• bangarang

    Döv katt som jamar ofta

    Hej,

    Jag har en döv hankatt som är snart är 1 år gammal (innekatt). Han har på senaste tiden börjat jama väldigt mycket, ibland skriker han till och med.

    Han är inte kastrerad och det ska jag göra så snart som möjligt. Är det någon som har erfarenhet av döva katter och kan ge råd? Jag tänker att jamandet såklart kan ha en hel del att göra med att han är könsmogen, men sen så hör han ju inte sig själv heller eftersom han är döv.

    Vad kan jag göra åt det här utöver att kastrera honom?

    Han är världens finaste och goaste kisse, men det här håller på att driva mig till vansinne ?

  • Svar på tråden Döv katt som jamar ofta
  • Mortiscia80

    Man ska helst kastrera katten mycket tidigare men prata med veterinären, det kanske finns medicin. Annars är det inte mycket att göra tror jag.

  • Aurora Borrealis

    Han är könsmogen och skriker efter att komma ut och para sig. Helt naturligt, alla innekatter gör så om de inte är kastrerade. Lösningen är att antingen göra honom till utekatt eller kastrera så fort som möjligt.

  • IceKitten
    Aurora Borrealis skrev 2019-11-30 19:11:36 följande:

    Han är könsmogen och skriker efter att komma ut och para sig. Helt naturligt, alla innekatter gör så om de inte är kastrerade. Lösningen är att antingen göra honom till utekatt eller kastrera så fort som möjligt.


    Ditt råd gällande en döv katt är bland annat att göra honom till utekatt? Dessutom okastrerad tydligen...

    TS, kastrera katten så kommer han inte yla lika mycket.. högljud kommer han antagligen dessvärre alltid vara, men inte lika ofta.
  • Aurora Borrealis
    IceKitten skrev 2019-11-30 19:20:49 följande:

    Ditt råd gällande en döv katt är bland annat att göra honom till utekatt? Dessutom okastrerad tydligen...

    TS, kastrera katten så kommer han inte yla lika mycket.. högljud kommer han antagligen dessvärre alltid vara, men inte lika ofta.


    Du har missförstått mitt inlägg så jag förtydligar; para katten varje gång han blir så här jamig, låt honom para sig inne, ute eller någon annanstans t ex hos alla grannkatter som är honor eller kastrera. Båda metoderna får tyst på kattens vrålande.
  • IceKitten
    Aurora Borrealis skrev 2019-11-30 19:38:59 följande:

    Du har missförstått mitt inlägg så jag förtydligar; para katten varje gång han blir så här jamig, låt honom para sig inne, ute eller någon annanstans t ex hos alla grannkatter som är honor eller kastrera. Båda metoderna får tyst på kattens vrålande.


    Jag kan inte se att jag har missförstått någonting.

    1 Man släpper inte ut en döv katt. Den klarar sig inte ute.

    2. Man avlar inte på en döv katt. Kattens genetiska defekter ska självfallet inte föras vidare till nästa generation (så vida det inte gäller en redan meriterad avelskatt där dövheten uppstått pga en olycka, men det lär inte vara fallet här).

    Alltså bör du inte föreslå att avla eller släppa ut honom oavsett vad din mening bakom var. Folk har följt dummare råd än så.
  • Aurora Borrealis
    IceKitten skrev 2019-11-30 19:57:34 följande:

    Jag kan inte se att jag har missförstått någonting.

    1 Man släpper inte ut en döv katt. Den klarar sig inte ute.

    2. Man avlar inte på en döv katt. Kattens genetiska defekter ska självfallet inte föras vidare till nästa generation (så vida det inte gäller en redan meriterad avelskatt där dövheten uppstått pga en olycka, men det lär inte vara fallet här).

    Alltså bör du inte föreslå att avla eller släppa ut honom oavsett vad din mening bakom var. Folk har följt dummare råd än så.


    Jaha.
  • flygrl

    Jo, han skriker för han blivit könsmogen och är väl dessutom extre högljudd pga han är döv. Men sen tänkte jag på en annan sak som kan göra katter skrikiga och det är problem med sköldkörteln. Katter med struma (?) blir oroliga och skrikiga.

