• Stina1289

    Akut hudvårdshjälp!

    Hej! Slänger ut detta inlägg av ren lathet och hoppas på det bästa!

    Jag har beställt hem ett antal hudvårdsprodukter från The Ordinary och har nu inte den blekaste aning om vilken produkt som lämpar sig med vilken, eller om de produkter jag köpt ens går att använda ihop. Hittar heller ingen bra snabb info online..

    Så jag undrar om någon vänlig själ som kanske testat The Ordinary, eller bara är lite mer påläst än jag, kan föreslå ett veckoschema lite snabbt?

    Min hudtyp är normal-fet hy med ganska mycket finnar och stora porer. Nu under vintern kan jag även ha en del torrare partier vissa dagar. Jag har inte känslig hy, utan min hy pallar det mesta.

    Dessa produkter har jag att jobba med:

    -Niaciamide 10%+Zinc 1%

    -100% plant-derived squalane

    -Hyalyronic Acid 2% + B5

    -Natural Moistruzing Factors + HA

    -AHA 30% + BHA 2% peeling solution

    -100% organic cold-pressed rose hip seed

    -Squalane Cleanser

    Vore så snällt om någon kunde komma med något tips!!!:)

  • Svar på tråden Akut hudvårdshjälp!
  • LoveRain

    Du får helt enkelt läsa på mer om vad olika syror gör med huden generellt och vad ingredienserna i produkterna du köpt gör för nytta. Finns massor info om detta på diverse skönhets- och hudvårdsbloggar.

    Kakan Hermansson har en blogg som handlar om hudvård, hon har även en podd på samma tema.

    Tidskriften Daisy Beauty skriver massor om sånt. Deras bloggare skriver en hel del om hudvård. Där kommer du hitta en hel del info.

    Finns fler seriösa hudvårdsbloggare än så. Bara att börja läsa :)

  • ZSSN

    Hej! Jag är ingen expert, men skriver ihop något som du kanske kan utgå från..

    Morgon: Steg 1. Tvätt med Squalane Cleanser/annan valfri cleanser eller bara vatten
    Steg 2. Hyalyronic Acid 2% + B5
    Steg 3. Niaciamide 10%+Zinc 1%
    Steg 4. Natural Moistruzing Factors + HA

    Kväll: Steg 1. Squalane Cleanser
    Steg 2(endast söndagar & torsdagar, andra dagar - hoppa till steg 3) AHA 30% + BHA 2% peeling solution
    Steg 3. Hyalyronic Acid 2% + B5
    Steg 4. 100% plant-derived squalane eller 100% organic cold-pressed rose hip seed
    (Valfritt- Steg 5. Natural Moistruzing Factors + HA)

    Om din akne förvärras skulle jag hoppa oljan, och om din hud blir torr minska peelingen till en dag per vecka. 

  • LoveRain

    Obs att solskydd är MYCKET viktigt när du använder syror u din hudvård! Läs på innan du börjar med syrapeeling!

  • ZSSN

    Och som LoveRain skriver, självklart solskyddskräm efter dagkrämen på morgonen. :) Men jag utgår från att alla använder solskydd...

  • ZSSN

    Och som LoveRain skriver, självklart solskyddskräm efter dagkrämen på morgonen. :) Men jag utgår från att alla använder solskydd...

  • Stina1289

    Tack tack tack för att ni tog er tiden att svara!

    Körde på ?morgonrutinen? imorse men upplevde att lagret av hudvårdsprodukter började flakea väldigt mycket när jag försökte lägga på smink. Får testa mig fram litegrann men nu har jag iallafall något att gå på, supertack!

    Vad gäller solskydd, räcker spf:en som är i en foundation? Har spf 20 i min och jag lämnar aldrig huset utan lite bas då jag använder brun utan sol på kroppen men sällan i ansiktet pga mörka porer.

    LoveRain, ska försöka sätta mig in och läsa på. Är bara att jag tycker hudvård är ganska ointressant. Men den där podden ska jag garanterat kolla in, lyssnar ju alltid på någonting ändå så då jag jag ju likagärna lyssna på något lärorikt :)

  • LoveRain

    Nej, spf i sminket räcker inte. Jag gillar solskydd från Evo, de har en riktigt bra mousse.

    Tänk på att du måste vänta mellan varje produkt så den får sjunka in ordentligt innan du tar nästa och även innan du börjar sminka dig.

    Jag gillar dubbelrengöring, dvs man använder en oljebaserad rengöring först och sedan en löddrande. Har dock inte det torr hy kan inte rekommendera några produkter. På morgonen använder jag alltid bara vatten.

    Annars tycker jag du ska ställa frågan om hur du ska använda dina produkter på Kakans blogg, hon brukar svara bra!

    Lycka till!

Svar på tråden Akut hudvårdshjälp!