8 Månaders viftar med händerna (orolig)
Så gör alla bebisar! Jag tycker att det är synd att så mycket av normala bebisbeteenden blir övertolkade som autism-symptom helt i onödan. Att en bebis viftar med händerna när den vill något är helt normalt, jag har fyra barn och de tre äldsta har alla gjort det. En kompis oroade sig mycket över autism gällande sitt barn och hon hade googlat sig till tecken på autism och frågade ofta mig om mitt barn gjorde si eller så. Det var alltifrån att gå på tå, till att snurra runt, gå på hälarna, gå baklänges, få ilskeutbrott osv. Allt detta har/gör ju normala barn. Alla mina barn har i perioder gjort sånt. De märker att de kan göra en sak och så testar de att göra så på olika sätt ett tag, tills de upptäcker nästa grej.
Jag tänker såhär, att för att man överhuvudtaget ska börja tänka autism så ska barnet för det första vara osocialt. Ett barn som inte söker ögonkontakt, inte ger svarsleenden, inte klarar av social kontakt med andra barn eller närstående, inte gillar kroppskontakt osv, kan tänkas ha autism eller någon liknande diagnos. Om det är osocialt på det viset och samtidigt hela tiden viftar med händerna/snurrar runt/går på tå (alltså onormalt mycket) så kanske det kan vara varningstecken. Kanske. Men ett normalutvecklat barn behöver man inte bekymra sig för på det viset. Jag tycker att din son låter helt normal på din beskrivning :)