• Littleboss

Min sambo skadar min hund

Hej, jag har ett dilemma som håller på att dra ner hela min familj under jorden. Jag och min sambo har varit tillsammans i nu 4 år och har ett barn tillsammans. Vi har en bra relation i många sammanhang, bra sex, bra samarbete med barnet mm, men det finns ett problem och det är min hund, som jag hade innan jag och min sambo träffades. Hon och jag är som mamma och dotter och hon är som en storasyster för mitt barn och det största problemet hon har är att hon pussas för mycket. En genomsnäll mellanstor hund. Men ända sedan hon träffade min sambo har hon blivit mer och mer osäker, han var schysst mot henne i början men ju mer tiden går desto värre har han blivit. hon håller huvudet lågt så fort han är nära, går och lägger sig i hörn och vill varken leka eller äta när han är hemma. Han tycker detta är kul och utnyttjar detta till att stampa nära henne, jaga henne och skrämma henne. Han har aldrig skadat henne fysiskt men ju mer tiden går desto mer mobbar han henne. Han har inte den respekten och kärleken för djur som jag har, och jag tror aldrig han kommer ha det eller ens förstå det. Han påstår att jag väljer en hund framför honom om jag inte gör mig av med henne, att han hatar henne mer en allt annat och att han inte vill ha hundhår i hemmet. Att jag väljer hunden framför mitt barn. Men mitt barn älskar hunden, hade hen varit allergisk eller liknande Hade jag självklart inte behållt hunden. Detta är i princip det ända vi bråkar om.

jag försöker förklara att han inte har respekt för MIG om han behandlar hunden så för jag älskar henne. men det tycks bara provocera honom mer. Han ser inte det eftersom det inte är mig han mobbar. Det finns en del av mig som vill ge henne ett nytt hem för att hon ska slippa vara nära honom men jag känner att jag kan inte ge honom de. Han ska inte använda sådana metoder mot mig och om jag ger mig får han en makt jag inte vill att han ska ha. Jag kan inte heller låta mitt barn se att kvinnor ska bemötas så. Hade ni gett upp en hund/katt liknande för att er partner inte står ut med dess närvaro? (Kan tillägga att det finns underliggande problem som dragit igång hans ilska, då hon förstört parketten i ett rum och det blir dyrt att fixa bla.a) och jag drar jämförelsen att tänk om vårt barn målar på väggarna eller liknande, ska vi göra oss av med hen då? Nej men jag vill ha barn. Jag vill inte ha hund svarar han bara. Jag vet inte hur jag ska handskas med situationen så ingen kommer ut lidande. Jag är inte redo att ge upp våran relation än men detta drar ner mig i tankarna och jag vill inte dit. Detta har varit en pågående konflikt i snart 1,5 år och vill inte att min bebis växer upp och ser hans beteende mot hunden. vill inte heller se min hund må dåligt. Samtidigt vill jag inte förlora henne eller vika mig för sambon. Jag vet inte vad ni ska komma med för råd förutom att det enda problemet i denna situation är min sambo och jag är mycket väl medveten om det. Så det finns ingen anledning att betona det. det jag behöver är råd till hur jag får makt över honom så han blir formnog bar att lägga i rätt riktning. Jag vet att han mår dåligt generellt och håller på att gå in i väggen av allt arbete han har och jag misstänker att han har lagt all ångest och oro i hunden och att han lär hitta ett nytt ?problem? om hon försvinner ifall han inte börjar jobba på sig själv. Det senaste som hände var att han hotade med att lämna oss ifall hunden var kvar. Han stannade kvar fastän hunden också gjorde det. och sist han behandlade hunden dåligt så kastade jag ut honom och sa att kränker du henne Så kan du dra. Och visst han slutade mobbas (den kvällen) men problemet kvarstår. och vi har en ständig underliggande konflikt.

• Svar på tråden Min sambo skadar min hund
  • Anonym (Hundägare)

Aha, så han skadar henne bara psykiskt? Precis som han gör med dig när du varit på toa? Och han utövar bara ett maktspel? Jaa, men dååå så, då är det ju hellugnt!!!

Idiot......!

• Anonym (Va helvete!!!)
    Littleboss skrev 2019-12-06 01:34:44 följande:

Jag ska förtydliga så ni slutar angripa mig. Han psykiskt skadar henne genom att skrämma henne inte slå eller röra . På samma sätt som han gör med mig när jag lämnar toan och liknande. Det finns alltså inget aggressivt med hans beteende. Han vet att jag inte uppskattar det och därför utnyttjar han de. Han skulle aldrig skada mig eller min dotter och inget djur heller för den delen. Han förstår sig inte på skadan han gör mentalt. Och tror det är en metod han börjat med för att jag skall göra mig av med henne, alltså inte heller något som pågått i år, och inte heller att jag sitter lungt och tittar på när detta händer utan han får så han tiger varje gång så. Ja han är usel på många sätt och vis som gör detta, det är jag medveten om men angrip inte mig är ni snälla jag behöver inte bli påhoppad då jag alltid skyddar min hund och aldrig skulle låta henne omges av att vara vid honom ensam(som jag skrev) det gör inte saken bättre att bli arga på mig då jag faktiskt försöker att hitta ett bra sätt att lösa detta på. JAG gör det jag kan för att hon ska må så bra så möjligt. Detta händer inte varenda dag. Dom är aldrig ensamma. Och på helgerna är hon i mina föräldrars hus och springer på åkrarna. Men genom att ge bort henne i detta skede så lär han sig att beteendet är okej. Ska hon lämnas vidare ska det vara mitt beslut inte hans maktspel som orsakar det så återigen var frågan HUR JAG BEMÖTER HONOM. det är inte andra hundar utan endast henne som han hatar. Och han har en gång i tiden älskat henne.

