• Anonym (Hia)

Utmattad

Jag har ingen ork längre. Har haft stressande senaste år. Ca 1-2 år var sjukt pressande och stressande. Grät varje kväll i minst 1 års tid, kunde inte sova. Fick magproblem med läkare och olika undersökningar/mediciner. Rädsla över att dö. Magproblem gav hemska fysiska känslor vilket ett var att det kändes som om det var hjärtat vilket i sin tur gav ångest. Vet inte hur många ggr jag ringde läkare/ 1177. Dödsångest och rädsla att lämna barnen ensamma. Pressen att klara allt själv. Andra fysiska symtom. Så trött och orkeslös. Så där sjukt trött att det inte gick hålla ögon öppna. Svimningskänslor. Reste jag mig svartna det. Pulsen hördes i öronen hela tiden. Minsta ansträngning och det kändes som att man sprintat ett par meter. Vallningar. Huvudvärk. Blev chef. Arbetar dygnet runt. Alltid jobb i huvudet. Fick du nån ledig tid ringde dom från jobbet. Hann inte med mig själv och inte heller barnen.

Har nu fått diagnos på b12 brist och måste ta tbl resten av livet. Också för tidigt klimakterie, en 20 år för tidig. Vet ej varför? Stressen? Är satt på hormonbehandling. Orken finns bara inte. Jag är också förvirrad, blir rädd för mig själv ibland. Är jag dement!? Svårt hitta ord ibland, blandar ihop namn, kommer inte ihåg namn, kan tänka ja men det ska jag göra och 5 minuter senare har jag glömt vad jag skulle göra. Och jag vet med mig att jag glömmer och kan tänka att nu kommer du ihåg det här för det är viktigt, du gör det nu. Men näe, det bara försvinner ur huvudet. Så jag för att göra nått avsa mig ansvaret på jobbet och gick ned lite i tid. Tänkt att jag ska finnas för barnen. Men jag får inte tillbaks orken. Är fortfarande glömsk. Har magproblem. Trött. Nollställd i känslor. Höll på att börja gråta på jobb i fredags. Dödsångest. Tror jag ska få hjärtattack eller stroke varje dag. Dels för att jag är ensam vårdnadshavare och dels för hormonerna jag tar och dels för tidiga klimakteriet. Vad ska jag göra? För att få tillbaks orken och hjärnan?

• Svar på tråden Utmattad
  • MeandHim

Du låter utbränd, gå till en läkare och försök få sjukskrivning. Någon annan får ta över ditt jobb sålänge. Jag var likadan med minnet, till slut skrev jag upp allt på underarmen för att inte glömma.

Stress är inte bra och du måste lyssna på kroppen och gärna i tid, annars blir återhämtningen betydligt längre. Tänk på dig själv och barnen i första hand, sen jobbet.

• MeandHim

Du låter utbränd, gå till en läkare och försök få sjukskrivning. Någon annan får ta över ditt jobb sålänge. Jag var likadan med minnet, till slut skrev jag upp allt på underarmen för att inte glömma.

Stress är inte bra och du måste lyssna på kroppen och gärna i tid, annars blir återhämtningen betydligt längre. Tänk på dig själv och barnen i första hand, sen jobbet.

• Anonym (A)
    MeandHim skrev 2019-12-01 12:31:13 följande:
    Håller med
  • Staifos

Jag känner igen mig, även fast jag inte haft/har det lika jobbigt som du verkar ha det. Äter du antideppressiva - SSRI/SNRI? Egentligen är jag väldigt emot att äta det men jag började ändå för några år sedan för att orka med jobb och barn. Min oroliga mage försvann. Min ångest är borta. Ingen depression. Dock är jag fortfarande trött och utmattad vilket jag blir så frustrerad över. Jag tänker, kan du iaf "få bort" vissa jobbiga delar med hjälp av medicin kommer du må bättre.

Många föreslår sjukskrivning men jag (och du?) gillar att jobba så jag tror inte det är bästa lösningen för mig. Skulle jag vara sjukskriven hemma tror jag att jag hade deppat ihop fullständigt.

En annan sak jag kan rekommendera är hypnos för återhämtning, det är mer kraftfullt än att mindfullness eller meditation som alla tjatar om och som jag har så svårt för själv.

