• Aceswe

Avkastning

Hejsan.

Jag har som rubriken säger lite fundering av avkastning, då jag är i en situation där jag behöver styrka min inkomst.

Jag har ca 200000 kr som jag kan "spara" för att på något sätt få avkastning på, men jag har ingen aning om hur det går till eller vad man realistiskt sätt kan få.

Det handlar inte om att jag vill försöka tjäna mycket, utan att få en extra inkomst(förhoppningsvis nån tusenlapp extra i månaden) då jag är i en migrationssituation där jag behöver ha en större inkomst eftersom försörjningskravet bara räknar inkomst, inte sparade pengar.

Jag har hört lite om fond/aktie sparande med investeringskonto t.ex.

Så är det någon som hobbysparar eller är kunnig som vill dela med sig?

• Svar på tråden Avkastning
  • Aceswe
    Anonym (Anno Nym) skrev 2019-12-07 13:00:13 följande:

Jag har sparat i dom fonderna som gått bäst, visserligen högrisk men det har genererat en bra avkastning som jag aldrig skulle kunna få på konto.

Jag kommer fortsätta ett tag till och flytta över en viss summa till räntebärande varje år.

Hur mycket har du haft i fonderna då? Och vad har du fått för genomsnittlig avkastning i månaden om man får fråga?

Hur tar du reda på vilka donder som går bra?

Mvh
  • Aceswe

Jag har mailat och frågat dem hur sparade pengar, en så kallad "förmögenhet" kan hjälpa en då de står på hemsidan om försörjningskrav att det kan hjälpa, och de svarade att de är bara inkomster som räknas inte sparade pengar, så dvs avkastning. Nu vet jag inte om de endast godkänner ränta som inkomst dock.

Även 1000 kr i mån skulle hjälpa mig, då jag bara har 4500 kvar i månaden efter försörjningskravet som jag kan betala hyra för och det får man inte mycket för, behöver en tvåa, så bara att pumpa upp det till 5500 hjälper.

Har läst lite om fondrobotar, vad är tanken om dessa?

Svar på tråden Avkastning