Inlägg från: Solblomma30 |Visa alla inlägg
  • Solblomma30

8 Månaders viftar med händerna (orolig)

Så gör alla bebisar! Jag tycker att det är synd att så mycket av normala bebisbeteenden blir övertolkade som autism-symptom helt i onödan. Att en bebis viftar med händerna när den vill något är helt normalt, jag har fyra barn och de tre äldsta har alla gjort det. En kompis oroade sig mycket över autism gällande sitt barn och hon hade googlat sig till tecken på autism och frågade ofta mig om mitt barn gjorde si eller så. Det var alltifrån att gå på tå, till att snurra runt, gå på hälarna, gå baklänges, få ilskeutbrott osv. Allt detta har/gör ju normala barn. Alla mina barn har i perioder gjort sånt. De märker att de kan göra en sak och så testar de att göra så på olika sätt ett tag, tills de upptäcker nästa grej.

Jag tänker såhär, att för att man överhuvudtaget ska börja tänka autism så ska barnet för det första vara osocialt. Ett barn som inte söker ögonkontakt, inte ger svarsleenden, inte klarar av social kontakt med andra barn eller närstående, inte gillar kroppskontakt osv, kan tänkas ha autism eller någon liknande diagnos. Om det är osocialt på det viset och samtidigt hela tiden viftar med händerna/snurrar runt/går på tå (alltså onormalt mycket) så kanske det kan vara varningstecken. Kanske. Men ett normalutvecklat barn behöver man inte bekymra sig för på det viset. Jag tycker att din son låter helt normal på din beskrivning :)

• Solblomma30
    pandarinen skrev 2020-12-14 11:10:21 följande:

Exakt så där, det går inte att beskriva bättre, gör min son. Han är 10 månader och började nog där runt 7-8 månader med beteender Ser att det är ett år sedan du skrev i tråden. Berätta gärna hur ditt barn är idag och hur du tänker kring det hela nu.

Jag svarade i tråden för ett år sedan. Då var mitt fjärde barn tre månader och jag svarade TS att mina tre äldre barn viftade/snurrade med händerna när de var bebisar. Min yngste är nu ett år och tre månader och har precis slutat snurra med händerna när han är glad/upphetsad över något. Han började strax efter halvåret, när han började sitta upp, och snurrade extremt mycket med händerna när han skulle få mat. Nu har beteendet vuxit bort och (eftersom jag inte alls har varit orolig för det) så tycker jag att det är jättesorgligt att han inte gör så längre för det var så sött! Jag tror inte alls att du ska vara orolig för det :) Det är helt normalt att barn testar olika beteenden. För en månad sen började min son testa att gå på tå, men det har han också slutat med och idag såg jag att han för första gången testade att böja sig fram och titta på saker uppochner.

Man får tänka att det är så barn upptäcker världen. Sålänge man inte har en massa andra varningssignaler så är det inget konstigt.
  • Solblomma30
    pandarinen skrev 2020-12-15 21:06:34 följande:

Såg inte att det fanns två sidor med inlägg. Nä jag är inte så orolig. Ramlade bara in i teåden för ts beskrwv så bra hur även min son beter sig. Gå på tå visste jag inte var ett tecken. Det gör väl de flesta barnen ibörjan eller?

I princip alla beteenden som kan vara tecken på autism är även normala beteenden hos barn utan autism. Snurra runt, snurra händer/fötter, gå på tå, på häl, gå baklänges, rada upp saker, inte lyssna på tilltal osv. Det handlar ju om i vilken utsträckning barnet gör det, och hur väl barnet fungerar i övrigt. Jag har en vän vars barn har en diagnos, och det barnet har haft vissa av dessa beteenden men då har det inte varit det enda utan det har varit i kombination med dålig motorisk och språklig utveckling samt ett icke fungerande socialt samspel på förskola och i andra sociala situationer.
Svar på tråden 8 Månaders viftar med händerna (orolig)