• Anonym (nattutdelning)

Paket i trappen ok?

I flera nätter i rad har jag observerat att det kommer ett paketbud och lämnar paket utanför folks dörrar. Paketen är från alla möjliga ställen, från Apotea till Gymgrocissisten till Webhallen.

Jag undrar om det verkligen är ok. För mig skulle det inte kännas bra. Om jag själv hade varit en oärlig människa hade jag lätt kunnat plocka på mig säkert 10 paket bara den senaste veckan.

Ni som kan juridik, är det verkligen ok att ett bud bara ställer paker vid dörren mitt i natten? 

Och ni andra? Är det ok för er? 

Också, borde jag göra något? Det är ju inte mina varor, men ändå.

• Svar på tråden Paket i trappen ok?
  • Anonym (Man väljer själv)

Nu bor jag ute på landet i villa så kryssar alltid i "lämna även om jag inte är hemma" när jag bodde i lägenhet var det lite annorlunda, beställde jag hundmat så brukade jag kryssa i den ändå för det var 30kg jag inte tror att någon plockar upp och drar iväg med.... och jag orkade inte hämta på utlämningsställe... smycken och liknande är dock en annan femma

• Anonym (Heloise)
    Anonym (nattutdelning) skrev 2019-12-04 23:04:13 följande:

I flera nätter i rad har jag observerat att det kommer ett paketbud och lämnar paket utanför folks dörrar. Paketen är från alla möjliga ställen, från Apotea till Gymgrocissisten till Webhallen.

Jag undrar om det verkligen är ok. För mig skulle det inte kännas bra. Om jag själv hade varit en oärlig människa hade jag lätt kunnat plocka på mig säkert 10 paket bara den senaste veckan.

Ni som kan juridik, är det verkligen ok att ett bud bara ställer paker vid dörren mitt i natten? 

Inte OK för mig. Ibland kan man kryssa i "Får lämnas utanför dörren" när man beställer saker, så dina grannar kanske själva valt detta.
  • Anonym (Heloise)
    Tow2Mater skrev 2019-12-05 00:32:55 följande:

Jag litar på att de flesta faktist är ärliga.

Det kan man tyvärr inte längre. Förmodligen för att klyftorna i samhället ökat och vår sammanhållning blivit sämre.
  • Anonym (***)
    Anonym (Skuldbelägga) skrev 2019-12-05 09:42:06 följande:
    Ja, det är en risk, kanske till och med en onödig risk. Men det är inte brottsoffrets fel utan brottslingen, som tar paketet, cykeln eller plånboken.
    Det stämmer. Men det hjälper ju föga när brottet redan skett. Det är därför man ska minimera sina risker att bli utsatt. Det är inte samma sak som att skuldbelägga offret.

Eller skuldbelägger du dig själv varje gång du låser din bil?
  • Anonym (Nej akta dig!)

Jag beställde en dyr produkt från Lyko som blev stulen av självaste budfirman som hade liknande upplägg och var ett tidningsbud i grunden. De skulle leverera mitt i natten, vilket jag inte alls tyckte var okej, så jag stannade uppe hela natten för att ta emot paketet. Jag får ett sms på morgonkvisten att mitt paket var levererat, vilket ju var en lögn eftersom jag hade perfekt utsikt över dörren exakt denna tid. Det kom aldrig något paket vilket jag påpekade och anmälde. Fick sen vänta flera månader på min nya produkt. Kollade sedan upp företaget på Trustpilot som var ett av Sveriges mest ohederliga företag med hundratals som råkat ut för samma!!

Skulle aldrig välja ett sådant alternativ igen.Tar bara Postnord eller Budbee tex.

• Anonym (Nej akta dig!)
    Anonym (Jag) skrev 2019-12-04 23:19:56 följande:

Som sagt, man väljer själv... jag bor i ett område där jag känner mig trygg med att de ställer paketet utanför dörren och den lilla risken är det ofta värt för mig. Jag lägger mina barn vid den tiden de oftast levererar och vill inte att de ringer på då, för då tar det en evighet att få barnen att somna. Skulle det vara något mer värdefullt så väljer jag att de ringer/knackar.

Jag känner mig inte ett dugg osäker på att mina grannar skulle stjäla paketet, det är buden och företagens oärlighet som bekymrar mig. Det stjäls otroliga mängder paket och kan aldrig bevisas. Företaget som stal mitt hade inte ens koll på vilka bud de anlitat när jag anmälde så de stod helt fria.
  • Anonym (Idiotbrevbärare)
    Anonym (nattutdelning) skrev 2019-12-04 23:04:13 följande:

Jag blir förbannad!! Har nu hänt flera gånger för mig att brevbäraren lämnat paket i mitt trapphus! Jag beställer ALLTID att det skall till utlämningsställe om valet finns just för att jag bor i ett dåligt kvarter där mycket skumt folk springer i trapphuset trotts lås. 

Men jag har likväl varit med om:

Paket som det stod att det var ömtåligt mosats ner i brevlådan. Kilades fast i min brevlåda och kunde knappt få loss det. 

Hade beställt dyrare elektronik, kommer hem och de har försökt mosa ner paketet i brevlådan (var MYCKET STÖRRE) antagligen har det fastnat som förra gången och när jag väl kommer har någon tagit innehållet så vad som sitter kvar i min brevlåda är ett trasigt embalage. 

