• Anonym (Bosse)

Artros

Hej! Min fru har artros. Den blir lite sämre av övervikten. Det begränsar henne mycket och påverkar oss båda förstås. Hon blir trött av ständig värk. Min frustration är att inte veta på vilka sätt jag kan stötta. Jag fattar ju att hon har det skitjobbigt. Skulle helst vilja gå ngn onlinekurs så jag förstår bättre.

Förslag? Vad är No, No,? Vad kan vara positivt?

• Svar på tråden Artros
  • Pentra

Din fru behöver börja att ta MSM, och det tillsammans med C-vitamin under dagtid. Långsam upptrappning från 1 kryddmått om dagen tills hon nått en dagsdos på 2-3 teskedar om dagen, men ibl så behövs mer beroende på hur kroppen svarar. På kvällen och inför natten behövs gurkmeja med svartpeppar (gärna kombinerat med andra örter som har högt ORAC-värde), ca 1 matsked, samt högdoserat D-vitamin på 500 mikrogram om dagen. Resultat kan börja komma efter ett par veckor men kan även dröja. Det brukar dock gå sakta men säkert mot det bättre, och då ta mellan 3-6 månader, så det gäller att vara ihärdig. De positiva effekterna och läkningen fortsätter även efter denna tid om man håller fast vid doseringen eller höjer den något. ... Även om hon inte blir helt frisk, beroende på hur förslitningen ser ut, så brukar det iaf bli något bättre. ... Intag av dessa tillskott fungerar även med goda resultat när det gäller reumatiska åkommor. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• AndreaBD
    Pentra skrev 2019-11-30 23:01:01 följande:

Din fru behöver börja att ta MSM, och det tillsammans med C-vitamin under dagtid. Långsam upptrappning från 1 kryddmått om dagen tills hon nått en dagsdos på 2-3 teskedar om dagen, men ibl så behövs mer beroende på hur kroppen svarar. På kvällen och inför natten behövs gurkmeja med svartpeppar (gärna kombinerat med andra örter som har högt ORAC-värde), ca 1 matsked, samt högdoserat D-vitamin på 500 mikrogram om dagen. Resultat kan börja komma efter ett par veckor men kan även dröja. Det brukar dock gå sakta men säkert mot det bättre, och då ta mellan 3-6 månader, så det gäller att vara ihärdig. De positiva effekterna och läkningen fortsätter även efter denna tid om man håller fast vid doseringen eller höjer den något. ... Även om hon inte blir helt frisk, beroende på hur förslitningen ser ut, så brukar det iaf bli något bättre. ... Intag av dessa tillskott fungerar även med goda resultat när det gäller reumatiska åkommor. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Vilka belägg finns det för att det skulle hjälpa? Vad är teorin/hur fungerar den på artros?

Jag har själv problem med artros i ryggen och det enda som verkar hjälpa är motion och helst bygga på lite muskler. 
  • Pentra
    AndreaBD skrev 2019-11-30 23:06:49 följande:
    Vilka belägg finns det för att det skulle hjälpa? Vad är teorin/hur fungerar den på artros? Jag har själv problem med artros i ryggen och det enda som verkar hjälpa är motion och helst bygga på lite muskler. 

Motion och att röra på sig moderat och varierat hjälper naturligtvis. Men att hjälpa kroppen med återuppbyggnad och att dämpa inflammationen är också något som är till väldigt stor nytta. Reumatism och artros har många likheter när det gäller stelhet och dessa sjukdomars påverkan på leder. MSM hjälper till att bygga upp det som är skadat och det ökar rörlighet och dämpar inflammation. Vissa känner sig hjälpta och tillfreds med att ta 2 teskedar MSM om dagen, andra är inte nöjda förrän de tagit 2 matskedar, vilket behöver kompletteras med högdiserat C-vitamin i depotablettform eftersom dessa katalyserar varandra. Ytterligare hjälp får man om man kompletterar med livsmedel med högt ORAC-värde, vilka alltså har hög antiinflammatorisk effekt och således hjälper till med att dämpa inflammationen ytterligare hos de båda. Magnesium hjälper också till i processen med att hålla musklerna igång. ... Hur långt detta hjälper mot just dina ryggproblem kan jag inte svara på, men du lär INTE bli sämre utav det iaf, så det skulle definitivt vara värt att pröva som komplement. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • AndreaBD
    Pentra skrev 2019-12-01 00:20:59 följande:

