• Aceswe

    Avkastning

    Hejsan.

    Jag har som rubriken säger lite fundering av avkastning, då jag är i en situation där jag behöver styrka min inkomst.

    Jag har ca 200000 kr som jag kan "spara" för att på något sätt få avkastning på, men jag har ingen aning om hur det går till eller vad man realistiskt sätt kan få.

    Det handlar inte om att jag vill försöka tjäna mycket, utan att få en extra inkomst(förhoppningsvis nån tusenlapp extra i månaden) då jag är i en migrationssituation där jag behöver ha en större inkomst eftersom försörjningskravet bara räknar inkomst, inte sparade pengar.

    Jag har hört lite om fond/aktie sparande med investeringskonto t.ex.

    Så är det någon som hobbysparar eller är kunnig som vill dela med sig?

  • Svar på tråden Avkastning
  • Anonym (P)

    Öppna en ISK, och börja spara i några olika fonder.

    Finns en hemsida som är bra att läsa, "Rika tillsammans". Där får du tips på hur du kan lägga upp din ekonomi.

  • Anonym (Jag)

    Som läget ser ut idag skulle jag vara lite försiktig att investera i aktiefonder om jag var du. Det finns risk att det snart rasar då marknaden kommer svänga nu. Det beror närmast på hur din sparhorisont ser ut, dvs hur länge du har tänkt dig att ha dessa pengar i sparande?

    En sparhorisont på 5 år, då är ditt kapital mer känsligt för upp- och nedgångar medan om du tänker dig sitta på pengarna i 20+ år så är det inte lika känsligt.

    Jag tycker att du ska läsa på om andra typer av fonder, där risken är lägre. Men DU måste göra jobbet själv. Enbart den med kunskap kan göra kloka val och kan tjäna en slant.

    Var även försiktig med att investera pengarna någonstans där avgifter och annat äter upp en eventuell vinst.

  • Anonym (Anno Nym)

    Jag har sparat i dom fonderna som gått bäst, visserligen högrisk men det har genererat en bra avkastning som jag aldrig skulle kunna få på konto.

    Jag kommer fortsätta ett tag till och flytta över en viss summa till räntebärande varje år.

  • Aceswe
    Anonym (Anno Nym) skrev 2019-12-07 13:00:13 följande:

    Jag har sparat i dom fonderna som gått bäst, visserligen högrisk men det har genererat en bra avkastning som jag aldrig skulle kunna få på konto.

    Jag kommer fortsätta ett tag till och flytta över en viss summa till räntebärande varje år.


    Hur mycket har du haft i fonderna då? Och vad har du fått för genomsnittlig avkastning i månaden om man får fråga?

    Hur tar du reda på vilka donder som går bra?

    Mvh
  • snedtak
    Aceswe skrev 2019-12-07 15:10:12 följande:
    Hur mycket har du haft i fonderna då? Och vad har du fått för genomsnittlig avkastning i månaden om man får fråga?
    Hur tar du reda på vilka donder som går bra?
    Mvh
    I snitt över åren kan du kanske räkna med runt 7% avkastning per år. Det betyder inte att det blir 7% varje år, utan ibland blir det mer. och ibland mindre. 7% årlig avkastning på 200 000 kr blir knappt 1200 kr i månaden. Det kan ju lika gärna vara så att börsen går ner och då går 10% bak under kommande år.

    Om du sparar på ett ISK skattar du inte för vinsten, ett schablonbelopp som baseras på ditt innehav. Bör bli runt en 500-lapp skatt per år tror jag.

    Om du behöver en högre inkomst pga försörjningskrav, är du säker på att kapitalinkomst räknas?
  • Aceswe

    Jag har mailat och frågat dem hur sparade pengar, en så kallad "förmögenhet" kan hjälpa en då de står på hemsidan om försörjningskrav att det kan hjälpa, och de svarade att de är bara inkomster som räknas inte sparade pengar, så dvs avkastning. Nu vet jag inte om de endast godkänner ränta som inkomst dock.

    Även 1000 kr i mån skulle hjälpa mig, då jag bara har 4500 kvar i månaden efter försörjningskravet som jag kan betala hyra för och det får man inte mycket för, behöver en tvåa, så bara att pumpa upp det till 5500 hjälper.

    Har läst lite om fondrobotar, vad är tanken om dessa?

  • Kjell2
    Aceswe skrev 2019-12-09 08:39:53 följande:

    Jag har mailat och frågat dem hur sparade pengar, en så kallad "förmögenhet" kan hjälpa en då de står på hemsidan om försörjningskrav att det kan hjälpa, och de svarade att de är bara inkomster som räknas inte sparade pengar, så dvs avkastning. Nu vet jag inte om de endast godkänner ränta som inkomst dock.

    Även 1000 kr i mån skulle hjälpa mig, då jag bara har 4500 kvar i månaden efter försörjningskravet som jag kan betala hyra för och det får man inte mycket för, behöver en tvåa, så bara att pumpa upp det till 5500 hjälper.

    Har läst lite om fondrobotar, vad är tanken om dessa?


    Ränta och vinst vid försäljning brukar räknas som inkomst av kapital och alltså påverka olika bidrag.

    Har du stort nettokapital/förmögenhet kan det i vissa fall påverka. Du får kolla upp exakt vad som gäller för dig. Bla är det svårt att få försörjningsstöd om man har tillgångar.
  • Anonym (Anno Nym)
    Aceswe skrev 2019-12-07 15:10:12 följande:
    Hur mycket har du haft i fonderna då? Och vad har du fått för genomsnittlig avkastning i månaden om man får fråga?

    Hur tar du reda på vilka donder som går bra?

    Mvh
    Utan att gå in på summor, men ungefär 4 årslöner, hur mycket har du själv?
  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (Anno Nym) skrev 2019-12-09 20:30:49 följande:
    Utan att gå in på summor, men ungefär 4 årslöner, hur mycket har du själv?
    Jag tittar på dom som gått bäst över året, har jag gått minst 15% + varje år i snitt på en 10 årsperiod.
Svar på tråden Avkastning