• StormyLee

    Ägglossning dag 11?

    Hade min senaste mens första dag 10/11, den varade till 14/11. Testade positivt på ÄL-test 20/11 (se bild nedan). För visst är det positivt? Har tidigare testat ca från dag 12-13 men aldrig fått positivt utslag, bara svagt streck, så jag blev förvånad att ÄL kom redan dag 11. Någon annan som har lika? Hur har det gått för er att bli gravida? Enligt en app har jag beräknad mens 8/12 och enligt en annan app som jag kan skräddarsy noggrannare så har jag beräknad mens 4/12. Låter detta rimligt? Är så orolig att inte kunna bli gravid. Jag är 37 och har två barn som jag fått efter utomkvedshavandeskap då en äggledare opererades bort.

  • Svar på tråden Ägglossning dag 11?
  • Anonym (H)

    Ja, det låter rimligt och förklarar ju även varför du inte fått positiva äl-test tidigare.

  • Anonym (Dag 10)

    Jag har samma, får ägglossning på dag 10 nu. 

    Har blivit gravid innan men då hade jag den på dag 14. 

    Tror det sägs att kring dag 10-11 är gränsfall för att det ska gå att bli gravid... Men det kan ju bli så att du får den en dag senare (dag 12) av slump ibland och då borde det gå. 

    Jag har också en bortopererad äggledare, undrar om det finns något samband. Är i liknande ålder som du. Har läst att äldre kvinnor ofta får tidigare ägglossning och att det inte är bra. 

  • Hawk

    Det är tiden mellan ägglossning och mens som är av intresse, inte tvärtom. Under förutsättning att du vet när den infaller då så du kan pricka den. Är lutealfasen kortare än tio dagar kan det bli svårare för ett befruktat ägg att fästa. Lutealfasen är oftast mer eller mindre konstant, tiden innan ÄL är i regel den som varierar. En ?vanlig? lutealfas är 14 dagar.

    Hur lång brukar din cykel vara?

  • Anonym (E)

    Det är vanligt att man får kortare mellan mens och äl i slutet av 30-års åldern och det är ett tecken på att fertiliteten håller på att ta slut och klimakteriet är på väg. Från start av processen tills klimakteriet infinner sig helt kan det ta allt från några månader till 8 år. Genomsnittet är 3-6 år. Om man ägglossar för tidigt kan det hända att ägget inte hunnit mogna tillräckligt och då kan det inte befruktas.

  • Anonym (Anna)

    Samma har det varit för mig ägglossning på dag 10-11. Men det kanske är förklaring till att jag inte blir gravid. Som jag haft lätt för tidigare. Men nu efter 40 så har menscykeln blivit kortare också, än förut.

  • StormyLee
    Hawk skrev 2019-12-01 18:03:42 följande:

    Det är tiden mellan ägglossning och mens som är av intresse, inte tvärtom. Under förutsättning att du vet när den infaller då så du kan pricka den. Är lutealfasen kortare än tio dagar kan det bli svårare för ett befruktat ägg att fästa. Lutealfasen är oftast mer eller mindre konstant, tiden innan ÄL är i regel den som varierar. En ?vanlig? lutealfas är 14 dagar.

    Hur lång brukar din cykel vara?


    Tack för klarhet. Jag brukar ha en cykel på 28-29 dagar.
  • StormyLee

    Min lutealfas har jag räknat ut ligger på 14 dagar. Alltså mellan ÄL och dagen innan mens om jag förstått rätt.

  • Anonym (Dag 10)
    Hawk skrev 2019-12-01 18:03:42 följande:

    Det är tiden mellan ägglossning och mens som är av intresse, inte tvärtom. Under förutsättning att du vet när den infaller då så du kan pricka den. Är lutealfasen kortare än tio dagar kan det bli svårare för ett befruktat ägg att fästa. Lutealfasen är oftast mer eller mindre konstant, tiden innan ÄL är i regel den som varierar. En ?vanlig? lutealfas är 14 dagar.

    Hur lång brukar din cykel vara?


