• Anonym (Undrande)

    Löneväxling vs pensionsspar vid skilsmässa...

    Om X sparat till pension genom löneväxling och har 500 tkr medan Y inte haft möjlighet att pensionsväxla men har pensionssparat samma summa fast 250 tkr på ett ISK-konto och 250 tkr på ett IPS-konto, vad händer vid en skilsmässa? Blir Y tvingad att betala X 250 tkr?

  • Svar på tråden Löneväxling vs pensionsspar vid skilsmässa...
  • Anonym (H)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-12-05 07:54:07 följande:

    Om X sparat till pension genom löneväxling och har 500 tkr medan Y inte haft möjlighet att pensionsväxla men har pensionssparat samma summa fast 250 tkr på ett ISK-konto och 250 tkr på ett IPS-konto, vad händer vid en skilsmässa? Blir Y tvingad att betala X 250 tkr?


    Löneväxling räknad som tjänstepension och ingår normalt inte i en bodelning.

    Y?s pensionssparande ingår enligt huvudregeln i bodelning. Om Y ska he 250 tkr till X beror på hela bodelningen, men du är helt klart en intressant sak på spåren. Det går att jämka bodelningen, att göra som ni vill och t ex låta Y?s pensionssparande tillfalla Y. För det var ju så det var tänkt.

    Alternativt, göra Y?s sparande till enskild egendom redan medan man är gift.

    Tänk också på att X sparande är bruttopengar som ska beskattas vid uttag. Y?s är redan skattat och idagsläget värt det dubbla om uttaget för X sker med 50% marginalskatt.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (H) skrev 2019-12-05 08:17:00 följande:
    Löneväxling räknad som tjänstepension och ingår normalt inte i en bodelning.

    Y?s pensionssparande ingår enligt huvudregeln i bodelning. Om Y ska he 250 tkr till X beror på hela bodelningen, men du är helt klart en intressant sak på spåren. Det går att jämka bodelningen, att göra som ni vill och t ex låta Y?s pensionssparande tillfalla Y. För det var ju så det var tänkt.

    Alternativt, göra Y?s sparande till enskild egendom redan medan man är gift.

    Tänk också på att X sparande är bruttopengar som ska beskattas vid uttag. Y?s är redan skattat och idagsläget värt det dubbla om uttaget för X sker med 50% marginalskatt.
    Kunde inte sagt det bättre själv!
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (H) skrev 2019-12-05 08:17:00 följande:
    Löneväxling räknad som tjänstepension och ingår normalt inte i en bodelning.

    Y?s pensionssparande ingår enligt huvudregeln i bodelning. Om Y ska he 250 tkr till X beror på hela bodelningen, men du är helt klart en intressant sak på spåren. Det går att jämka bodelningen, att göra som ni vill och t ex låta Y?s pensionssparande tillfalla Y. För det var ju så det var tänkt.

    Alternativt, göra Y?s sparande till enskild egendom redan medan man är gift.

    Tänk också på att X sparande är bruttopengar som ska beskattas vid uttag. Y?s är redan skattat och idagsläget värt det dubbla om uttaget för X sker med 50% marginalskatt.
    Självklart får man göra som man vill om man är överens vid en skilsmässa. Det gäller ju allt som ska fördelas. Men jag tänker mig att man vid en skilsmässa kanske inte längre är bästa kompisar. Känns som regelverket är rätt förlegat vad gäller just pensionssparande.

    Visst löneväxlingspengar kommer man inte åt, men det gör man väl inte heller med IPS-pengar. Om jag inte missuppfattat nåt innebär det att om X endast sparat i IPS (500 tkr) och vi förutsätter att det inte fanns några andra tillgångar så måste X i princip låna 250 tkr för att lösa ut sin del av tillgångarna vilket känns mycket märkligt. Eller finns det regler som säger att det aldrig kan bli tal om sånt kanske? Men även om det finns nån sån regel kan jag tycka det är helt fel att X blir av med 250 tkr från dom gemensamma tillgångarna pga hur man pensionssparat när allas möjligheter ser olika ut.
  • Anonym (H)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-12-05 08:30:56 följande:

    Självklart får man göra som man vill om man är överens vid en skilsmässa. Det gäller ju allt som ska fördelas. Men jag tänker mig att man vid en skilsmässa kanske inte längre är bästa kompisar. Känns som regelverket är rätt förlegat vad gäller just pensionssparande.

