• Sat 30 Nov 2019 16:05
    1587 visningar
    7 svar
    7
    1587

    Någon som fått problem med synen i samband med utmattning?

    Hejsan!

    En liten undran bara. Ni som har utmattningssyndrom eller liknande, fick ni något något problem med synen nån gång? Har varit rejält stressad under lång tid å för någon dag sedan började jag se jättekonstigt på höger öga å kroppen gick på högvarv. Efter den dagen känner jag mig helt matt och konstig och jättetrött och hängig. Kan det kanske varit pga stressen. Någon som varit med om liknande ?

  • Svar på tråden Någon som fått problem med synen i samband med utmattning?
  • Fillib­om
    Sat 30 Nov 2019 16:16
    #1

    Kan du beskriva mer exakt vad som hände när du började se annorlunda? Det skulle nämligen kunna vara ögonmigrän, vilket man inte alltid behöver få huvudvärk av. Migrän och ögonmigrän kan utlösas av långvarig stress. Men beskriv hur såg det ut i synfältet när det förändrades, vad såg du, vad såg du mindre.

  • Sat 30 Nov 2019 17:20
    #2

    Haft flera patienter som upplevt samma sak, inte alls ovanligt fenomen.

  • Sat 30 Nov 2019 17:24
    #3

    Ja det är inte så lätt att beskriva. Det var som prismor som snurrade runt ute i högra synfältet. Med olika färger ungefär som en regnbåge. Jag såg även suddigt och det kändes som att det var på båda ögonen.

    Det gick över efter ca 45-60 minuter. Efteråt var det som att kroppen hade gått på högvarv å jag var helt slut. Å har varit det i flera dagar nu.

  • Fillib­om
    Sat 30 Nov 2019 17:56
    #4

    Då låter det precis som om du fick sk ögonmigrän med aura. Det brukar se ut på ungefär det sätt du beskriver som prismor eller zigzackmönster (bilxtrar) i utkanten av ögat. Håller på ungefär så länge också 30-45 min. Efteråt kan man vara lite dåsig och dimmig i ögonen (tänkt "grus" i ögat som när man sovit för lite) i ett par dagar.
    Om du är kvinna mellan 20 och 45 år är också chansen att det var ögonmigrän du åkte på större. Ögonmigrän är inte farligt.
    All migrän kan som sagt utlösas av långvarig stress.

    Men tycker i alla fall du skall be om ett besök på vårdcentralen om du inte blivit mycket bättre rent allmänt efter en vecka så där. (Med mattheten och så). Känner du dig andfådd?

  • Sat 30 Nov 2019 18:00
    #5

    Nej andfådd tycker jag inte men känner mig matt å nästan lite illamående.

  • Fillib­om
    Sat 30 Nov 2019 18:06
    #6
    syster yster skrev 2019-11-30 18:00:10 följande:

    Nej andfådd tycker jag inte men känner mig matt å nästan lite illamående.


    Då tycker jag att du kontaktar vårdcentralen nästa vecka för en allmän koll, och tills dess försök ta det så allmänt lugnt som möjligt. Du behöver inte vara i "stillhet" utan mer att du tar det lugnt och försöker stressa ned och komma ned i varv så mycket som möjligt rent mentalt. Tex vila, köra lite avslappningsövningar, tänk på att äta och dricka bra, gå gärna ut och ta en promenad, och försöka att inte flänga omkring på en massa saker och aktiviteter. Jag skulle undvika att köra bil också, om du ändå måste köra bil, tänk på att om det kommer igen (ögonen) kör intill bilen någonstans och blunda och vänta tills det gått över. Själv har jag märkt att just köra bil när det är mörkt utomhus kan trigga igång det eftersom det är mycket reflexer och risk för bländning då av andra bilars strålkastare. 
  • Sat 30 Nov 2019 18:13
    #7

    Tack så jättemycket för snabba svar och tips! Man är ju rätt orolig måste jag säga att det är något farligt.

    Men kände mig lite lugnare nu efter svaren. Ska försöka ta det lugnt i helgen och vila.

Svar på tråden Någon som fått problem med synen i samband med utmattning?