• Staifos

Vill tillägga att det är jättebra att du i alla fall jobbar mindre, att vara stressad över jobbet dygnet runt är farligt. Så bra gjort!

• LilxVixen

Jag har lidit av utbrändhet i 10 år nu och de du beskriver e klassiska uttbrändhet symptom, ner i minsta detalj. Du behöver ta kontakt me läkare å få hjälp å en sjukskrivning. Du behöver vila. Utbrändhet blir inte bätttre utan att du lugnar ner din tillvaro. Du e inte dement jag lovar... men ja vet däremot Presis vad du menar. Lite mindfullness skulle nog va bra oxå. Du får gärna kontakta mig om ja kan vara till hjälp på något sätt. Läs på om utbrändhet. En jätte kram skickar jag virtuellt till dig och hoppas du kan få hjälp i tid. Utbrändhet går att få stopp på och återhämta sig från. Men de kräver livsstils förändringar och god självinsikt. Och en förståelse att du från nu å framåt kommer vara mer stresskänslig än tidigare och du måste lyssna på din kropp.den skriker just nu å försöker få din uppmärksamhet. Alla symptomen du haft länge som typ magen å ångesten etc e förstadiet till uttbrändhet. En varning dock. Bli inte förvånad om du blir sjukskriven, om de först blir värre. Detta e vanligt. De kommer när man äntligen slappnar av. Går du till en läkare å radar upp alla dessa symptom ihop, så bör dom snabbt inse att de e stress och utbrändhet. Du kan bli frisk... livet e inte över. Du kan få tillbaka ditt gamla liv , med bara lite förändringar.

Att vara sjuk så länge som jag varit e mkt ovanligt , plus ja har många andra problem som tillsammans gör de svårare att bli bättre.

Ett sista PS. Be läkarna kolla dina sköldkörtel nivåer. Tsh , t3fritt och t4fritt. Bara för att utesluta sköldkörtel besvär. Men på din beskriver så låter de som uttbrändhet och stress.

Kram på dig.

• Anonym (Hia)
    Staifos skrev 2019-12-01 12:55:11 följande:

Jag känner igen mig, även fast jag inte haft/har det lika jobbigt som du verkar ha det. Äter du antideppressiva - SSRI/SNRI? Egentligen är jag väldigt emot att äta det men jag började ändå för några år sedan för att orka med jobb och barn. Min oroliga mage försvann. Min ångest är borta. Ingen depression. Dock är jag fortfarande trött och utmattad vilket jag blir så frustrerad över. Jag tänker, kan du iaf "få bort" vissa jobbiga delar med hjälp av medicin kommer du må bättre.

Många föreslår sjukskrivning men jag (och du?) gillar att jobba så jag tror inte det är bästa lösningen för mig. Skulle jag vara sjukskriven hemma tror jag att jag hade deppat ihop fullständigt.

En annan sak jag kan rekommendera är hypnos för återhämtning, det är mer kraftfullt än att mindfullness eller meditation som alla tjatar om och som jag har så svårt för själv.

Jobb har hjälpt genom att inte behöva tänka på sig själv och vad som är i ens liv men samtidigt vet man att det inte hjälper i det långa loppet. Lägga lock på, kör på! Det blir inte bra tillslut. Har testat hypnos pga fobi men fungerade inte för mig. Meditation känns så inte jag men samtidigt skulle jag behöva lugna återhämtnings stunder.
  • Anonym (Hia)
    LilxVixen skrev 2019-12-01 14:57:19 följande:

