• storpappan

    Enligt BRÅ har antalet våldtäkter ökat med 1666% sedan 1975-skrämmande siffror? ökat med

    Och då handlar det uteslutande om fullbordade våldtäkter. Så ljuger statistiken eller är det verkligen så här illa numera?

  • Svar på tråden Enligt BRÅ har antalet våldtäkter ökat med 1666% sedan 1975-skrämmande siffror? ökat med
  • MotorcycleEmptiness

    1975 bestod Sverige av drygt 99 % etniska svenskar. Sedan hände något.

  • Mentat

    2005 skrevs brottsbalken om och definitionen av våldtäkt utökades. Det syns mycket tydligt i siffrorna. Serien utgörs inte av jämförbara data.

  • Aniiee

    Det finns några problem med den uträkningen. 

    Den första är den påstådda procentökningen. Den stämmer inte.

    Den andra är bortseendet från förändringar i lagstiftningen. Det gör att den enkla uppgiften med en totalsumma per år saknar nyans. Denna bör dock gå att få om man tittar på de faktiska domarna (eller en mer noggran nedbruten statistik, men det vet jag inte på rak arm om de gör).

    Den tredje är bortseendet från bafolkningsökningen samt sden allmäna rörelsen mellan länder sedan 1975, som ökat betydligt.

    Den fjärde är skillnaden i anmälningsbenägenheten mellan nu och då.

    Den fjärde är förändringen i hur man räknar antalet brott. 


    I have a growing lack of disgust for you
  • CitronTulo

    Reagerar på att rubriken på diagramet avser "anmälda brott", alltså inte nödvändigtvis att anmälan har lett till åtal eller fällande dom? Så säger iså fall kanske mer om anmälningsfrekvensen i kombination med ändrad lagstiftning?

  • MotorcycleEmptiness
    CitronTulo skrev 2019-11-28 13:12:14 följande:

    Reagerar på att rubriken på diagramet avser "anmälda brott", alltså inte nödvändigtvis att anmälan har lett till åtal eller fällande dom? Så säger iså fall kanske mer om anmälningsfrekvensen i kombination med ändrad lagstiftning?


    Ändrad lagstiftning är en orsak, att begreppet innefattar mer nu än förr. Finns ingen forskning som påvisar ökad anmälningsbenägenhet men om vi säger att den ökat så förklarar inte den + utökat begrepp. Samtidigt som vi haft exceptionellt hög asylinvandring har det sexuella våldet ökat liksom bilbränder, rån mot unga, bomber, assistansbedrägerier osv. Minns inga termosbomber när jag var barn på 80-talet. Inte heller balkongflickor.
  • CitronTulo
    MotorcycleEmptiness skrev 2019-11-28 13:27:52 följande:
    Ändrad lagstiftning är en orsak, att begreppet innefattar mer nu än förr. Finns ingen forskning som påvisar ökad anmälningsbenägenhet men om vi säger att den ökat så förklarar inte den + utökat begrepp. Samtidigt som vi haft exceptionellt hög asylinvandring har det sexuella våldet ökat liksom bilbränder, rån mot unga, bomber, assistansbedrägerier osv. Minns inga termosbomber när jag var barn på 80-talet. Inte heller balkongflickor.
    Fast diagramet ovan visar ju just på "anmälda brott"! Säger inget om förhållandet mellan anmälningar och faktiskt fällande domar!
  • MotorcycleEmptiness
    CitronTulo skrev 2019-11-28 13:36:47 följande:

    Fast diagramet ovan visar ju just på "anmälda brott"! Säger inget om förhållandet mellan anmälningar och faktiskt fällande domar!


    Kanske var otydlig. Anmälda sexualbrott har skenat i höjden, det stämmer. På senare år har sexualbrott som vi inprincip inte haft tidigare tillkommit såsom pojkar som våldtar pojkar och de fällda är från Afghanistan i de allra flesta fall. Inte läst om någon svensk som blivit fälld/åtalad för det brottet.
  • StevenDiese

    Jag tror att det är svårt att göra en korrekt jämförelse eftersom det är så olika läger som har synpunkter på datan.

    Att titta på upplevd trygghet 1975 kontra nutid skulle säkert säga mest.

  • MotorcycleEmptiness
    StevenDiese skrev 2019-11-28 14:07:34 följande:

    Jag tror att det är svårt att göra en korrekt jämförelse eftersom det är så olika läger som har synpunkter på datan.

    Att titta på upplevd trygghet 1975 kontra nutid skulle säkert säga mest.


    Vore intressant jämförelse. Den mamma och pappa varnade mig för låt oss säga 1982 var en harmlös alkoholist som oftast satt på en bänk och drack starköl och rökte. Sas att något barn fått ta ett bloss på cigaretten och det fick absolut inte jag göra om jag fick erbjudandet.
  • storpappan

    Även enligt FN hamnar Sverige i en liga för sig när det gäller våldtäkter!

Svar på tråden Enligt BRÅ har antalet våldtäkter ökat med 1666% sedan 1975-skrämmande siffror? ökat med