Suttit och jobbat hemma och skulle gå ut och kan inte få upp dörren för att de ställt ett paket som kilar fast ytterdörren utan fick ta mig ut via ett fönster (som tur är är jag på bottenvåningen) och ta mig runt för att flytta paketet för att kunna komma in och ut ur min lägenhet. De ringde inte på dörren för att försöka lämna det till mig utan bara ställde det där. 

Min sambo hade beställt gurkmeja tabletter, paketet ställdes i tydligen i trappan för han fick sms om att paketet levererats men när han kom hem var inget där. Dagen efter kom en granne och knackade då hade han hittat paketet sönderrivet och några burkar med gurkmeja saknades (inte alla de tog 2 av 5) ute på en av gräsmattorna i området. 

Jag är orolig nu för jag har beställt ny mobil och den skall levereras till utlämningsställe men har fått från Comviq om att det skall ha levererats till mig och då jag och sambon inte varit hemma denna veckan pga jobb så är jag orolig att de skall ha lämnat det i trappen igen..... 

Har ringt till postnord och frågat dem om de inte borde anställa personer som gått ut dagis och lärt sig det där med fyrkantiga kuber i fyrkantiga hål, pyramider i trekantiga hål och runda bollar i hålen med cirkelform... Och där de förstår att om det inte får plats i brevlådan så 1: ring på dörren, öppnar ingen så skall det tas till utlämningsstället så jag kan hämta det själv. Det skall INTE pressas ner i en brevlåda som är för liten och heller inte ställas i ett trapphus, spelar egentligen ingen roll vilket område man bor i men framförallt inte om man bor i ett av de värsta områdena i Göteborg.... (Tynnered).... 

• Anonym (A)
    Anonym (Skuldbelägga) skrev 2019-12-05 09:42:06 följande:
    Ja, det är en risk, kanske till och med en onödig risk. Men det är inte brottsoffrets fel utan brottslingen, som tar paketet, cykeln eller plånboken.

Håller med
  • Anonym (- -)

fick en telefon värd 7000kr stulen för att postnord lämnade paketet utanför min dörr i trapphuset, fick ett sms på jobbet att det var levererat, men tyckte det var konstigt eftersom ingen var hemma. Bad min vän som bor över mig att kolla efter paketet, på de 10 minuterna som telefonen låg utanför min dörr hade någon plockat den (eventuellt brevbäraren).

Ringde in till postnord direkt och skällde ut dom. Tydligen så fick postmannen inte göra detta om det inte var ett paket som jag godkänt att lämna utanför dörren.
    Denna killen var tydligen känd för att göra detta och fick sparken kort därefter och jag fick pengarna som jag hade lagt på telefonen.

Sen dess har det inte hänt mer. Litar inte ett dugg på mina grannar. de stjäl kläder från tvättstugan, klipper upp låset och stänger av maskiner och river ut kläderna på golvet. De har klippt 4st hänglås för mig, varit inne i mitt förråd flertal gånger, Bara en gammal soffa där inne som ska till tippen som tur är, så inget värdefullt. De har också gått och ryckt i min dörr i trapphuset. Detta är vuxna människor, hyresvärden gör inget, gjorde en polisanmälan men den blev nedlagd för vi hade inget bevis eller vittnen på att det var dom. Bara vad vi såg.

Senaste gången jag beställde hem kattmat så valde jag att de skulle leverera utanför dörren eftersom jag var hemma, så inga problem tyckte jag. Paketet låg 3 minuter utanför dörren innan jag hann ut för att hämta det, då var grannens ungar och försökte slita upp paketet. jagade iväg dom direkt, så det gör jag inte om igen.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (- -) skrev 2019-12-05 13:25:04 följande:

fick en telefon värd 7000kr stulen för att postnord lämnade paketet utanför min dörr i trapphuset, fick ett sms på jobbet att det var levererat, men tyckte det var konstigt eftersom ingen var hemma. Bad min vän som bor över mig att kolla efter paketet, på de 10 minuterna som telefonen låg utanför min dörr hade någon plockat den (eventuellt brevbäraren).

Ringde in till postnord direkt och skällde ut dom. Tydligen så fick postmannen inte göra detta om det inte var ett paket som jag godkänt att lämna utanför dörren.
    Denna killen var tydligen känd för att göra detta och fick sparken kort därefter och jag fick pengarna som jag hade lagt på telefonen.

Sen dess har det inte hänt mer. Litar inte ett dugg på mina grannar. de stjäl kläder från tvättstugan, klipper upp låset och stänger av maskiner och river ut kläderna på golvet. De har klippt 4st hänglås för mig, varit inne i mitt förråd flertal gånger, Bara en gammal soffa där inne som ska till tippen som tur är, så inget värdefullt. De har också gått och ryckt i min dörr i trapphuset. Detta är vuxna människor, hyresvärden gör inget, gjorde en polisanmälan men den blev nedlagd för vi hade inget bevis eller vittnen på att det var dom. Bara vad vi såg.

Senaste gången jag beställde hem kattmat så valde jag att de skulle leverera utanför dörren eftersom jag var hemma, så inga problem tyckte jag. Paketet låg 3 minuter utanför dörren innan jag hann ut för att hämta det, då var grannens ungar och försökte slita upp paketet. jagade iväg dom direkt, så det gör jag inte om igen.

Kunde du inte ha tagit ungarna som gisslan för den stulna soffan? {#emotions_dlg.djavulsk}
Svar på tråden Paket i trappen ok?