• zivv

    Minnet hos en 1-åring

    Har ett barn på 13 månader som hittills träffat sin pappa varje dag, om än brara kanske 1 timme vissa dagar då han jobbar sent. Hon är blyg och osäker till en början då träffar nya människor men pappan är hon alltid glad o möter vid dörren då han kommer hem.

    Jag och min dotter ska eventuellt åka bort några dagar ensamma.

    Men jag tvekar och är rädd om det stör något i hennes och pappans relation om hon är ifrån honom några dagar.

    Någon med erfarenhet av liknanade situation?

    Skulle vara riktigt sorgligt om hon blev osäker med sin pappa då de ses igen.

    Det handlar om 1-2 hela dagar. Men i princip 3 dagar eftersom dom kommer ses väldigt kort 2 av dagarna då vi reser.

  • Svar på tråden Minnet hos en 1-åring
  • zivv

    Men ni som inte märkt skillnad på barnet då pappan träffar dom igen, märker ni skillnad på hur barnet beter sig om de en helt ny person eller någon de träffar mer sällan än pappan i vanliga fall.

    Tänker att det kanske inte märks lika mycket på ett barn som i vanliga fall inte reagerar så mycket på främmande människor?

    Vår dotter reagerar mycket på nya människor även de hon träffar en gång i veckan på tex öppna förskolan? Hon är blyg inför dom varje vecka ett tag innan hon blir mer avslappnad. Tänker att det betyder att hon inte kommer ihåg männiksor hon inte sett på en vecka?

  • zivv

    Men som sagt det kanske mest gäller om jag skulle plötsligt vara ifån henne några dagar. Pappan är hon ju van att han bara dyker upp nån timme innan läggdags vissa dagar.

  • zivv
    KlantSmurfen skrev 2019-12-04 01:56:26 följande:

    Hon glömmer inte bort sin pappa på bara några dagar.

    Spädbarn minns mer än vi trott | SvD

    www.svd.se/spadbarn-minns-mer-an-vi-trott

    Det beror helt på hur trygg hon är med sin pappa när inte du är närvarande, om han duger när hon är otrygg, ledsen, vaknar på nätterna. Inte på tre dagar, huvudsaken är att hon är med en anknytningsperson som hon känner sig trygg med.


    Hon är trygg med honom dagtid då hon är glad oxh pigg. På kvällen vid nattning accepterar hon bara mig, även nattetid måste jag vara dör flr att lugna henne, med pappan gråter hon. Men detta gäller som sagt inte dagtid då hln pigg o glad.

    Bvc tyckte jag kan prova lämna hemmet på kvällen för att tvinga henne att acceptera pappan vid läggning men inte provat det, skulle inte kännas bra
  • zivv

    Känns iofs inte så viktigt just nu att han måste kunna natta. Känns som jag har mest tålamod med det ändå. Han blir på dåligt humör då väcks mitt i natten, säger han, så därför är det mitt ansvar att ha tålamod och försöka hålla gott mod hur trött jag än är.

    Då hon vaknar på natten är det alltid jag som varit med henne och försökt få henne sova. I början hade hon nog accepterat pappan, det är senaste månaderna hon börjat skrika om jag lämnar rummet då hon är vaken på natten.

    Första halvåret var det iofs amning som gällde vid sövning.

    Men sedan hon blivit äldre måste jag vara med henne hela tiden om hon vaknar på natten, kan vara vaern ett par timmar vilketr väldigt jobbigt mitt i natten.

  • zivv

    Ofta pigg o bara sätter sig upp o helst nog skulle vilja upp o blir arg om man försöker lägga henne ner.

    Men ibland bara vaknar upp, och jag kan söva henne fort genom att bara vara där. Men det ska som sagt vara jag. Nu ammar jag aldrig för att söva om, bara på kvällen innan första sövning

    Men nu mest rädd för detta att hon ska bli otrygg med pappan om vi är ifrån honom ett par dagar. Att hon ska bli blyg inför honom då de ses igen.

  • zivv

    Men tänker att några dagar är så mycket för en ettåring? Så har sån ångest över Att hon ska som ha glömt personen hon inte träffar varje dag för att sen bli förvånad att den dyker upp igen. Men kanske inte funkar så då

  • zivv

    Jo hon blir ganska otrygg i början då träffar dom. Men det är bara en gång i månaden hon träffar dom ungefär, det är därför jag inte vet var gränsen går. Men hon blir ju äldre och äldre så borde ju minnas längre o längre.

    Alltid blyg på öppna förskolan också första halvtimmen och en del där träffar 1,5 timme i veckan

Svar på tråden Minnet hos en 1-åring