• Anonym (crush)

    Plötsligt "kär" i kollega?!

    Med risk för långt inlägg så tar jag det från början...

    För snart 2 år sedan så bytte jag avdelning på jobbet och började då jobba ihop med en kille. Vi har jobbat på samma företag i snart 19 år, men dom första ca 15 åren jobbade han på en extern avdelning så kan inte komma ihåg att vi ens träffades då. För ca 5 år sedan började han jobba i samma hus som mig och vi fick en del jobbrelaterat ihop. Tyckte inte om honom alls. Tyckte att han verkade dryg, körde sitt eget race och lyssnade inte nämnvärt på vad man sa. Men så för snart 2 år sedan då så började vi jobba ihop, har i princip samma roll och delar kontor. Ändrade ganska snart min syn på honom. Han var faktiskt en riktigt trevlig prick när man lär känna honom och vi har riktigt kul när vi jobbar. Så långt var allt frid och fröjd.

    För ett par veckor sedan hade vi firmafest. Vi hamnade på hans initiativ jämte varandra vid bordet och hade en trevlig middag tillsammans med resten av gänget runt bordet. Efter maten var det dans och bar. Vi pratade en lång stund. Vi dansade en del med varandra men även med andra. Jag fick dock den sista dansen vilket var mysigt. Han kom även och spontankramades under kvällen, vilket han inte drukar göra. Men jag tänkte att det nog bara var för att han var lite berusad. Det var absolut inga tendenser till att göra något opassande. När festen var slut åkte var och en hem till sitt. Efter nån timma fick jag ett sms där han tackade för en väldigt trevlig kväll och hoppades att jag kommit hem ordentligt. Jag svarade likadant som jag hade gjort mot vilken kollega som helst. Han fortsatte då att skriva och berättade att han sover på soffan och att han och hans sambo ska separera. Jag skrev tillbaka att det var tråkigt att höra och att jag hoppas att dom båda två mår ok efter omstädigheterna. Sen var det inte mer med det, vi somnade nog ifrån båda två.

    Lät det gå några dagar men jag kunde inte släppa det han berättat. Så jag frågade om det verkligen stämde eller om det var en "fyllegrej" som han vräkt ur sig. Men det var sant. Vi messade fram och tillbaka i flera timmar om hur han mår, att han kämpat med käslorna för sambon länge, hur dom har det hemma, hur det kommer påverka deras barn mm. Jag sa att han gärna får höra av sig om han behöver, gick själv igenom samma sak för drygt 1,5 år sedan. Han var väldigt tacksam för att få prata av sig då det tydligen bara är 2 st till som vet om detta. Av alla vänner (som jag tror att han har) så valde han att berätta för mig. Det måste ju betyda att han har ett starkt förtroende för mig.

    Nu till "problemet". Har aldrig sett honom som något mer än en trevlig arbetskamrat. Men efter våra samtal så kan jag inte sluta tänka på honom. Har läst våra konversationer om och om igen. Tycker mig se en annan blick (troligtvis bara inbillning) hos honom när vi pratar på jobbet. Tänker på honom från det att jag vaknar tills jag lägger  mig. Vill så gärna bara ge honom en kram och säga att jag finns här. Skulle naturligtvis inte göra något mer så länge dom bor ihop. Och inte innan han hunnit landa efter separationen heller. Kan man verkligen bli "kär", få en crush, på en kollega bara sådär från ingenstans bara för att han öppnar upp sig och blir personlig. Kan t.o.m. bli lite avundsjuk när han pratar med andra tjejer på jobbet. Och jag är inte den avudsjuka typen...

    Hjälp, vad ska jag göra? Försöka förtränga känslorna han ger? Finnas här, vänta ut och se vad som händer framöver?

    Tack till er som orkade läsa hela!

  • Svar på tråden Plötsligt "kär" i kollega?!
  • Anonym (Crushen)

    Känner igen mig väldigt väl. Har en liknande crush på en kollega. Haft i över ett år. Har aldrig hänt något eftersom jag är i ett förhållande. Han är skild och singel vad jag vet. Men det är något i luften varje gång vi ses. Han har också öppnat sig mycket för mig, trots att vi inte känner varandra alls bra. Det känns som att det är attraktion/dragningskraft/ett speciellt band mellan oss. Går inte förklara riktigt men förstår vad du menar. Blickarna framförallt. Inte ofta man får uppleva det, jag är väldigt kluven inför det hela eftersom jag trots allt har det helt okej med min sambo. Har barn osv. Ibland är det bara sjukt jobbigt att jag känner såhär. Men du har ju inget att förlora!! :)

  • Anonym (Crushen)

    Tycker du bara ska köra på. Absolut inte förtränga. Känns ju som det är något mellan er och det är värt att utforska det mer tycker jag!!!

  • Anonym (Grus i dojjan.)

    Varför begär du inte att få bli förflyttad för? Den där situationen är ju bara jobbig.

