naked juice bar och andra ställen, så det hade varit gott och kul att kunna göra själv.

    Men risken är att den används 4 ggr och sen blir ståendes, så det får kanske fortsätta att vara en dröm ;)

  • Wed 27 Nov 2019 15:37
    #5
    Anonym (My) skrev 2019-11-27 13:54:56 följande:

    Vi har en juicemaskin och den används flitigt. Används till frukost varje helg. Sen beror det ju på vad man jämför apropå att spara pengar. Om man jämför med den billigaste juicen i affären så klart den blir billigare än att göra egen. Men det är ju långt ifrån samma sak som att göra egen är ju mer jämförbart med de dyrare juicerna. Sen älskar vi att vi själva kan välja vad vi har i och sen köper vi frukt efter säsong och bad de har extra erbjudande på.


    Så är det ju. Om man ska jämföra prismässigt så går det knappt ens att jämföra med de dyrare juicerna i matafferen utan då måste man jämföra med juicebarer. 

    För att göra en snabb, halvrättvis jämförelse så kostar en Brämmhults Apelsin Morot Ingefära och Chili 39,94/liter. I den litern är det 8 dl apelsinjuice, 1,69 dl morotsjuice, 3 cl ingefärsjuice och 2 tsk chilijuice.

    Om vi säger att man får ut 90% av vatteninnehållet i alla dessa saker så behöver man:
    ca 1 kg apelsiner. De kostar just här just nu 20 kr/kg på extrapris. 
    ca 2 hg morötter. Pris här och nu: 15 kr/kg på extrapris för eko (just nu billigare än ej eko), så 3 kr för vår juice
    ca 40 g färsk ingefära. Här och nu 5,50 kr för 100 g. Så 2.20 kr.
    ca 12 g färsk chili. Här och nu 30 g för 6 kr. Gör det enkelt och kalla det 2 kr.

    Så, med tanke på extrapriset för apelsinerna kan du få juicen för 27 kr. Plus arbetet du lägger ner, då. Det är lite billigare än Brämmhultsjuicen.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Thu 28 Nov 2019 17:43
    #6

    Mina föräldrar hade en sån ett tag. Jag älskade det, man kunde stoppa ner grönsaker och göra sin juicen nyttig och varierad. Man kunde också använda restprodukterna (om man rensade lite innan) till bakning och sånt. När jag får större kök ska jag absolut ha en sån.


    Korrekturläser som en kratta
  • Sun 1 Dec 2019 17:21
    #7

    Det viktigaste för mig personligen vad beträffar råsaftcentrifug/juicepress är att allt fruktkött är kvar i juicen. Juicen är ju nyttig i sig men det är ju fruktköttet som innehåller fibrerna samt naturligtvis massor av nyttiga vitaminer mm.


  • Tue 3 Dec 2019 22:08
    #8

    Jag har köpt det billigaste typ rusta och det fungerade ganska bra sedan köpte jag en på Jula till syrran och den fungerade jätte bra fördelen är att man kan använda frukt som blivit lite ful i frukt skålen 

Svar på tråden Råsaftcentrifug / juicepress