• LilxVixen

Utmattad

Jag har lidit av utbrändhet i 10 år nu och de du beskriver e klassiska uttbrändhet symptom, ner i minsta detalj. Du behöver ta kontakt me läkare å få hjälp å en sjukskrivning. Du behöver vila. Utbrändhet blir inte bätttre utan att du lugnar ner din tillvaro. Du e inte dement jag lovar... men ja vet däremot Presis vad du menar. Lite mindfullness skulle nog va bra oxå. Du får gärna kontakta mig om ja kan vara till hjälp på något sätt. Läs på om utbrändhet. En jätte kram skickar jag virtuellt till dig och hoppas du kan få hjälp i tid. Utbrändhet går att få stopp på och återhämta sig från. Men de kräver livsstils förändringar och god självinsikt. Och en förståelse att du från nu å framåt kommer vara mer stresskänslig än tidigare och du måste lyssna på din kropp.den skriker just nu å försöker få din uppmärksamhet. Alla symptomen du haft länge som typ magen å ångesten etc e förstadiet till uttbrändhet. En varning dock. Bli inte förvånad om du blir sjukskriven, om de först blir värre. Detta e vanligt. De kommer när man äntligen slappnar av. Går du till en läkare å radar upp alla dessa symptom ihop, så bör dom snabbt inse att de e stress och utbrändhet. Du kan bli frisk... livet e inte över. Du kan få tillbaka ditt gamla liv , med bara lite förändringar.

Att vara sjuk så länge som jag varit e mkt ovanligt , plus ja har många andra problem som tillsammans gör de svårare att bli bättre.

Ett sista PS. Be läkarna kolla dina sköldkörtel nivåer. Tsh , t3fritt och t4fritt. Bara för att utesluta sköldkörtel besvär. Men på din beskriver så låter de som uttbrändhet och stress.

Kram på dig.

• LilxVixen

De e nite bra att bara få b12 injektioner om man inte har brist. Me tanke på svaret jag fick så tycks ts ha genomgått dom flesta prover. Så jag antager att dom kollat b12 då.

• LilxVixen
    Anonym (Hia) skrev 2019-12-01 16:02:16 följande:

Tack, jag ska googla lite. När du skriver mer stresskänslig kan jag bara hålla med. Klarar inte av att ha flera saker på gång, man kopplar bort? Känner sig dålig, förbrukad liksom. Glömde skriva att jag även har dubbelslag och fladdrande hjärta. Åkte in akut en gång där dom såg avvikelser och fick ha sånt där långtids EKG. Har ej fått resultat ännu. Jag har avsagt mig ansvar och gått ned i tid men blir ändå på jobb fem dagar i veckan. Lutar åt höra med läkaren men vill inte få någon SSRI. Att göra nått litet som att träffa familjen/släkten gör en helt slut. Deprimerad vet jag inte om jag är? Nollställd ja. Inte så många känsloyttringar åt något håll. Hård och kantig. Men inte så där deppig, ledsen, nedstämd. ? Sköldkörteln har dom kollat i samband med klimakterieproverna och dom var ok. Återigen tack för din känsla för stöttning och råd.

Jag tror inte du behöver ssri. Utmattning, stress utbrändhet brukar inte behandlas med antidepressiva. Vila, mindfullness , promenader å lugn e va man behöver. Sysselsättningar som inte kräver en massa tänkande. Träning rekommenderas oxå om du orkar. Främst gäller det att lära sig sin kropps signaler och att verkligen lyssna. När kroppen säger nock så e de nock. Antidepressiva rekomenderas bara om du känner dig deprimerad eller har extremt grov ångest som man inte kan avhjälpa på annat sätt. Lär dig attidentifiera dina triggats och undvik dom så mkt du kan. Ju snabbare du lär dig att lyssna på din kropp dessto snabbar blir du bättre. Dock så försvinner inte utbrändhet bara en dag.de går i vågor. Men dom bra perioderna blir längre å längre. Tyvärr kommer du nog snällt få leva med att du nog aldrig kommer tåla stress lika bra som tidigare.

Ett litet PS kolla b12 om du inte redan gjort det. Som nån nämnde innan så kan b12 brist oxå orsaka sådana symptom. Kram på dig å krya på dig.
  • LilxVixen

Jag instämmer med dig till 1000% å hoppas att ts ser din kommentar. De e viktigt att förstå att utbrändhet behöver motåtgärds omedelbart , innan de som sagt blir värre. Eller blir som i mitt fall. Extremt långdraget dvs över 10år. Ju snabbar man agerar desto lättare går de. ????

Svar på tråden Utmattad