Motion och att röra på sig moderat och varierat hjälper naturligtvis. Men att hjälpa kroppen med återuppbyggnad och att dämpa inflammationen är också något som är till väldigt stor nytta. Reumatism och artros har många likheter när det gäller stelhet och dessa sjukdomars påverkan på leder. MSM hjälper till att bygga upp det som är skadat och det ökar rörlighet och dämpar inflammation. Vissa känner sig hjälpta och tillfreds med att ta 2 teskedar MSM om dagen, andra är inte nöjda förrän de tagit 2 matskedar, vilket behöver kompletteras med högdiserat C-vitamin i depotablettform eftersom dessa katalyserar varandra. Ytterligare hjälp får man om man kompletterar med livsmedel med högt ORAC-värde, vilka alltså har hög antiinflammatorisk effekt och således hjälper till med att dämpa inflammationen ytterligare hos de båda. Magnesium hjälper också till i processen med att hålla musklerna igång. ... Hur långt detta hjälper mot just dina ryggproblem kan jag inte svara på, men du lär INTE bli sämre utav det iaf, så det skulle definitivt vara värt att pröva som komplement. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Men du har inte heller någon länk till bakgrund, varför det skulle vara bra att ta just det ämnet?
  • Pentra
    AndreaBD skrev 2019-12-01 00:31:14 följande:
    Men du har inte heller någon länk till bakgrund, varför det skulle vara bra att ta just det ämnet?

Jag har ingen länk av den anledningen att jag inte lagt ut någon blogg om mitt liv, med text och bilder, gällande detta, på nätet... ... Ni måste inte köpa och ta detta. Ju färre som köper MSM, desto mer finns lättåtkomligt över till mig...så att jag kan hålla mig frisk... ... /Pentra
  • Barbro45

I många landsting finns det möjlighet att delta i en artrosskola, där får man hjälp med övningar och aktiviteter som lindrar smärta och förebygger försämring. Ibland kan en operation vara bästa lösningen. Har hon någon vårdkontakt? 

• Anonym (Tips)
    AndreaBD skrev 2019-12-01 00:31:14 följande:
    Vitaminer och mineraler är Pentras lösning på i princip alla sjukdomar. Hon ger samma svar i alla trådar som handlar om sjukdomar.
  • pyssel

Träning, träning och åter träning enligt min ortoped och kirurg. Ibland får jag bakslag och får utvärdera om jag belastat för hårt. Bakslaget är dock större om jag inte tränat på några veckor.

Är din fru inställd på och motiverad till viktminskning också? Motiverad att träna?

Till en början fick jag hjälp av sjukgymnast att lägga upp övningar. Simmade även en del under uppstartsfasen av träning. Jag har artros i knän, nacke och rygg. Även kotförskjutningar och diskbråck, men det är träning som gäller även där för att hålla undan en stelop.

#inteensamaldrigglömd
  • AndreaBD
    pyssel skrev 2019-12-01 13:28:47 följande:

Träning, träning och åter träning enligt min ortoped och kirurg. Ibland får jag bakslag och får utvärdera om jag belastat för hårt. Bakslaget är dock större om jag inte tränat på några veckor.

Är din fru inställd på och motiverad till viktminskning också? Motiverad att träna?

Till en början fick jag hjälp av sjukgymnast att lägga upp övningar. Simmade även en del under uppstartsfasen av träning. Jag har artros i knän, nacke och rygg. Även kotförskjutningar och diskbråck, men det är träning som gäller även där för att hålla undan en stelop.

Ja, jag tränar också så mycket som möjligt. Det är ett jäkla avvägande ibland, för om det blir för mycket så får jag ont också. Så du känner också igen det, verkar det som? Det räcker med två veckors julledighet för att jag ska få plötsligt ont igen. Men den här julen ska jag gå på "julgympa", det finns alltid några pass under jullovet. 

Jag misstänker att många är inte alls vana att träna, för om man är det  och gör något så behöver man inte sjukgymnastiska övningar - de gör man ju på ett vanligt gympa-pass också. Jag brukade köra "medel-gympa" och liknade grupp-tränings-pass, men sedan min man dragit med mig till att träna kampsport igen också (2 - 3 gånger i veckan), så har jag valt ut bara dem "nödvändigaste" passen på allmänna klubben. Bara kampsport går inte! Då får jag ont igen. Så nu kör jag ett "basgympa"- pass, ett blandat styrke-pass och en timme yoga (som ligger på samma dag, annars skulle jag knappt hinna). 