  • Anonym (crush)
    Anonym (Crushen) skrev 2019-12-01 21:56:05 följande:
    Känner igen mig väldigt väl. Har en liknande crush på en kollega. Haft i över ett år. Har aldrig hänt något eftersom jag är i ett förhållande. Han är skild och singel vad jag vet. Men det är något i luften varje gång vi ses. Han har också öppnat sig mycket för mig, trots att vi inte känner varandra alls bra. Det känns som att det är attraktion/dragningskraft/ett speciellt band mellan oss. Går inte förklara riktigt men förstår vad du menar. Blickarna framförallt. Inte ofta man får uppleva det, jag är väldigt kluven inför det hela eftersom jag trots allt har det helt okej med min sambo. Har barn osv. Ibland är det bara sjukt jobbigt att jag känner såhär. Men du har ju inget att förlora!! :)

    Precis, det ligger i luften. Iaf för mig, vet ju egentligen inte vad han känner ang det här. Och blicken, känns inte som att en sån grej går att fejka. Du har rätt, jag har inget att förlora. Men tänker inte ens försöka ge mig in i något innan han är helt klar med det gamla och har landat i sin nya tillvaro. Men du tycker att jag borde fortsätta stötta honom och finnas där, och se vad det utvecklas till? Förstår att det är värre för dig med dom här känslorna som har sambo. Om ni ändå har det ok så skulle jag råda dig att jobba på förhållandet istället.
  • Anonym (crush)
    Anonym (Grus i dojjan.) skrev 2019-12-02 15:19:24 följande:
    Varför begär du inte att få bli förflyttad för? Den där situationen är ju bara jobbig.

    Ja alltså den här situationen är ju väldigt ny så har inte ens tänkt dom tankarna. Dels kanske det bara är jag som känner den här ?kemin?. Dels kanske det bara är en crush som går över. Inte så lätt att bara bli förflyttad heller. Du tror inte att man kan jobba ihop om det finns känslor utöver det rent jobbmässiga?
  • Anonym (Dagny)

    Jag gick från ett dåligt förhållande och föll pladask för första manliga medarbetare jag mötte nästa dag. Total käftsmäll. Det tog mig månader att sansa mig.men, det känns gabska naturligt att ju mer man lär känna en person (och tycker om det man hör) desto lättare är det att bli kär i personen

  • Anonym (crush)
    Anonym (Dagny) skrev 2019-12-02 19:02:41 följande:
    Jag gick från ett dåligt förhållande och föll pladask för första manliga medarbetare jag mötte nästa dag. Total käftsmäll. Det tog mig månader att sansa mig.men, det känns gabska naturligt att ju mer man lär känna en person (och tycker om det man hör) desto lättare är det att bli kär i personen

    Jag har varit singel i drygt 1,5 år och vi har jobbat ihop i nästan 2 år utan tillstymmelse till annat än jobbrelation. Så detta kom verkligen som en blixt från klar himmel så fort han avslöjade att han snart är ?lovligt byte?. Hur gick det för dig och medarbetaren? Var det ömsesidigt?
  • Anonym (Grus i dojjan.)
    Anonym (crush) skrev 2019-12-02 18:47:02 följande:

    Ja alltså den här situationen är ju väldigt ny så har inte ens tänkt dom tankarna. Dels kanske det bara är jag som känner den här ?kemin?. Dels kanske det bara är en crush som går över. Inte så lätt att bara bli förflyttad heller. Du tror inte att man kan jobba ihop om det finns känslor utöver det rent jobbmässiga?
    Jag tror att förr eller senare så rinner det över och man agerar. Lite märkligt då att ha ett förhållande med en nära arbetskamrat, kan jag tycka. Tror inte det skulle funka alls att båda jobba och knulla ihop. Det blir lite inget andrum då.
    Tycker att du ska se dig om efter att annat jobb.
  • Anonym (hej)

    Jag ser inget problem i att träffa någon på jobbet. Det har jag gjort en gång och jag föredrar helt klart det framför nätdejting. Dock är det ju viktigt att båda ser om sina ev förhållanden på hemmaplan innan man påbörjar något med en annan, men det är ju såklart bara sunt förnuft. 

    Jag var i ett förhållande när jag träffade en kollega. Visste bara att jag måste göra slut med min dåvarande och i och med att det förhållandet inte kändes riktigt rätt så var det inte så mycket att fundera över. Annat är väl om man befinner sig i en relation man är helt nöjd med och utöver det får känslor för en annan -det är en knepis sits.

  • stor grön drake
    Anonym (crush) skrev 2019-12-02 19:52:56 följande:

    Jag har varit singel i drygt 1,5 år och vi har jobbat ihop i nästan 2 år utan tillstymmelse till annat än jobbrelation. Så detta kom verkligen som en blixt från klar himmel så fort han avslöjade att han snart är ?lovligt byte?. Hur gick det för dig och medarbetaren? Var det ömsesidigt?


    Han visade sig vara ett praktarsel under ytan, vilket hjälpte till med att komma över det hela. I början visade han en del intresse, vi smsade en del (detta är ca 15 år sedan så det var sms och samtal som fanns) men när vi stämde träff (i allmäna ordalag, typ ses på krogen ikväll) ignorerade han mig där, och droppen blev när jag hörde ett gäng killar på jobb sitta och prata om det och skratta åt mig. Han var inte vid bordet, men någon hade ju berättat för dem om vi säger så. När han veckan efter skröt om hur han kört på fyllan så tvärdog sista känslorna och jag kunde släppa honom. Men inte ens nu i efterhand fanns det tecken på sånt beteende hos honom inban jag föll. Så hans jobb-jag var världens trevligadte och charmig som tusan, hans privata jag not so much.
Svar på tråden Plötsligt "kär" i kollega?!