• Elizabethsmith

    Lugnande medicin som inte är beroende framkallande

    Hej!

    Har mått väldigt dåligt i några månader nu, allt började med panikattacker och extrem ångest. Har testat antidepressiva men åkte på biverkningarna som bara den. I väntan på en tid hos psykolog (i januari) och i väntan på att hitta en antidepressiv som funkar så behöver jag lugnande.

    Jag vill inte ha något som påverkar hjärtat, som man kan dö av eller som är beroende framkallande.

    Har tagit atarax och legigan tidigare och vägrar dom två då dom inte funkade innan och har läst nu att det kan ge biverkningar med hjärtat.

    Har haft olanzapin men blev extremt förstoppad och gick upp 5 kilo på 10 dagar pga detta. (Fick något milt för förstoppningen men det hjälpte inte så fick gå av den)

    Har för tillfället oxarscand men har nu märkt att jag nog blivit beroende då jag haft abstinens.

    Men kan inte vara utan medicin då jag har en extrem ångest. Har väldiga problem med verklighetsuppfattning, eller rättare sagt, ifall något är verkligt öht, så behöver därför lugnande.

    Tar väldigt tacksamt emot tips!

    Tar även proparvan och imovane till sömn.

  • Svar på tråden Lugnande medicin som inte är beroende framkallande
  • FtS70

    I min värld finns det tyvärr ingen sådan medicin, hade det funnits hade det varit en kassako för läkemedelsbolaget i fråga. Mot kraftig ångest och panikattacker krävs oftast tyngre mediciner som ett adjuvans.

  • Kråksången

    Har du provat Anksilon? Den är inte beroendeframkallande och funkar mot ångest. Gabapentin funkar bra mot ångest på mig men är ju beroendeframkallande i långa loppet.

Svar på tråden Lugnande medicin som inte är beroende framkallande