    Jag har hört att ägget släpper innan det hinner mogna om man har Äl på dag 10-11 eller tidigare? Lutealfasen, är det efter ägglossningen? 

    Jag har en cykel på 26 dagar så jag har 16 dagar mellan ÄL och mens men bara 10 mellan mens och ÄL. 
  • Hawk

    Fast det kan du omöjligt veta om du inte har trackat ÄL på något sett, helst genom tempning eller iaf positiva ÄL-test, och det uppfattat jag inte som att du har gjort?

    Ska tillägga att jag inte tycker testet är helt positivt, det ska vara lika starkt eller starkare än kontrolltestet så skulle rekommendera att fortsätta testa i det läget. Om du hade ÄL kring dag 11 skulle jag tippa på att mensen kommer tidigare än vanligt.

    Nästa cykel skulle jag rekommendera att du börjar testa tidigt i cykeln igen och testa två, helst tre gånger dagligen. Vissa har svårt att få positivt men skulle generellt säga att det är handhavandefel. Testa samma tider varje dag och fortsätt till det är negativt igen. Vissa har mycket kort stegring, kanske några timmar bara, då infaller ÄL inom 12-24 h. Längre stegring, ibland två dagar positivt infaller den snarare 48 h efter första positiva. Många test bör ej göras med morgonurin. Det bästa är att också kombinera det med tempmetoden för att bekräfta. Efter ett tag lär du dig mer om din cykel och behöver inte testa lika ofta.


    StormyLee skrev 2019-12-01 18:22:06 följande:

    Min lutealfas har jag räknat ut ligger på 14 dagar. Alltså mellan ÄL och dagen innan mens om jag förstått rätt.


  • Hawk

    Ja, det kanske är ett problem? Då får jag ta tillbaks delar av mitt tidigare uttalande. Problemet med lutealfasen är väl det som det talas mest om och det problemet kvarstår. Men det utesluter ju inte att även du har rätt!


    Anonym (Dag 10) skrev 2019-12-01 18:26:45 följande:

    Jag har hört att ägget släpper innan det hinner mogna om man har Äl på dag 10-11 eller tidigare? Lutealfasen, är det efter ägglossningen? 

    Jag har en cykel på 26 dagar så jag har 16 dagar mellan ÄL och mens men bara 10 mellan mens och ÄL. 


  • StormyLee
    Hawk skrev 2019-12-01 18:40:05 följande:

    Fast det kan du omöjligt veta om du inte har trackat ÄL på något sett, helst genom tempning eller iaf positiva ÄL-test, och det uppfattat jag inte som att du har gjort?

    Ska tillägga att jag inte tycker testet är helt positivt, det ska vara lika starkt eller starkare än kontrolltestet så skulle rekommendera att fortsätta testa i det läget. Om du hade ÄL kring dag 11 skulle jag tippa på att mensen kommer tidigare än vanligt.

    Nästa cykel skulle jag rekommendera att du börjar testa tidigt i cykeln igen och testa två, helst tre gånger dagligen. Vissa har svårt att få positivt men skulle generellt säga att det är handhavandefel. Testa samma tider varje dag och fortsätt till det är negativt igen. Vissa har mycket kort stegring, kanske några timmar bara, då infaller ÄL inom 12-24 h. Längre stegring, ibland två dagar positivt infaller den snarare 48 h efter första positiva. Många test bör ej göras med morgonurin. Det bästa är att också kombinera det med tempmetoden för att bekräfta. Efter ett tag lär du dig mer om din cykel och behöver inte testa lika ofta.


    Om du tittar på testet igen så är strecket starkare än kontrollstrecket. Kontrollstrecket är det som är närmast den vita delen av testet, och teststrecket är närmast den lila delen.
  • Hawk

    Jaja, det är ju locket där ja. Då är det ju klart positivt :)


    StormyLee skrev 2019-12-01 23:19:55 följande:

    Om du tittar på testet igen så är strecket starkare än kontrollstrecket. Kontrollstrecket är det som är närmast den vita delen av testet, och teststrecket är närmast den lila delen.


Svar på tråden Ägglossning dag 11?