• Anonym (olyckligt kär)

    Jag är kär! Iaf känns det så. Men jag vill inte....

    Jag vill inte känna så här. Jag är gift och det är inte min man jag är kär i. Men jag VILL vara kär i min man. 

    Vi har tampats ett tag med problem, jag känner mig inte sedd och respekterad för han låter mig göra allt hushållsarbete. Jag har tydligt talat om vad jag vill ha och behöver och han klarar att hålla det ett litet tag, hjälpligt iaf. Men jag behöver att han klarar sin del alltid. UTAN att sucka, stöna och gnälla. 

    Jag kräver inte mycket tycker jag. Disken var dag (han kommer hem senare än jag så jag lagar maten) och sopor vid behov. Dammsugning då och då och kanske en tvätt då och då. Men tar han disk och sopor, då är jag helt nöjd. 

    Vi är också helt olika som personer och när vi var kära så gick det bra. När kärleken ebbat ut så blev det sämre. Vi har varit tillsammans i åtta år och det är senaste året jag har börjat ledsna och säga ifrån. Vi har inga barn ihop. 

    Mannen jag är kär i då. Ja, jag vet inte ens om jag ÄR kär eller om det är för att jag och maken har det dåligt. Mannen i fråga är 16 år äldre än jag för det första. Han är dessutom gift, men bor som särbo sedan nyligen. När vi först pratade om att han skulle bli särbo fanns inget intresse från min sida och då fick jag intrycket att särboskapet mer var en början till att skiljas. Men jag kan ha fel så klart. 

    Mannen i fråga är en kollega som jag jobbar med några timmar, två dagar i veckan och de övriga dagarna känns mest som en transportsträcka tills vi ses igen. 

    Om han är intresserad vet jag inte och det är egalt eftersom jag inte tänker göra nåt åt min attraktion. Men vi har så många gemensamma intressen och han har nu bjudit hem mig på te. 

    Jag blir alldeles nervös och nipprig i hans närhet. Som när en var fjorton och såg killen man var kär i gå förbi och så vågade man knappt titta. 


    Jag är rädd att han ska se och märka hur jag känner. Jag VET ju som sagt inte om det är äkta eller bara ett uttryck för att mina känslor för min man har svalnat. Eller ändrats snarare, för jag älskar honom fortfarande, men mer som ett syskon. 


    Jag känner ansvar för honom, för hans mående. 

    Min man har en negativ personlighet. och har ingen direkt passion för något. Kollegan är passionerad och sprudlande glad. Så är han säkerligen inte alltid, men alltid när jag träffar honom. Min man missköter dessutom sina tänder. Det har han alltid gjort, men på senaste tiden nå enormt. Han gillar sötsaker och eftersom vi inte umgås knappt på senaste två åren så har jag inte sett hur illa det är, men hans tänder är helt trasiga och bruna! Han har dessutom fobi för att ha nåt i munnen så tandläkaren är svårt att få honom till. Han kan inte ens kyssas så vi pussas alltid bara. Han kysser mig om jag verkligen vill, men hur kul är det när jag vet hur otäckt han tycker att det är att ha en tunga i sin mun eller sticka sin tunga i min mun? (Vi kysstes alltså bara i början nån gång, nu vill jag inte ens) 

    Jag blir glad av min kollega. Min man känns mer som ett måste. Vi umgås nästan aldrig min man och jag. Han sitter vid datorn och jag i vardagsrummet och sysslar med hantverk eller kollar på tv. läser eller något annat. 


    Vi gör nästan inget ihop, det enda gemensamma vi har är att gå på bio. Men vi gillar inte alltid samma filmer så det rinner ofta ut i sanden. Om inte jag tar tag i det och bestämmer en film, som måste vara en film vi båda kan ha intresse av att se, så blir det ingen bio. 


    Vi var ute och åt för ett halvår sen. Vi sa inte många ord till varandra under måltiden, vi har helt enkelt inget att tala om. Jag vill inte börja tala med honom av 'rädsla' för att han ska kläcka ur sig något jag får skämmas för. Han har blivit mer och mer rasistisk och jag tycker inte heller att invandrarpolitiken som varit ett tag är bra. Men jag klagar inte på alla invandrare för det, jag klumpar inte ihop alla till parasiter som bara vill leva på bidrag bara för att de är invandrare. 


    Jag klagar inte heller på allt och alla, vi kan inte åka bil 5 min innan han har hittat nåt att klaga på hos någon medtrafikant. 


    Jag VET att jag borde skilja mig, men herregud så svårt det är! Vi grälar ju liksom inte, vi är oense och vi kan diskutera, särskilt det senaste året och han tycker nog jag är rätt bitchig som inte ger mig. Jag vill ju ha honom i mitt liv ändå, han var min bästa vän som jag gifte mig med, han är som en pappa för min yngsta som knappt minns hur det var att bo med sin egen pappa. Hans ena bästa vän är min bror som vi firar jul med varje år. Deras barn har växt upp med min man som en del av mitt liv. 


