• Anonym (Undrar.)

    Nu får det väl räcka? Anträffbarhet..

    Hej. Jag skulle hämta mina barn idag, eftermiddag från dagis.

    Pappan hade lämnat dom på dagis i morse. Sedan skulle jag ha dom nu i en vecka.

    Kl 9 imorse, stod jag i duschen. Hade ej telefon på mig då.

    Efter 30 minuter såg jag att dagis ringt. Jag ringde upp. Och det visade sig att pappan lämnat sjuka barn på dagis.

    Inom 40 minuter från deras första samtal, tog det mig att komma till dagis.

    Dom var väldigt sura på mig att jag inte hade svarat?

    Jag ringde ju ändå upp dom efter jag duschat?

    Dom sa att jag var helt omöjlig att få tag på...

    Jag undrar nu om hur ni andra gör? Måste man gå med telefon på sig, dygnet runt? Utan att då riskera att bli utskälld för man inte svarar?

    Hur mycket ska man eg vara anträffbar?

    Om jag sitter på toa, duschar etc, måste jag svara i telefon då?

  • Svar på tråden Nu får det väl räcka? Anträffbarhet..
  • Anonym (mmm)

    Men du förklarade väl att du stod i duschen? De har knappast med sig mobil när de duschar heller. 

  • smulpaj01

    Om de säger att du är helt omöjlig att få tag på låter det som att detta är ett återkommande problem? Ringde de inte pappan?

  • Anonym (Hmm)

    Räknas tiden på förskolan som din eller pappans tid när det är mellan lämningar?

    Bestäm det, och så ringer de den förälder vars tid det är. Nu verkar det lite oklart.

    Är det din tid så var tillgänglig så långt det går, tex ha mobilen i badrummet med ljudet på. Säg att om de inte får tag på ena av er och det är bråttom så kan de ringa den andra av er.

    Tänker att det kan ju hända en stor olycka där de måste ha tag i en förälder direkt.

  • Anonym (Pappa)

    Det låter märkligt. Från deras första samtal tills dess du var där och hämtade dina barn tog det alltså 40min (om jag tolkar dig rätt). Det kan knappast kallas än annat att det var snabbt marscherat...

    Dessutom så har väl dina barn två vårdnadshavare om det nu var så akut...

  • Anonym (Hmm)

    Problemet var nog inte tiden från att de pratade till att hon kom (10 min), det var halvtimmen av ovisshet för dem när de inte visste om de skulle få tag på henne på länge...

    Hade hon svarat direkt och sagt att "jag kan vara där om 40 min" hade det säkert varit ok.

  • Anonym (ring)

    Låter snarare som att detta var droppen som fick bägaren att rinna över, att detta är ett återkommande problem? 

    Annars hade dom väl en dålig dag och lät stressen gå ut över dig tyvärr. Nej du behöver självklart inte vara kontaktbar i duschen. 

  • Anonym (Undrar.)

    Jag tycker också det är konstigt att pappan lämnar sjuka barn där? Jag vet inte vad som räknas som hans respektive min tid? Då jag ju skulle hämtat barnen i eftermiddag?

    Jag förstår att det är lång tid med 30 minuters väntan, innan jag såg samtalet, och ringde upp.

    Vad jag nu undrar är, när jag jobbar, och kan inte ta telefonen bums, vad gör man då?

    Jag har ett jobb, där jag inte kan svara med en gång i telefon.

    Jag har iallafall mailat dagis 4 olika fler telefonnummer, som dom kan nå mig på.

    Men att man måste svara med en gång? Att man dygnet runt ska vara anträffbar?

    Detta har inte skett innan, som någon här, trodde.

  • Anonym (A)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-11-29 12:39:16 följande:

    Problemet var nog inte tiden från att de pratade till att hon kom (10 min), det var halvtimmen av ovisshet för dem när de inte visste om de skulle få tag på henne på länge...

    Hade hon svarat direkt och sagt att "jag kan vara där om 40 min" hade det säkert varit ok.


    Men då kunde de ju ringt efter pappan, om det nu var så akut.
  • Anonym (A)
    Anonym (Undrar.) skrev 2019-11-29 12:51:08 följande:

    Jag tycker också det är konstigt att pappan lämnar sjuka barn där? Jag vet inte vad som räknas som hans respektive min tid? Då jag ju skulle hämtat barnen i eftermiddag?

    Jag förstår att det är lång tid med 30 minuters väntan, innan jag såg samtalet, och ringde upp.

    Vad jag nu undrar är, när jag jobbar, och kan inte ta telefonen bums, vad gör man då?

    Jag har ett jobb, där jag inte kan svara med en gång i telefon.

    Jag har iallafall mailat dagis 4 olika fler telefonnummer, som dom kan nå mig på.

    Men att man måste svara med en gång? Att man dygnet runt ska vara anträffbar?

    Detta har inte skett innan, som någon här, trodde.


    Nej, det kan dom inte begär. Det fungerade förr när man inte hade mobiler, och kanske inte satt vid den fasta telefonen hela dagen. Om det är akut, så kan de ju ringa den andre föräldern.
  • LFF

    Min spontana reaktion är: Har de ens försökt få tag i pappan? Även om det är du som ska hämta i eftermiddag så är det ändå han som lämnat de sjuka barnen. Eller är det som vanligt, att de per automatik ringer mamman så fort barnen är sjuka?

    De har ingen som helst aning om vart du befinner dig eller vad du gör. Jag har jobbat som ambulerande receptionist och då är det svårt att lämna ut andra nummer än sitt privata och på en del ställen har den privata telefonen varit tvungen att lämnas i skåpet och man fått kolla på rasterna. Då kan det lätt gå 1 timme innan man kan återkomma till förskolan/skolan.

    Genom de år vi hade barn i förskolan hände det väl max 3 gånger att de ringde till pappan (vi lämnade tillsammans, han hämtade allt som oftast) utan de ringde mig. Nu har de gått i skolan sen augusti. När vi lämnade en dag så väntade personalen ut mig, trots att pappan redan var inne för att checka in barnen, för att fråga om de skulle ta fighten med barnen om överdragsbyxor eller om de fick välja själva. 

    Så, hade de ens försökt få tag i pappan?

Svar på tråden Nu får det väl räcka? Anträffbarhet..