• Apricospaj

    Vad tycker ni man alltid ska ha i bilen?

    Hej! Jag började fundera på om det t ex skulle bli massa snö och alla bilar får sitta i timmar utan att kunna ta sig någonstans.

    Sen kan de ju vara massa andra olika saker som kan hända.

    Vad hade ni tyckt vara bra att alltid ha i bilen för förutsedda händelser.

  • Svar på tråden Vad tycker ni man alltid ska ha i bilen?
  • Anonym (G)

    En värmekälla (dieselvärmare, gasolkamin m.fl.) och en massagestav.

  • Anonym (Björn)

    Låt se.

    Ratt, Bromspedal, Växelspak, Wunderbaum.

  • Tow2Mater
    Apricospaj skrev 2019-12-04 22:53:15 följande:

    Hej! Jag började fundera på om det t ex skulle bli massa snö och alla bilar får sitta i timmar utan att kunna ta sig någonstans.

    Sen kan de ju vara massa andra olika saker som kan hända.

    Vad hade ni tyckt vara bra att alltid ha i bilen för förutsedda händelser.


    För förutsedda händelser, mycket mer än jag har, tyvärr. Brukar se till att ha varma skor och jacka. Man borde ha mer.
  • Anonym (Like)

    Minst en baksätes chaufför.. Sen gärna bensin eller diesel men inte tvärtom, en man med glatt humör.. Och har han inget glatt humör så är det ingen baksäteschaufför..

  • Anonym (Helnykterist)

    Sprit som man kan lugna nerverna med efter man kört på tok. Eller innan.

  • Kiyah
    Apricospaj skrev 2019-12-04 22:53:15 följande:

    Hej! Jag började fundera på om det t ex skulle bli massa snö och alla bilar får sitta i timmar utan att kunna ta sig någonstans.

    Sen kan de ju vara massa andra olika saker som kan hända.

    Vad hade ni tyckt vara bra att alltid ha i bilen för förutsedda händelser.


    jag brukar ha detta i bilen under vinterhalvåret:
    skyffel
    borste (för att borsta bort snö)
    en lite tjockare filt
    heat packs
    rulle toapapper (året runt)
    laddad powerbank
    vantar
    ficklampa

    vet jag att jag ska lite längre än 2 mil radie hemifrån tar jag med en flaska vatten och något ätbart (kex, frukt, en macka el liknande).
    sen brukar jag sällan låta det gå under halvtank i bilen under vintern. Då finns det iaf bränsle så man håller sig varm ganska länge om man hamnar i kö vid en olycka eller liknande. 
    Jag funderar även på att införskaffa någon form av jetboil eller minikök utifall att. då kan man ha själva bränslet med sig i väskan så inget händer om man lämnar det i bilen.
  • Anonym (Like)

    [quote=80101697][quote-nick]Kiyah skrev 2019-12-15 20:23:16 följande:[/quote-nick]jag brukar ha detta i bilen under vinterhalvåret

    Wow det var ordentligt.. Är det inte lika bra och köra husbil när du endå är igång.. Utifall du behöver hela bohaget med dig

  • Anonym (Putte)

    Varma kläder till alla i bilen. Reflexväst. Vatten. Snöskyffel. Yllefilt. Förstahjälpenkit. Kex och godis. Brandsläckare. Ficklampa.

    Vi saknar filt, ficklampa och släckare. Vid korta resor saknar vi även snacks o dricka.

  • Anonym (Putte)
    Anonym (Like) skrev 2019-12-15 20:30:43 följande:

    [quote=80101697][quote-nick]Kiyah skrev 2019-12-15 20:23:16 följande:[/quote-nick]jag brukar ha detta i bilen under vinterhalvåret

    Wow det var ordentligt.. Är det inte lika bra och köra husbil när du endå är igång.. Utifall du behöver hela bohaget med dig


    Om man, som jag, har små barn med i bilen är det på inga sätt överdrivet. Då måste man vara säker på att klara en sådan situation utan att de små tex förfryser tårna.

    Toapapper glömde jag skriva, det är en självklarhet året om. Lika viktigt som pixiböcker. :)
  • cosinus

    Beror ju på var man bor och var man ska köra samt vädret ute.

    I normalfallet så har jag inget i bilen när jag kör i stan. Vid -15 brukar jag kasta in mössa och vantar och vid -25 även termobyxor. Inte för att jag skulle frysa ihjäl om jag var tvungen ta mig hem några km till fots utan men jag skulle vara på rätt värdelöst humör när jag kom hem :) Samma om jag skulle behöva byta till reserv-däcket.

    Ska vi köra landsväg med riktigt lite trafik ser jag till att alla kommer åt sina ytterkläder utan att öppna bilen redan vid -5. Samma om vi ska köra långt men det är vältrafikerad men då först vid typ -15. När vi kört vid -30 har jag även slängt in någon filt. Skulle vi köra ensliga vägar vid -30 skulle jag kasta in sovsäckar också. Livet blir fort värdelöst i sträng kyla.

