Inlägg från: IceKitten |Visa alla inlägg
  • IceKitten

Döv katt som jamar ofta

Aurora Borrealis skrev 2019-11-30 19:11:36 följande:

Han är könsmogen och skriker efter att komma ut och para sig. Helt naturligt, alla innekatter gör så om de inte är kastrerade. Lösningen är att antingen göra honom till utekatt eller kastrera så fort som möjligt.

Ditt råd gällande en döv katt är bland annat att göra honom till utekatt? Dessutom okastrerad tydligen...

TS, kastrera katten så kommer han inte yla lika mycket.. högljud kommer han antagligen dessvärre alltid vara, men inte lika ofta.
  • IceKitten
    Aurora Borrealis skrev 2019-11-30 19:38:59 följande:

Du har missförstått mitt inlägg så jag förtydligar; para katten varje gång han blir så här jamig, låt honom para sig inne, ute eller någon annanstans t ex hos alla grannkatter som är honor eller kastrera. Båda metoderna får tyst på kattens vrålande.

Jag kan inte se att jag har missförstått någonting.

1 Man släpper inte ut en döv katt. Den klarar sig inte ute.

2. Man avlar inte på en döv katt. Kattens genetiska defekter ska självfallet inte föras vidare till nästa generation (så vida det inte gäller en redan meriterad avelskatt där dövheten uppstått pga en olycka, men det lär inte vara fallet här).

Alltså bör du inte föreslå att avla eller släppa ut honom oavsett vad din mening bakom var. Folk har följt dummare råd än så.
  • IceKitten
    Aurora Borrealis skrev 2019-12-03 21:30:06 följande:

Varför parar sig döva människor? Det bör vara samma regler. Att vissa är galna och överger kattungar kan inte katten lida för och straffas för. Naturen är som naturen är. Kattungarna kanske inte överges utan får kärleksfulla hem, du målar ju ut ett skräcksenario som du fantiserar ihop. Kanske, kanske inte att det blir så som du skriver. Hur hög är sannolikheten?

Det gäller en katt, inte en människa. Katter och människor lever inte samma liv och delar inte på samma villkor. Att jämföra så blir bara löjligt.

Det finns cirka 100.000 hemlösa katter i Sverige. Även om den döva kattens kattungar skulle hitta kärleksfulla hem så tar de platsen från en annan katt som desperat behövt den. En katt som nu kommer få försöka överleva ute i vinterns kyla...

Detta är inte jättesvårt att räkna ut på egen hand.
Svar på tråden Döv katt som jamar ofta