• Anonym (nattutdelning)

Paket i trappen ok?

I flera nätter i rad har jag observerat att det kommer ett paketbud och lämnar paket utanför folks dörrar. Paketen är från alla möjliga ställen, från Apotea till Gymgrocissisten till Webhallen.

Jag undrar om det verkligen är ok. För mig skulle det inte kännas bra. Om jag själv hade varit en oärlig människa hade jag lätt kunnat plocka på mig säkert 10 paket bara den senaste veckan.

Ni som kan juridik, är det verkligen ok att ett bud bara ställer paker vid dörren mitt i natten? 

Och ni andra? Är det ok för er? 

Också, borde jag göra något? Det är ju inte mina varor, men ändå.

• Svar på tråden Paket i trappen ok?
  • Dexter dot com

Många tycker det är bekvämt att få paketen levererade till dörren och tar uppenbarligen risken att grannarna är oärliga och stjäl paketen. Det är ju precis samma sak som att bo i hus och få paket i brevlådan vid tomtgräns där vem som helst kan stoppa ner handen och ta paketet. Man har alltid ett val av leveranssätt när man beställer. Är man orolig att det ska försvinna väljer man att hämta ut det hos postombud.

• Anonym (Skuldbelägga)
    Anonym (nattutdelning) skrev 2019-12-04 23:11:31 följande:

Ok, så alltså får folk skylla sig själva om grejerna blir stulna om de ställs utanför dörren mitt i naten i ett höghus, för då har de valt det som leveranssätt?

Man får skylla sig själv på samma sätt som om man blir rånad en mörk natt när man går hem ensam. Det är brottsoffrets fel!
  • ventilera mera
    Anonym (Skuldbelägga) skrev 2019-12-05 05:44:59 följande:
    Man får skylla sig själv på samma sätt som om man blir rånad en mörk natt när man går hem ensam. Det är brottsoffrets fel!
    Fast det där är ju en puckad jämförelse. I det fallet man VÄLJER det leveranssätt som innebär att ens paket blir lämnat utanför dörren så har man självklart ansvaret för sitt paket från att det lämnats av och man fått meddelandet om att det gjorts. I alla fall där jag har valt det leveranssättet har det funnits ett val att istället hämta ut paketet på traditionellt sätt på ett utlämningsställe, så ingen är tvingad att ha sina saker stående utanför dörren. 
    Att ens tänka på att jämföra det med att bli rånad...???
  • Anonym (ja)
    Anonym (nattutdelning) skrev 2019-12-04 23:11:31 följande:

Ok, så alltså får folk skylla sig själva om grejerna blir stulna om de ställs utanför dörren mitt i naten i ett höghus, för då har de valt det som leveranssätt?

Jag har använd mig av MTD ibland (morgontidig distribution). Då kommer paket innan jag har vaknat. Går de ner i vår postlåda så lägger de där, annars ställer de utanför dörren och så skickar de ett sms så att man vet att de har levererat. 
    Finns andra varianter som heter annat också, men som har samma upplägg. Ofta är det portofritt och det går ibland snabbare än vanliga posten så inte så konstigt om man väljer ett sånt alternativ. 

Bor man på ett ställe där man tror att grannarna ska sno paketen kanske man ska välja ett annat alternativ
  • Anonym (Skuldbelägga)
    ventilera mera skrev 2019-12-05 07:34:28 följande:
    Fast det där är ju en puckad jämförelse. I det fallet man VÄLJER det leveranssätt som innebär att ens paket blir lämnat utanför dörren så har man självklart ansvaret för sitt paket från att det lämnats av och man fått meddelandet om att det gjorts. I alla fall där jag har valt det leveranssättet har det funnits ett val att istället hämta ut paketet på traditionellt sätt på ett utlämningsställe, så ingen är tvingad att ha sina saker stående utanför dörren. 
    Att ens tänka på att jämföra det med att bli rånad...???
    Vems fel är det om ett brott begås? Brottsoffret eller brottslingen? Bör ett brottsoffer någonsin skylla sig själv?

• CitronTulo
    Anonym (Skuldbelägga) skrev 2019-12-05 08:21:56 följande:
    Vems fel är det om ett brott begås? Brottsoffret eller brottslingen? Bör ett brottsoffer någonsin skylla sig själv?
    Såklart så är det aldrig den som blir bestulens "fel" att den blir det! Men att välja att låta brevbäraren lämna ett paket i trappuppgången går att likställa med att välja att inte låsa sin cykel när man ställer den ifrån sig. Det är en risk man väljer att ta..
  • Anonym (***)
    Anonym (nattutdelning) skrev 2019-12-05 00:03:57 följande:
    Jag kanske kommer hem från jobbet. Eller så jagas jag ut på natten av ångest. Jag kanske har dåliga sovvanor. Jag har en gammal hund kanske som behöver gå ut på natten. Jag kanske rent av går till jobbet. Elller så är jag ett creep som springer omkring i trapphuset för att kontrollera paketavlämningar. Välj det som passar din världsbild bäst.
    Oj, var det en känslig fråga?
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (obehagligt) skrev 2019-12-05 04:09:49 följande:

Det är vanligt även i mitt hus, jag tycker numera att det är sjukt obehagligt när jag går till jobbet och ser paket utanför dörrarna. Det är något varje vecka. I dessa tider med sprängningar så är jag alltid orolig vad det kan vara. Att komma över portkoder/knäcka koder är tydligen rätt enkelt

Jag kan förstå din oro, men jag tror knappast att den egentligen är befogad. Terrorister och självmordsbombare - som jag antar att du tänker på - väljer vanligen folksamlingar, tåg och tunnelbana och gallerior och sånt. Sovande flerfamiljshus står inte högt upp på dagordningen.
    Dessutom är det svårt att skruva ihop fungerande grejer, om det är till någon tröst. Se bara på han på Drottninggatan i julhandeln.

TS, dina grannar kanske är uppe på nätterna och väntar på sina paket Skrattande
  • Anonym (Skuldbelägga)
    CitronTulo skrev 2019-12-05 09:25:13 följande:
    Såklart så är det aldrig den som blir bestulens "fel" att den blir det! Men att välja att låta brevbäraren lämna ett paket i trappuppgången går att likställa med att välja att inte låsa sin cykel när man ställer den ifrån sig. Det är en risk man väljer att ta..
    Ja, det är en risk, kanske till och med en onödig risk. Men det är inte brottsoffrets fel utan brottslingen, som tar paketet, cykeln eller plånboken.

• CitronTulo
    Anonym (Skuldbelägga) skrev 2019-12-05 09:42:06 följande:
    Ja, det är en risk, kanske till och med en onödig risk. Men det är inte brottsoffrets fel utan brottslingen, som tar paketet, cykeln eller plånboken.
    Precis! Men det är ändå en risk man är medveten om och väljer att ta om man låter någon lämna grejer i trapphuset. Och har man godkänt att det är okej så har ju inte den som lämnar paketen gjort något fel utan följer bara instruktionerna.
Svar på tråden Paket i trappen ok?