• Pentra

Artros

Din fru behöver börja att ta MSM, och det tillsammans med C-vitamin under dagtid. Långsam upptrappning från 1 kryddmått om dagen tills hon nått en dagsdos på 2-3 teskedar om dagen, men ibl så behövs mer beroende på hur kroppen svarar. På kvällen och inför natten behövs gurkmeja med svartpeppar (gärna kombinerat med andra örter som har högt ORAC-värde), ca 1 matsked, samt högdoserat D-vitamin på 500 mikrogram om dagen. Resultat kan börja komma efter ett par veckor men kan även dröja. Det brukar dock gå sakta men säkert mot det bättre, och då ta mellan 3-6 månader, så det gäller att vara ihärdig. De positiva effekterna och läkningen fortsätter även efter denna tid om man håller fast vid doseringen eller höjer den något. ... Även om hon inte blir helt frisk, beroende på hur förslitningen ser ut, så brukar det iaf bli något bättre. ... Intag av dessa tillskott fungerar även med goda resultat när det gäller reumatiska åkommor. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Pentra
    AndreaBD skrev 2019-11-30 23:06:49 följande:
    Vilka belägg finns det för att det skulle hjälpa? Vad är teorin/hur fungerar den på artros? Jag har själv problem med artros i ryggen och det enda som verkar hjälpa är motion och helst bygga på lite muskler. 

Motion och att röra på sig moderat och varierat hjälper naturligtvis. Men att hjälpa kroppen med återuppbyggnad och att dämpa inflammationen är också något som är till väldigt stor nytta. Reumatism och artros har många likheter när det gäller stelhet och dessa sjukdomars påverkan på leder. MSM hjälper till att bygga upp det som är skadat och det ökar rörlighet och dämpar inflammation. Vissa känner sig hjälpta och tillfreds med att ta 2 teskedar MSM om dagen, andra är inte nöjda förrän de tagit 2 matskedar, vilket behöver kompletteras med högdiserat C-vitamin i depotablettform eftersom dessa katalyserar varandra. Ytterligare hjälp får man om man kompletterar med livsmedel med högt ORAC-värde, vilka alltså har hög antiinflammatorisk effekt och således hjälper till med att dämpa inflammationen ytterligare hos de båda. Magnesium hjälper också till i processen med att hålla musklerna igång. ... Hur långt detta hjälper mot just dina ryggproblem kan jag inte svara på, men du lär INTE bli sämre utav det iaf, så det skulle definitivt vara värt att pröva som komplement. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Pentra
    AndreaBD skrev 2019-12-01 00:31:14 följande:
    Men du har inte heller någon länk till bakgrund, varför det skulle vara bra att ta just det ämnet?

Jag har ingen länk av den anledningen att jag inte lagt ut någon blogg om mitt liv, med text och bilder, gällande detta, på nätet... ... Ni måste inte köpa och ta detta. Ju färre som köper MSM, desto mer finns lättåtkomligt över till mig...så att jag kan hålla mig frisk... ... /Pentra
  • Pentra
    Anonym (Ssk) skrev 2019-12-01 15:18:02 följande:
    Oj jösses om det vore så enkelt att bli av med artros.. Ren smörja, men ofarligt att testa...förutom 500mikrogram d-vitamin. Det är långt över gränsen för maxdosen (även vid behandling av d vitamin brist), och kan förgifta dig. Finns inger stöd i forskningen att D-vitamin kommer hjälpa dig mot artros (eller något annat) om du inte har brist på just D-vitamin. Inte ens grav D-vitaminbrist behandlas med dom mängderna du föreslår. Vad har du för källa på att det här kommer hjälpa? Är du utbildad inom medicin? Du slänger väl inte ut sådan här tips utan pålitliga källor? Finns läkemedel för artros som läkaren kan skriva ut.

Hur är det med läsförståelsen? Jag kan inte se att jag någonstans har skrivit att de tips jag gett gör att man blir av med artros. Bara att det betydligt och än mer ökar möjligheterna till ytterligare lindring. ... Jag har vänt mig till vårdutbildade och kunniga i Schweiz, eftersom de ligger längre fram där, och frågat vad de erbjuder sina patienter och vilken behandling och vilka kosttillskott de rekommenderar. Och bl.a. 500 mikrogram D-vitamin är vad som rekommenderas ifall man har D-vitaminbrist och ligger på en blosderumnivå under 80 ng/ml. Jag har även verifierat detta med information på tyska läkarsidor på Internet. Detta är alltså den nivå man bör ligga på eftersom D-vitamin även dämpar smärta. ... Med vänlig hälsning, Pentra
Svar på tråden Artros