    Vi skulle ju bli gamla med varandra. Han KAN ju vara den där underbara mannen om han bara vill. Emellanåt tror jag inte att han vill, men när jag frågar så säger han alltid jo, det vill han, han älskar mig fortfarande mest av allt. Men... räcker det? Jag tror inte det. Och så den där kollegan som strular till allt... 


     


     


    Ville mest skriva av mig, har du några råd så skriv dem gärna. Jag hoppas alla kan hålla en trevlig ton, jag VET att jag är dumt velig och feg. Det är verkligen jättesvårt att göra det jag borde. Jag tänker hela tiden på alla andra först och främst, det ligger i min natur. Jag har dock börjat tänka på mig och göra saker jag tycker är roliga även om min man inte vill hänga med.Så det tar sig. 

  • Svar på tråden Jag är kär! Iaf känns det så. Men jag vill inte....
  • Anonym (ooo)

    1. Tänk helt bort din kollega!
    2. Sätt dig med din partner och säg att nu har allt gått i stå, ni har supertråkigt tillsammans och du vill inte att resten av livet ska vara så - går det att göra något åt eller ska ni dela på er. 
    3. Beroende på nr 2- antingen separera och då kan du göra vad du vill, eller så bestämmer ni er för att jobba på ert förhållande, kanske ta hjälp av terapi. 

  • Anonym (Klara)

    Jag tycker du ska skilja dig. Detta är väl inte en man du vill bli gammal med?

    Sedan om det blir något  med den andre, ja det vet ju ingen. Men du ska inte skilja dig pga av honom, utan för att ditt äktenskap inte är lyckligt längre. 

  • Anonym (Olivia)

    Om du inte vill agera på dina känslor bör du börja med att sluta elda på känslorna. Var inte ensam med honom. Undvik honom så gott det går. Var trevlig (då han är en kollega), men åk inte hem till honom för att dricka te. 

    Prata med din man. Vill du jobba på äktenskapet och verkligen få det att fungera tror jag att det kan gå om ni båda anstränger er. Kanske att ni kan testa parterapi. Eller att ni börjar på egen hand och ser vart det leder. Tycker inte att ni behöver prata separation än om ni båda vill försöka.

  • Anonym (olyckligt kär)
    Anonym (ooo) skrev 2019-12-04 21:21:12 följande:

    1. Tänk helt bort din kollega!
    2. Sätt dig med din partner och säg att nu har allt gått i stå, ni har supertråkigt tillsammans och du vill inte att resten av livet ska vara så - går det att göra något åt eller ska ni dela på er. 
    3. Beroende på nr 2- antingen separera och då kan du göra vad du vill, eller så bestämmer ni er för att jobba på ert förhållande, kanske ta hjälp av terapi. 


    1 Tro mig, jag försöker! 
    2 Vi har pratat, långt innan kollegan kom in i bilden. Han har försökt, men det håller inte i sig. 
    3 Ja, separation känns som enda lösningen nu, men maken har skärpt till sig, igen, för femtielfte gången så jag känner mig elak som ändå känner mig less. Mina tankar är: Hur länge håller det i sig den här gången då? 
  • Anonym (olyckligt kär)
    Anonym (Klara) skrev 2019-12-04 21:24:16 följande:

    Jag tycker du ska skilja dig. Detta är väl inte en man du vill bli gammal med?

    Sedan om det blir något  med den andre, ja det vet ju ingen. Men du ska inte skilja dig pga av honom, utan för att ditt äktenskap inte är lyckligt längre. 


    Både ja och nej. Den mannen han var om vi får tillbaka känslorna så jo. Men detta betyder att han måste ändra sig och jag vet inte om han ens kan. 


    Om maken och jag skiljer oss så är det inte pga den andre mannen. Det kommer jag att göra vad jag kan för att stävja. Svårt och jobbigt då mannen är en person jag klickar med och som jag blev glad av att få som vän, för det var så det började och på sistone har det eskalerat. 

  • Anonym (olyckligt kär)
    Anonym (Olivia) skrev 2019-12-04 23:25:49 följande:

    Om du inte vill agera på dina känslor bör du börja med att sluta elda på känslorna. Var inte ensam med honom. Undvik honom så gott det går. Var trevlig (då han är en kollega), men åk inte hem till honom för att dricka te. 

    Prata med din man. Vill du jobba på äktenskapet och verkligen få det att fungera tror jag att det kan gå om ni båda anstränger er. Kanske att ni kan testa parterapi. Eller att ni börjar på egen hand och ser vart det leder. Tycker inte att ni behöver prata separation än om ni båda vill försöka.