Jag har lidit av utbrändhet i 10 år nu och de du beskriver e klassiska uttbrändhet symptom, ner i minsta detalj. Du behöver ta kontakt me läkare å få hjälp å en sjukskrivning. Du behöver vila. Utbrändhet blir inte bätttre utan att du lugnar ner din tillvaro. Du e inte dement jag lovar... men ja vet däremot Presis vad du menar. Lite mindfullness skulle nog va bra oxå. Du får gärna kontakta mig om ja kan vara till hjälp på något sätt. Läs på om utbrändhet. En jätte kram skickar jag virtuellt till dig och hoppas du kan få hjälp i tid. Utbrändhet går att få stopp på och återhämta sig från. Men de kräver livsstils förändringar och god självinsikt. Och en förståelse att du från nu å framåt kommer vara mer stresskänslig än tidigare och du måste lyssna på din kropp.den skriker just nu å försöker få din uppmärksamhet. Alla symptomen du haft länge som typ magen å ångesten etc e förstadiet till uttbrändhet. En varning dock. Bli inte förvånad om du blir sjukskriven, om de först blir värre. Detta e vanligt. De kommer när man äntligen slappnar av. Går du till en läkare å radar upp alla dessa symptom ihop, så bör dom snabbt inse att de e stress och utbrändhet. Du kan bli frisk... livet e inte över. Du kan få tillbaka ditt gamla liv , med bara lite förändringar.

Att vara sjuk så länge som jag varit e mkt ovanligt , plus ja har många andra problem som tillsammans gör de svårare att bli bättre.

Ett sista PS. Be läkarna kolla dina sköldkörtel nivåer. Tsh , t3fritt och t4fritt. Bara för att utesluta sköldkörtel besvär. Men på din beskriver så låter de som uttbrändhet och stress.

Kram på dig.

Tack, jag ska googla lite. När du skriver mer stresskänslig kan jag bara hålla med. Klarar inte av att ha flera saker på gång, man kopplar bort? Känner sig dålig, förbrukad liksom. Glömde skriva att jag även har dubbelslag och fladdrande hjärta. Åkte in akut en gång där dom såg avvikelser och fick ha sånt där långtids EKG. Har ej fått resultat ännu. Jag har avsagt mig ansvar och gått ned i tid men blir ändå på jobb fem dagar i veckan. Lutar åt höra med läkaren men vill inte få någon SSRI. Att göra nått litet som att träffa familjen/släkten gör en helt slut. Deprimerad vet jag inte om jag är? Nollställd ja. Inte så många känsloyttringar åt något håll. Hård och kantig. Men inte så där deppig, ledsen, nedstämd. ? Sköldkörteln har dom kollat i samband med klimakterieproverna och dom var ok. Återigen tack för din känsla för stöttning och råd.
  • Anonym (Hia)
    MeandHim skrev 2019-12-01 12:31:13 följande:

Har haft svårt att sätta mig och barn först tyvärr men har försökt ändra nu. Dock känns det inte som att hjärna och kropp hänger med. Ska höra med min VC får vi se vad han säger.
  • Anonym (Jhb)

Dina symtom går också att förklara med b12 brist! Kan du inte få injektioner?

• LilxVixen

De e nite bra att bara få b12 injektioner om man inte har brist. Me tanke på svaret jag fick så tycks ts ha genomgått dom flesta prover. Så jag antager att dom kollat b12 då.

• LilxVixen
    Anonym (Hia) skrev 2019-12-01 16:02:16 följande:

Tack, jag ska googla lite. När du skriver mer stresskänslig kan jag bara hålla med. Klarar inte av att ha flera saker på gång, man kopplar bort? Känner sig dålig, förbrukad liksom. Glömde skriva att jag även har dubbelslag och fladdrande hjärta. Åkte in akut en gång där dom såg avvikelser och fick ha sånt där långtids EKG. Har ej fått resultat ännu. Jag har avsagt mig ansvar och gått ned i tid men blir ändå på jobb fem dagar i veckan. Lutar åt höra med läkaren men vill inte få någon SSRI. Att göra nått litet som att träffa familjen/släkten gör en helt slut. Deprimerad vet jag inte om jag är? Nollställd ja. Inte så många känsloyttringar åt något håll. Hård och kantig. Men inte så där deppig, ledsen, nedstämd. ? Sköldkörteln har dom kollat i samband med klimakterieproverna och dom var ok. Återigen tack för din känsla för stöttning och råd.