  • Sasu

    Antagligen könsmogen. Du kan ju kastrera honom, passa på i februari då kastreringar är billigare. Dock tror jag inte han kommer bli tystare nu när han är långt gången.

    Kastrerade min hankatt när han var 9månader, skulle ha kastrerat honom när han var 6 månader, men var tvungen att göra en hjärtultraljud och kolla vad hans blåsljud berodde på först, så det tog ju några månader att få en tid. Men han är fortfarande högljudd av sig, har blivit lite bättre senaste 2 månaderna dock.

  • Sasu
    Aurora Borrealis skrev 2019-11-30 19:38:59 följande:
    Du har missförstått mitt inlägg så jag förtydligar; para katten varje gång han blir så här jamig, låt honom para sig inne, ute eller någon annanstans t ex hos alla grannkatter som är honor eller kastrera. Båda metoderna får tyst på kattens vrålande.
    För vi har inte tillräckligt med katter som lever på gatan?
  • Aurora Borrealis
    Sasu skrev 2019-12-02 11:05:44 följande:

    För vi har inte tillräckligt med katter som lever på gatan?


    Jag menade en utekatt-innekatt som är inne när den vill och ute när den vill som de flesta husdjurskatter utanför storstäder. Att allt ska missförstås. En vanlig husdjurskatt. Som kommer och går som den vill genom en lucka i dörren. Hört talas om det? Att katter blir utsläppta när de jamar vid dörren och insläppta när de jamar på utsidan dörren? Katter berättar ju klart och tydligt vad de vill göra och när. Denne katt berättar att han vill para sig. Fler frågor?
  • Sasu
    Aurora Borrealis skrev 2019-12-02 20:57:27 följande:
    Jag menade en utekatt-innekatt som är inne när den vill och ute när den vill som de flesta husdjurskatter utanför storstäder. Att allt ska missförstås. En vanlig husdjurskatt. Som kommer och går som den vill genom en lucka i dörren. Hört talas om det? Att katter blir utsläppta när de jamar vid dörren och insläppta när de jamar på utsidan dörren? Katter berättar ju klart och tydligt vad de vill göra och när. Denne katt berättar att han vill para sig. Fler frågor?
    Jo, men att låta en döv katt para sig och föra vidare dom generna, samt att katten antagligen kommer para sig med katter som inte har ägare som då får kattungar som föds på gatan som sen kommer para sig med andra katter så fler kattungar föds på gatan. 

    Det är en anledning till att alla katthem blir fyllda direkt på våren och sommaren.
  • Aurora Borrealis
    Sasu skrev 2019-12-03 07:01:18 följande:

    Jo, men att låta en döv katt para sig och föra vidare dom generna, samt att katten antagligen kommer para sig med katter som inte har ägare som då får kattungar som föds på gatan som sen kommer para sig med andra katter så fler kattungar föds på gatan. 

    Det är en anledning till att alla katthem blir fyllda direkt på våren och sommaren.


    Varför parar sig döva människor? Det bör vara samma regler. Att vissa är galna och överger kattungar kan inte katten lida för och straffas för. Naturen är som naturen är. Kattungarna kanske inte överges utan får kärleksfulla hem, du målar ju ut ett skräcksenario som du fantiserar ihop. Kanske, kanske inte att det blir så som du skriver. Hur hög är sannolikheten?
  • IceKitten
    Aurora Borrealis skrev 2019-12-03 21:30:06 följande:

    Varför parar sig döva människor? Det bör vara samma regler. Att vissa är galna och överger kattungar kan inte katten lida för och straffas för. Naturen är som naturen är. Kattungarna kanske inte överges utan får kärleksfulla hem, du målar ju ut ett skräcksenario som du fantiserar ihop. Kanske, kanske inte att det blir så som du skriver. Hur hög är sannolikheten?


    Det gäller en katt, inte en människa. Katter och människor lever inte samma liv och delar inte på samma villkor. Att jämföra så blir bara löjligt.

    Det finns cirka 100.000 hemlösa katter i Sverige. Även om den döva kattens kattungar skulle hitta kärleksfulla hem så tar de platsen från en annan katt som desperat behövt den. En katt som nu kommer få försöka överleva ute i vinterns kyla...

    Detta är inte jättesvårt att räkna ut på egen hand.
Svar på tråden Döv katt som jamar ofta