TS - det som hjälper bäst är ganska mycket träning. Men det måste man bygga upp långsamt, och det måste vara rätt sorts träning. Styrketräning kan vara väldigt bra, men det behovs förstås även allmän gympa, stretching och sånt. 

Vikt: Jag har ännu normalvikt och läkaren tjatar redan på mig att jag inte får väga mer, så uppenbarligen är det väldigt viktigt. 
  • pyssel
    AndreaBD skrev 2019-12-01 13:42:59 följande:

Ja, jag tränar också så mycket som möjligt. Det är ett jäkla avvägande ibland, för om det blir för mycket så får jag ont också. Så du känner också igen det, verkar det som? Det räcker med två veckors julledighet för att jag ska få plötsligt ont igen. Men den här julen ska jag gå på "julgympa", det finns alltid några pass under jullovet. 

Jag misstänker att många är inte alls vana att träna, för om man är det  och gör något så behöver man inte sjukgymnastiska övningar - de gör man ju på ett vanligt gympa-pass också.

Ja, jag känner igen det, både att slappa för länge eller överträna. Knäna får sig en smäll och jag svullnar om jag övertränat - just nu händer det om jag springer eller gör för djupa squats, så bytt mot crossstrainer för kondis och maskin för musklerna runt knät. Det jag främst haft sjukgymnasten till är som expert i gymmet för att träna rätt med kroppen som motstånd, fria vikter och maskiner. Som en PT fast med större kunskap om rehab :)
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Ssk)
    Pentra skrev 2019-11-30 23:01:01 följande:

Oj jösses om det vore så enkelt att bli av med artros..

Ren smörja, men ofarligt att testa...förutom 500mikrogram d-vitamin. Det är långt över gränsen för maxdosen (även vid behandling av d vitamin brist), och kan förgifta dig.

Finns inger stöd i forskningen att D-vitamin kommer hjälpa dig mot artros (eller något annat) om du inte har brist på just D-vitamin.

Inte ens grav D-vitaminbrist behandlas med dom mängderna du föreslår.

Vad har du för källa på att det här kommer hjälpa? Är du utbildad inom medicin? Du slänger väl inte ut sådan här tips utan pålitliga källor?

Finns läkemedel för artros som läkaren kan skriva ut.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Tips) skrev 2019-12-01 13:04:24 följande:

Vitaminer och mineraler är Pentras lösning på i princip alla sjukdomar. Hon ger samma svar i alla trådar som handlar om sjukdomar.

Skrämmande..Speciellt när tipsen handlar om överdoser av vitaminer/mineraler som lagras i kroppen. Kan bli allvarliga följder.

Artros blir ofta även värre vud ansträngning, och man då är det vila som hjälper. Paracetamol har bäst smärtlindring vid artris, och sedan finns det salvor på recept. Finns även förebyggande mediciner.
  • AndreaBD
    pyssel skrev 2019-12-01 15:04:59 följande:
    Ja, jag känner igen det, både att slappa för länge eller överträna. Knäna får sig en smäll och jag svullnar om jag övertränat - just nu händer det om jag springer eller gör för djupa squats, så bytt mot crossstrainer för kondis och maskin för musklerna runt knät. Det jag främst haft sjukgymnasten till är som expert i gymmet för att träna rätt med kroppen som motstånd, fria vikter och maskiner. Som en PT fast med större kunskap om rehab :)
    Ja, det låter som en bra idé. Kanske pratar jag också med en sjukgymnast igen. Jag hade däremot inte så mycket nytta av gympa-övningarna då de ändå ingår i ett vanligt pass med bas-eller medel-gympa. 
  • Anonym (Ssk)
    AndreaBD skrev 2019-12-01 15:53:38 följande:

Ja, det låter som en bra idé. Kanske pratar jag också med en sjukgymnast igen. Jag hade däremot inte så mycket nytta av gympa-övningarna då de ändå ingår i ett vanligt pass med bas-eller medel-gympa. 