    Vi är aldrig själva på jobbet förutom om vi möts i korridoren. Då har vi dock sällan tid att stanna och prata. 
    Har redan tackat ja till teet, detta gjorde jag innan känslorna förändrades från vänskap till attraktion. Det sköts dock på framtiden då han är i faggorna att flytta. Till vårt område... :-/  Han och hans fru ska bli särbos ett tag. Blir svårt att säga nej utan anledning och orsaken till att jag tackade ja var ju för att då var det vänskap jag hade i tankarna dels pga att jag inte känner så många här, jag är nyinflyttad och dels pga våra många gemensamma intressen. 


    Ang att prata med min man, jag har pratat, redan i mars i år satte jag mig ner och påtalade att jag inte orkade fortsätta som förut. Han har försökt, men det håller inte i sig. Jag går ständigt med 'oron' och tankarna om ifall jag kan laga mat när jag kommer hem eller är hela diskbänken belamrad med disk? Står det soppåsar i hallen/köket osv. 

    Han skärper sig som sagt i perioder och det räcker inte längre. Så fort han tror att någon annan man intresserar mig så blir han som förr, eller om jag totalt går in i väggen, då kan han skärpa sig en längre period, men det ska inte behöva vara så. Jag ska inte behöva må dåligt för att han ska göra sin del. 

  • Anonym (ooo)
    Anonym (olyckligt kär) skrev 2019-12-05 06:43:04 följande:
    1 Tro mig, jag försöker! 
    2 Vi har pratat, långt innan kollegan kom in i bilden. Han har försökt, men det håller inte i sig. 
    3 Ja, separation känns som enda lösningen nu, men maken har skärpt till sig, igen, för femtielfte gången så jag känner mig elak som ändå känner mig less. Mina tankar är: Hur länge håller det i sig den här gången då? 
    Men separera då, på prov? Se hur ni mår då? Kanske din partner även han inser att det är bättre, bara han väl fått uppleva hur det känns? Ingen av er kan ju må bra i detta. 

    Om ni pratat om det många gånger och inget egentligen förändras - ja då har man provat och man behöver göra något annat. Så "enkelt" är det. Men att kära ner sig i en kollega är egentligen bara en flykt från verkligheten, eller hur? Gör saker i rätt ordning. 
  • Anonym (Hmmmmm...)

    Förälskelse är vad det är. Det är kemiska processer i hjärnan. Det går över. Kärlek är något annat. Jag är lyckligtvis väldigt kär i min man sedan 15 år tillbaka, men ändå. Jag har ju varit förälskad i fel person också (inte när jag var upptagen men han var det, glad att jag inte agerade på det - och det gick över!).

  • Fjäril kär

    Om du tycker din man är tråkig måste du ju börja i den ändan. Det handlar inte om disk och tvätt utan om HELA honom.

    Att han inte sköter tänder, att han inte kan välja film, att han inte kan kyssas, att han inte tar initiativ etc etc. Hela han är urtråkig helt enkelt och då hjälper det inte att han bär ut soppåsen eller hur?

    Vill du ha förändringar måste du göra den resan tillsammans med honom. Sätt er ner och gör en remake på ert äktenskap. Från början till slut. Nya gemensamma regler och rutiner för er båda två vad gäller hushållet , nya gemensamma mål i framtiden, är vardagen tråkig så gör något konstruktivt av det istället för att bara gnälla, kanske båda två kan ta sig till gymmet och fräscha upp er, skit i hans gnäll och boka in hotellrum en helg, börja dansa, anmäl er till grundkurs i bowling etc etc

    Ta er i kragen och hjälp varandra. Boka in tid hos en speciell tandläkare som kan hjälpa honom med tandläkarskräck/fobi. Kanske en hälsokontroll? Osv

  • Anonym (olyckligt kär)
    Anonym (ooo) skrev 2019-12-05 07:59:57 följande:
    Men separera då, på prov? Se hur ni mår då? Kanske din partner även han inser att det är bättre, bara han väl fått uppleva hur det känns? Ingen av er kan ju må bra i detta. 

    Om ni pratat om det många gånger och inget egentligen förändras - ja då har man provat och man behöver göra något annat. Så "enkelt" är det. Men att kära ner sig i en kollega är egentligen bara en flykt från verkligheten, eller hur? Gör saker i rätt ordning. 
    Jag har tagit upp det, att vi kanske ska separera på prov, eller bo särbos ett tag. Han vägrade ens diskutera saken, är det slut så är det slut och flyttar man ifrån varandra så är det slut. 

    Familjeterapi har han gått i med ett ex, det vägrar han, för terapeuten är ju bara på kvinnans sida hela tiden. 

    Ja, att bli förälskad i en kollega är en flykt, därav att jag inte tänker agera på känslorna. Iom att jag och kollegan dock har så många gemensamma intressen så skulle det kunna bli mer OM vi båda vore singlar. Han bor särbo med sin fru nu och jag hoppas att de hittar tillbaka till varandra igen, det gör jag verkligen. 
Svar på tråden Jag är kär! Iaf känns det så. Men jag vill inte....