Är du helt tappad? Så maktspelet är viktigare för dig än din hund?! Du är precis lika mycket en djurplågare som han

Omplacera hunden eller släng ut fanskapet. Hundstackarn ska inte behöva leva ett liv i otrygghet och ta inte orden jag älskar min hund i din mun för hade du gjort det så hade du inte låtit detta fortgå
  • viseversa

Jag ska förtydliga så ni slutar angripa mig. Han psykiskt skadar henne genom att skrämma henne inte slå eller röra . På samma sätt som han gör med mig när jag lämnar toan och liknande. Det finns alltså inget aggressivt med hans beteende. Han vet att jag inte uppskattar det och därför utnyttjar han de. Han skulle aldrig skada mig eller min dotter och inget djur heller för den delen. Han förstår sig inte på skadan han gör mentalt. Och tror det är en metod han börjat med för att jag skall göra mig av med henne, alltså inte heller något som pågått i år, och inte heller att jag sitter lungt och tittar på när detta händer utan han får så han tiger varje gång så. Ja han är usel på många sätt och vis som gör detta, det är jag medveten om men angrip inte mig är ni snälla jag behöver inte bli påhoppad då jag alltid skyddar min hund och aldrig skulle låta henne omges av att vara vid honom ensam(som jag skrev) det gör inte saken bättre att bli arga på mig då jag faktiskt försöker att hitta ett bra sätt att lösa detta på. JAG gör det jag kan för att hon ska må så bra så möjligt. Detta händer inte varenda dag. Dom är aldrig ensamma. Och på helgerna är hon i mina föräldrars hus och springer på åkrarna. Men genom att ge bort henne i detta skede så lär han sig att beteendet är okej. Ska hon lämnas vidare ska det vara mitt beslut inte hans maktspel som orsakar det så återigen var frågan HUR JAG BEMÖTER HONOM. det är inte andra hundar utan endast henne som han hatar. Och han har en gång i tiden älskat henne.

Skämtar du eller? Fy fan du är ju inte bättre än han. Du försvarar ju hand sjuka beteende och skiter i din hund trygghet för att du är ego och för stolt. Fy faaan stackars hund.
  • Anonym (L)

Men han är ju psykopat för fan!!

• Anonym (L)

Du är så jävla hjärntvättad! Vem har sagt till dig att psykisk misshandel är okej? Om någon mobbar ditt barn, är det också okej?
  • Anonym (Stella)

Om det hade gällt ett barn och inte en hund så hade ni båda blivit av med vårdnaden. Han för att han psykiskt misshandlar och skrämmer och du för att du inte skyddar henne ifrån det.

Du har två alternativ. Gör dig av med mannen eller hunden. Mannen verkar vara empatistörd så var uppmärksam på hur han behandlar ert barn.

• Aiyana

Men herregud. Din hunds kroppspråk visar ju klart och tydligt att hon är väldigt rädd för honom. Bara det räcker. 

Jag personligen hade utan att tveka en sekund kastat ut sambon, jag hade aldrig kunnat bo ihop med med någon som behandlar ett oskyldig djur som han gör. Det säger en hel del om hans personlighet. 

Du kan inte uppfostra och träna din sambo som en hund så frågan hur du ska bemöta/behandla honom så att han ska sluta kan nog ingen svara på. Och nej, han respekterar inte dig när han behandlar din hund såhär och på något vis njuter han av att se hur du reagerar när han plågar din hund. DET skulle jag ta väldigt allvarligt. 
  • Alessia

Din sambo verkar vara en känslomässigt störd person. Du kan inte låta denna person skrämma och trakassera din hund på detta sätt. Antingen omplacerar du din hund till en kärleksfull och ansvarstagande person eller så tar du din hund och ditt barn och lämnar den här mannen som möjligen bara är i början av sin onda mobbarkarriär.Vem kommer härnäst om inte hunden längre finns i familjen? Du? Ert barn? En sådan som din sambo behöver ett offer att härja med.
    Jag skulle tagit det senare alternativet. Faktum är jag gjort det en gång för många år sedan. Dock fanns inget barn med i det hela.

• Anonym (Billy)

Den snubben är långtifrån frisk i huvet - och du VET det, TS! Hur kan du ens vara i närheten av en sån typ? När han plågat färdigt den arma hunden som du inte alls lyckas ta hand om på ett vettigt sätt, då går han på dig. 100% säker på det!
  • minna eliasson

Åh vad ledsen jag blir att höra det här Gråter
    Det beteende som er hund har när din man är hemma, hade vår hund (omplaceringshund) när han kom till oss. Han hade fått stryk innan av sin förra ägare. Det är så mentalt påfrestande för en hund och den blir så uppstressad och spänd i hela kroppen, att er hund riskerar riktigt allvarliga skador mentalt. 

Vi är också en familj med en bebis och en ganska stor hund. Jag har haft så mycket ångest för att jag inte alltid har lika mycket tid för vår vovve som innan bebisen. Men jag gör allt jag kan för att kompensera det jag inte alltid hinner när det väl är jag och vovven. T.ex åker vi till hundaffären och köper nåt gott, jag går ut på extra långa promenader, leker, kastar pinne/boll, masserar honom och visar mycket kärlek. Det är vad din tjej (hund) behöver. Och inte det din man gör mot er vovve.

Jag skulle faktiskt inte acceptera det din sambo pysslar med, aldrig! Du måste fundera hur du ska göra, så att det blir bäst för er hund. Tyvärr vet du säkert innerst inne att din man inte är en schyst människa, när han kan mobba en försvarslös hund.

Hoppas att du nu kan göra ett bra val för din vovve och sätt henne i första hand nu. Lycka till!

Svar på tråden Min sambo skadar min hund