• Anonym (Gammal / Ny)

Om en granne kommer över med inflyttningspresent

Hur skulle du reagera om du är ny i området och din granne bredvid kommer över med en liten present som en inflyttningspresent? Ett Yankee candle eller blommor t ex.

• Svar på tråden Om en granne kommer över med inflyttningspresent
  • Anonym (q)

Köpta presenter så hade jag nog mest blivit fundersam...Hade grannen några blommor i trädgården eller några kakor så hade det väl varit mer ok. Min granne kom över med en rullgardin som hon inte behövde då jag inte hade tillräckligt med gardiner och solen var stark. Vilket hon såg. Kändes ok.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Gammal / Ny) skrev 2019-12-03 22:13:59 följande:
    Hur skulle du reagera om du är ny i området och din granne bredvid kommer över med en liten present som en inflyttningspresent? Ett Yankee candle eller blommor t ex.

Ingen aning vad yankee candle är, men om någon granne kommit med något vadsomhelst, skulle jag tyckte det varit en aning konstigt men en trevlig gest. Skulle inte ha någon större påverkan på mitt liv.
  • Anonym (Påfluget)

Jag skulle tänka att grannen antingen är en klängig människa som vill att vi ska bli bästisar eller kvarterets skvallerkäring som vill kolla vem jag är. Mer normalt att byta några ord när man ses ute/ i trappen eller att ringa på (utan present) om man har ett konkret ärende.

• Madida

Jag hade blivit otroligt ställd men tackat så mycket. Eftersom jag vet hur dyra dessa är hade jag nog blivit lite obekväm.

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • EmberEyes

En lite present som tycker jag är en fin gest. En dyr present hade gjort mig illa till mods.

• Fjäril kär

När jag flyttade in här där jag bor hjälpte en granne mig med lite tunga saker som välkommen-present och det uppskattades.

Yankie candle ljus är mycket dyra och hade gjort mig sjukt obekväm. En köpt blombukett likaså.

Ett blomskott eller erbjuda att låna ut ett verktyg tex är helt ok.

• annabellelee

Mina grannar har ringt på och hälsat mig välkommen. Trevligt. Presenter hade dock känts lite opåkallat. Varför, liksom?

• Anonym (Ulrika)

Vad är det för fel att välkomna någon med en present? Oavsett pris. Det är ju upp till den som väljer att köpa presenten. Varför blir folk så obekväma med vänliga gester? Detta känns som något typiskt svenskt och väldigt tråkig inställning. Håll dig på din kant så håller jag mig på min kant...

Så stelt och tråkig att tänka som ni gör. Varför inte bara vara lite tacksamma istället. Och inte göra så stor affär av allting.

• Anonym (A)
    EmberEyes skrev 2019-12-04 02:35:43 följande:
    En lite present som tycker jag är en fin gest. En dyr present hade gjort mig illa till mods.
    Samma här.
Svar på tråden Om en granne kommer över med inflyttningspresent