Jag tror inte du behöver ssri. Utmattning, stress utbrändhet brukar inte behandlas med antidepressiva. Vila, mindfullness , promenader å lugn e va man behöver. Sysselsättningar som inte kräver en massa tänkande. Träning rekommenderas oxå om du orkar. Främst gäller det att lära sig sin kropps signaler och att verkligen lyssna. När kroppen säger nock så e de nock. Antidepressiva rekomenderas bara om du känner dig deprimerad eller har extremt grov ångest som man inte kan avhjälpa på annat sätt. Lär dig attidentifiera dina triggats och undvik dom så mkt du kan. Ju snabbare du lär dig att lyssna på din kropp dessto snabbar blir du bättre. Dock så försvinner inte utbrändhet bara en dag.de går i vågor. Men dom bra perioderna blir längre å längre. Tyvärr kommer du nog snällt få leva med att du nog aldrig kommer tåla stress lika bra som tidigare.

Ett litet PS kolla b12 om du inte redan gjort det. Som nån nämnde innan så kan b12 brist oxå orsaka sådana symptom. Kram på dig å krya på dig.
  • Anonym (Jhb)
    LilxVixen skrev 2019-12-01 21:07:52 följande:

De e nite bra att bara få b12 injektioner om man inte har brist. Me tanke på svaret jag fick så tycks ts ha genomgått dom flesta prover. Så jag antager att dom kollat b12 då.

Ts skrev att hon har fått konstaterad b12 brist och måste äta tabletter resten av livet.
  • Tiffany

B12 brist kan ge en hel dröööös med symtom om du fått anemi.. där kan t ex orkeslöshet finnas med i bilden, magproblem, depression osv..

• Anonym (Hia)
    Anonym (Jhb) skrev 2019-12-01 16:44:47 följande:

Dina symtom går också att förklara med b12 brist! Kan du inte få injektioner?

Jag hade brist på provet och fick tabletter. Vid ett senare prov sa dom att jag nu hade högt b12 och bara ska ta tablett varannan dag. Har svidande tunga också, trots hög nivå?? Vet ej om tungan beror på b12 eller nått annat?
  • Anonym (Hia)
    LilxVixen skrev 2019-12-01 21:18:49 följande:

Jag tror inte du behöver ssri. Utmattning, stress utbrändhet brukar inte behandlas med antidepressiva. Vila, mindfullness , promenader å lugn e va man behöver. Sysselsättningar som inte kräver en massa tänkande. Träning rekommenderas oxå om du orkar. Främst gäller det att lära sig sin kropps signaler och att verkligen lyssna. När kroppen säger nock så e de nock. Antidepressiva rekomenderas bara om du känner dig deprimerad eller har extremt grov ångest som man inte kan avhjälpa på annat sätt. Lär dig attidentifiera dina triggats och undvik dom så mkt du kan. Ju snabbare du lär dig att lyssna på din kropp dessto snabbar blir du bättre. Dock så försvinner inte utbrändhet bara en dag.de går i vågor. Men dom bra perioderna blir längre å längre. Tyvärr kommer du nog snällt få leva med att du nog aldrig kommer tåla stress lika bra som tidigare.

Ett litet PS kolla b12 om du inte redan gjort det. Som nån nämnde innan så kan b12 brist oxå orsaka sådana symptom. Kram på dig å krya på dig.

Inte ska det vara enkelt inte! Vad bra att du inte tror SSRI behövs. Testat det för ett par år sedan pga depression. Tycker inte jag blivit mitt vanliga jag sedan dess. Jag får kanske ge det där mindfullness ett försök. Är på jobb så blir snabbt svar men är tacksam för råd och input.
  • Elin2014

Eftersom vårdcentralen sällan har kompetens skulle jag rekommendera att skicka en egenremiss till psykiatrin angående utmattningssyndrom. Bli sjukskriven, reparera din stackars hjärna INNAN du faller sönder. Det händer snabbare än man tror - det är därför det heter att gå in i väggen. Du får ingen förvarning.

Eller jo - det du beskriver är förvarningarna!!!

Om du låter det gå för långt kommer du inte att kunna ta hand om dina barn, då kommer det du stressar för idag kännas som en västanvind i jämförelse. 

• LilxVixen

Jag instämmer med dig till 1000% å hoppas att ts ser din kommentar. De e viktigt att förstå att utbrändhet behöver motåtgärds omedelbart , innan de som sagt blir värre. Eller blir som i mitt fall. Extremt långdraget dvs över 10år. Ju snabbar man agerar desto lättare går de. ????

Svar på tråden Utmattad