    Visst löneväxlingspengar kommer man inte åt, men det gör man väl inte heller med IPS-pengar. Om jag inte missuppfattat nåt innebär det att om X endast sparat i IPS (500 tkr) och vi förutsätter att det inte fanns några andra tillgångar så måste X i princip låna 250 tkr för att lösa ut sin del av tillgångarna vilket känns mycket märkligt. Eller finns det regler som säger att det aldrig kan bli tal om sånt kanske? Men även om det finns nån sån regel kan jag tycka det är helt fel att X blir av med 250 tkr från dom gemensamma tillgångarna pga hur man pensionssparat när allas möjligheter ser olika ut.


    Jag tror IPS kan delas just vid bodelning, utan att våga ta gift så det. I så fall kan X få 250 tkr i eget nytt IPS och Y får behålla 250 tkr av IPS. Y tappar 250 tkr i pensionssparande men slipper lösa ut X med 250 tkr med lån.
  • Anonym (.)

    Löneväxling ingår ej i bodelning. Ips och isk sparande ingår i bodelning.

    Enklast är som ovanstående säger skriva papper på att det är enskild egendom och inte ingår i bodelning. Ta hjälp av jurist när ni är på god fot med varandra. Sitter ni i skilsmässan är risken stor att ni inte kommer överens.

  • Anonym (Ellen)

    Kolla också upp vem som är satt som förmånstagare på ISK/KF-lösningar. 

  • Anonym (H)
    Anonym (Ellen) skrev 2019-12-05 10:22:59 följande:

    Kolla också upp vem som är satt som förmånstagare på ISK/KF-lösningar. 


    Bra synpunkt. Hörde en skräckhistoria där en person dog och dennes, ex, en fd namngivne sambo stod som fårmånstagare. Den som avled hade en ny sambo vara namn borde stått där.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (H) skrev 2019-12-05 10:41:14 följande:
    Bra synpunkt. Hörde en skräckhistoria där en person dog och dennes, ex, en fd namngivne sambo stod som fårmånstagare. Den som avled hade en ny sambo vara namn borde stått där.
    Ja där vill man ju inte hamna.... helst.


  • Anonym (A)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-12-05 08:30:56 följande:
    Självklart får man göra som man vill om man är överens vid en skilsmässa. Det gäller ju allt som ska fördelas. Men jag tänker mig att man vid en skilsmässa kanske inte längre är bästa kompisar. Känns som regelverket är rätt förlegat vad gäller just pensionssparande.

    Visst löneväxlingspengar kommer man inte åt, men det gör man väl inte heller med IPS-pengar. Om jag inte missuppfattat nåt innebär det att om X endast sparat i IPS (500 tkr) och vi förutsätter att det inte fanns några andra tillgångar så måste X i princip låna 250 tkr för att lösa ut sin del av tillgångarna vilket känns mycket märkligt. Eller finns det regler som säger att det aldrig kan bli tal om sånt kanske? Men även om det finns nån sån regel kan jag tycka det är helt fel att X blir av med 250 tkr från dom gemensamma tillgångarna pga hur man pensionssparat när allas möjligheter ser olika ut.
    Det är därför man ska prata om sådan här medan man fortfarande är tillsammans. Då kan man också vidta rätt åtgärder.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (.) skrev 2019-12-05 10:14:11 följande:

    Löneväxling ingår ej i bodelning. Ips och isk sparande ingår i bodelning.

    Enklast är som ovanstående säger skriva papper på att det är enskild egendom och inte ingår i bodelning. Ta hjälp av jurist när ni är på god fot med varandra. Sitter ni i skilsmässan är risken stor att ni inte kommer överens.


    Fast det där gäller väl egentligen alltid när man gifter sig dvs det är smart att innan man gifter sig skriva äktenskapsförord eller liknande. Tror många som gifter sig som äldre tänker på det, men inte så många som gifter sig som yngre. Är man yngre är nog inte ens löneväxling aktuellt för man har inte så hög lön att det gynnar en. Man kanske inte heller börjat pensionsspara privat.

    Tänker mer att en sån här sak borde vara ett så vanligt dilemma vid skilsmässor att det borde vara uppstyrt bättre direkt. Blir lite konstigt när äktenskapet innebär "Nu delar vi allt vilket underförstått innebär vi delar alla tillgångar men inte penssionsparande som sker genom löneväxling utan bara pensionsspar som sker på annat sätt". För den mindre vetande kan man alltså ha ett par där man just säger, vi sparar lika mycket men bara på olika sätt. Man kan ju t o m ha delad ekonomi hemma för man trivs med att ha sina "egna" pengar. Men den dag en skilsmässa blir aktuell är ena partens pensionsspengar skyddade men inte den andras...
    Anonym (Ellen) skrev 2019-12-05 10:22:59 följande:

    Kolla också upp vem som är satt som förmånstagare på ISK/KF-lösningar. 


    Hur spelar detta in?
Svar på tråden Löneväxling vs pensionsspar vid skilsmässa...