    När jag var barn bilade vi ofta E10 mellan Gällivare och Kiruna. Pappa har berättat att han alltid hade med kläder så han skulle kunna gå upp till 2 mil för att hämta hjälp och en -30 sovsäck till mig och mamma så vi skulle fixa att vänta i bilen under tiden. Det är ju en sträckning där det på riktigt kunde behövas. Speciellt innan mobil-telefonin

  • Håkan på Öland

    Jag får en känsla av att inte samtliga ovan är bilägare men det är bara en känsla eller misstanke jag får enl svaren.  Skrattande

    Förutsatt att inte bilen har hamnat i diket eller liknande och behöver bogseras utan bara blivit stannad på vägen p gr av för kraftigt snöfall eller liknande och att allt för övrigt funkar på bilen så...

    *** full tank är en fördel så att bilen kan stå och gå på tomgång så att man får värme i bilen. Man brukar räkna med att en bil drar en knapp liter bränsle per timma när den står på tomgång. Och för att skrota alla felaktiga rykten - DET ÄR HELT OFARLIGT FÖR BILEN ATT ST PÅ TOMGÅNG FLERA TIMMAR! SE BARA TILL ATT DU INTE FÅR IN AVGASER I BILEN VIA LUFTINTAGEN!!!

    *** varma kläder rent allmänt kan ju vara bra att ha inkl varma handskar och varm mössa.

    *** glöm inte spolarvätskan vilket iof sig inte direkt har med att göra om man blir ståendes insnöad på en väg.

    *** snöskyffel, isskrapa och liknande prylar är alltid bra att ha.

    Men inte ska vi väl hoppas att vi får någon snö i vinter. Det finns ju alltid ett litet klientel som bara för att de får på sina vinterdäck på bilen kör som om det vore sommarvägar. Detta klientel borde enl mig få sina körkort indragna.  Demon

  • Giftskåneman
    Kiyah skrev 2019-12-15 20:23:16 följande:

    jag brukar ha detta i bilen under vinterhalvåret:

    skyffel

    borste (för att borsta bort snö)

    en lite tjockare filt

    heat packs

    rulle toapapper (året runt)

    laddad powerbank

    vantar

    ficklampa

    vet jag att jag ska lite längre än 2 mil radie hemifrån tar jag med en flaska vatten och något ätbart (kex, frukt, en macka el liknande).

    sen brukar jag sällan låta det gå under halvtank i bilen under vintern. Då finns det iaf bränsle så man håller sig varm ganska länge om man hamnar i kö vid en olycka eller liknande. 

    Jag funderar även på att införskaffa någon form av jetboil eller minikök utifall att. då kan man ha själva bränslet med sig i väskan så inget händer om man lämnar det i bilen.


    Ser bra ut, komplettera med bogserlina och nåt, tex plastkasse som du kan markera med vid viltolycka.

    Och isskrapa
  • Namnlös2015

    Har alltid startkablar och en stropp i bilen.

    Har dock aldrig behövt för min egen bil, men hjälpt till en del med bilhaveri och avåkningar.

    Har alltid telefonen med mig och ett godisförråd i bilen till trista bilköer.

    Tankmätaren är aldrig under halv tank, oavsett årstid.

    Vintertid ligger det en varm varseloverall i bagaget.

  • Kiyah
    Giftskåneman skrev 2019-12-16 08:11:31 följande:
    Ser bra ut, komplettera med bogserlina och nåt, tex plastkasse som du kan markera med vid viltolycka.

    Och isskrapa
    isskrapa och bogserlina glömdes bort då det finns i bilen året runt. samma med varningstriangel, reflexväst och arbetshandskar.
    brukar även slänga in en förpackning kattsand
  • Kiyah
    Anonym (Like) skrev 2019-12-15 20:30:43 följande:

    [quote=80101697][quote-nick]Kiyah skrev 2019-12-15 20:23:16 följande:[/quote-nick]jag brukar ha detta i bilen under vinterhalvåret

    Wow det var ordentligt.. Är det inte lika bra och köra husbil när du endå är igång.. Utifall du behöver hela bohaget med dig


    kör man på vägarna i norrland under vintern vet man aldrig vad som kan hända eller hur länge man kan bli stående om det händer något. och om det t ex händer en olycka och jag hamnar i bilkö i kanske flera timmar föredrar jag iaf att ha det bekvämt och inte vara hungrig
  • mommadearest

    Jag har reflexväst, plåster, bandage, sårtvätt och liknande i en låda i bak i skuffen. Förutom det har jag ett par fönsterskrapor, isborttagningsmedel för rutor, en sån sak man kan dra på listerna för att dörrarna inte ska frysa fast, två borstar, skydd för vindrutan.. Extradäck, en extra lång hjulmutternyckel så jag ska kunna ta i bättre(tack pappa:) , triangeln..  En filt har jag också kom jag på :P 

Svar på tråden Vad tycker ni man alltid ska ha i bilen?