pyssel skrev 2019-12-01 13:28:47 följande:
Träning, träning och åter träning enligt min ortoped och kirurg. Ibland får jag bakslag och får utvärdera om jag belastat för hårt. Bakslaget är dock större om jag inte tränat på några veckor.
Är din fru inställd på och motiverad till viktminskning också? Motiverad att träna?
Till en början fick jag hjälp av sjukgymnast att lägga upp övningar. Simmade även en del under uppstartsfasen av träning. Jag har artros i knän, nacke och rygg. Även kotförskjutningar och diskbråck, men det är träning som gäller även där för att hålla undan en stelop.
Ja, jag tränar också så mycket som möjligt. Det är ett jäkla avvägande ibland, för om det blir för mycket så får jag ont också. Så du känner också igen det, verkar det som? Det räcker med två veckors julledighet för att jag ska få plötsligt ont igen. Men den här julen ska jag gå på "julgympa", det finns alltid några pass under jullovet.
Jag misstänker att många är inte alls vana att träna, för om man är det och gör något så behöver man inte sjukgymnastiska övningar - de gör man ju på ett vanligt gympa-pass också. Jag brukade köra "medel-gympa" och liknade grupp-tränings-pass, men sedan min man dragit med mig till att träna kampsport igen också (2 - 3 gånger i veckan), så har jag valt ut bara dem "nödvändigaste" passen på allmänna klubben. Bara kampsport går inte! Då får jag ont igen. Så nu kör jag ett "basgympa"- pass, ett blandat styrke-pass och en timme yoga (som ligger på samma dag, annars skulle jag knappt hinna).
TS - det som hjälper bäst är ganska mycket träning. Men det måste man bygga upp långsamt, och det måste vara rätt sorts träning. Styrketräning kan vara väldigt bra, men det behovs förstås även allmän gympa, stretching och sånt.
Vikt: Jag har ännu normalvikt och läkaren tjatar redan på mig att jag inte får väga mer, så uppenbarligen är det väldigt viktigt.