• Disa35

8 Månaders viftar med händerna (orolig)

Hej TS!

Har bara ett barn, en halvåring, och är långt ifrån expert, men kan ju försöka bidra lite i alla fall.

Din grabb låter ungefär som min, han pratar med hela kroppen och det tar vanligen ett par-tre försök att få honom att reagera på sitt namn. Men när han gör det är blicken klar och fokuserad.

Det kan ju vara så att han i ren iver vevar med händerna för att få maten, vi vuxna förstärker ju också det vi säger med gester. Och han har väl inget verbalt språk än, så hur ska han annars få dig att förstå att nu är det bråttom med gröten?

Jag tycker att du ska försöka ta det lugnt och inte oroa dig (lättare sagt än gjort, jag vet), för det låter inte som om det är något fel med din lillkille. Du skriver ju att han verkar pigg, glad och frisk för övrigt, hade han haft autism eller något annat tror jag att det hade märkts mer.

Men förstås prata med BVC om oron blir för mycket!

Lycka till Glad

• Disa35
    sylvestris skrev 2019-12-05 19:40:06 följande:

Det blev nåt tokigt med mina 5 svar, jag har kontaktat admin :)

Jag förstår det, jag tyckte det såg lite roligt ut bara Glad
  • Disa35
    sylvestris skrev 2019-12-08 07:35:13 följande:

Nja vi har inte kommer hörseln men han är som en hök på andra ljud. Det är lätt att fånga hans uppmärksamhet. Kan det vara så att han bara inte förstår sitt namn ännu?

När bör barn förstå sitt namn ?

Ja det är nog så att han bara vill berätta att han är ivrig. Känslan jag får är inte att han gör det för att lugna eller trösta sig själv.

Min pappa påstod att det är så med små barn när jag undrade över samma sak - han sa att man måste lära barn deras namn och att det tar olika lång tid.
    Han sa också att det är likadant med hundar, att det tar ett tag innan en hund fattar att "Jaha, Fido, det är jag". 

Så det är nog helt i sin ordning med din son - bara fortsätt upprepa hans namn. Min har börjat fatta och han är nästan sju månader
  • Disa35
    sylvestris skrev 2019-12-08 11:32:41 följande:

Oj sju månader, då är vår grabb efter. Eller han hajar till ibland men då måste det vara rätt läge, utvilad, glad osv.

Nejdå, det är min som är tidig.
    Pappa dök precis upp, och han säger att det låter helt fint med din grabb, det låter helt normalt
  • Disa35
    sylvestris skrev 2019-12-08 12:20:26 följande:

Tack för lugnande ord Disa. Jobbar din pappa med barn ?

Nja...han har fyra stycken och så är han sjuksköterska

Varsågod Glad
  • Disa35
    Disa35 skrev 2019-12-08 19:21:56 följande:
    Nja...han har fyra stycken och så är han sjuksköterska

Varsågod Glad
    Plus sex barnbarn, men det är ju inte samma direktansvar, om man säger
Svar på tråden 8 Månaders viftar med händerna (orolig)