Att simma och cykla är bra träning för människor med artros och problem med lederna.
  • AndreaBD
    Anonym (Ssk) skrev 2019-12-01 16:14:06 följande:
    Att simma och cykla är bra träning för människor med artros och problem med lederna.
    Jo, men problemet är att jag verkligen inte gillar att cykla eller simma. Därför gör jag hellre mellan-gympa, yoga och styrketräning.
  • Pentra
    Anonym (Ssk) skrev 2019-12-01 15:18:02 följande:
    Oj jösses om det vore så enkelt att bli av med artros.. Ren smörja, men ofarligt att testa...förutom 500mikrogram d-vitamin. Det är långt över gränsen för maxdosen (även vid behandling av d vitamin brist), och kan förgifta dig. Finns inger stöd i forskningen att D-vitamin kommer hjälpa dig mot artros (eller något annat) om du inte har brist på just D-vitamin. Inte ens grav D-vitaminbrist behandlas med dom mängderna du föreslår. Vad har du för källa på att det här kommer hjälpa? Är du utbildad inom medicin? Du slänger väl inte ut sådan här tips utan pålitliga källor? Finns läkemedel för artros som läkaren kan skriva ut.

Hur är det med läsförståelsen? Jag kan inte se att jag någonstans har skrivit att de tips jag gett gör att man blir av med artros. Bara att det betydligt och än mer ökar möjligheterna till ytterligare lindring. ... Jag har vänt mig till vårdutbildade och kunniga i Schweiz, eftersom de ligger längre fram där, och frågat vad de erbjuder sina patienter och vilken behandling och vilka kosttillskott de rekommenderar. Och bl.a. 500 mikrogram D-vitamin är vad som rekommenderas ifall man har D-vitaminbrist och ligger på en blosderumnivå under 80 ng/ml. Jag har även verifierat detta med information på tyska läkarsidor på Internet. Detta är alltså den nivå man bör ligga på eftersom D-vitamin även dämpar smärta. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Anonym (Ssk)
    Pentra skrev 2019-12-01 21:08:57 följande:

Hur är det med läsförståelsen? Jag kan inte se att jag någonstans har skrivit att de tips jag gett gör att man blir av med artros. Bara att det betydligt och än mer ökar möjligheterna till ytterligare lindring. ... Jag har vänt mig till vårdutbildade och kunniga i Schweiz, eftersom de ligger längre fram där, och frågat vad de erbjuder sina patienter och vilken behandling och vilka kosttillskott de rekommenderar. Och bl.a. 500 mikrogram D-vitamin är vad som rekommenderas ifall man har D-vitaminbrist och ligger på en blosderumnivå under 80 ng/ml. Jag har även verifierat detta med information på tyska läkarsidor på Internet. Detta är alltså den nivå man bör ligga på eftersom D-vitamin även dämpar smärta. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Som ett exempel. Någon med d-vitamin värden på 3å behandlas med 100 mikrogram d-vitamin/dygnet under några månader. Detta brukar ta upp värdet snabbt till normal nivå. Om du då tar maxdosen x 5 (som du rekommenderar) då ör risken stor att du inom någon månad kommer överdosera! Det är farligt! Gränsen för toxiska nivåer är övet 220.

Och aldrig aldrig ska man äta ens maxdos (100 mikrogram) utan att veta om man har brist. Ännu mindre 500 mikrogram.

Vidare så är 80 ett helt normalt d-vitamin värde. 50-75 är lite lågt (men absolut inte allvarligt lågt) och under 50 räknas som brist.

Att sitta och läsa på nätet kommer ge dig många hokus pokus svar på dina krämpor. Om du kan länka till sidan så ska jag ta en titt. Jag är inte emot allternativa behandlingar igentligen. Men att rekommendera farligt höga doser av en vitamin som kan förgifta dig är inte ok. Då måste du komma ihåg att innan du rekommenderar sådant så ska ett blodprov rekommenderas! DOM ALLRA FLESTA HAR NORMALA VÄRDEN utan tillskott, och tillskott gör ingen skillnad om du inte har brist.
  • AndreaBD

Bra att det är någon som har koll på vad som är rimligt när det gäller vitaminer och tillskott. De kan också vara farliga om man överdriver.  Jag reagerar redan när jag läser "Schweiz" och att Tyskland skulle ha kommit längre. Jag är själv tyskspråkig och har undersökt en del sånt förut, men det är just mycket hokuspokus och inte mycket seriöst. T.ex. så håller sig också hömeopatin populär i Tyskland och det är ju inte heller något att hänga i julgranen....

Svar på tråden Artros