• Anonym (A)

    Problem på jobbet... Graviditetspenning - tips och hjälp

    Hej!

    Jag arbetar på en grundskola med barn med särskilda behov och funktionsvariationer. Jag är gravid och har mycket svårt att utföra mitt arbete som vanligt. Igår blev jag kallad till min chef för att mina kollegor klagat på att jag dragit ner på tempot, tagit för många småpauser och haft många karensdagar... (Dom vet inte, jag har inte berättat...). Många av mina elever är utåtagerande och slåss plus att det är många trappor överallt på mitt jobb. Jag får sammandragningar och ont i livmodern under slutet av mina arbetsdagar och ja, en HEL DEL andra grejer som jag inte behöver ta upp här. Jag har en autoimmun sjukdom i sköldkörteln sedan tidigare samt järnbrist och problem med lågt blodtryck - tror ni att det skulle kunna vara godtagbara skäl eller är det för lite?

    Jag blir så förvirrad när man läser överallt att GRAVIDITET INTE ÄR EN SJUKDOM. Herregud, jag har aldrig mått sämre i hela mitt liv to be honest :D

    Jag tänkte i alla fall göra ett försök och ansöka om graviditetspenning. Finns det någon som har några tips kring det, kan vara vad som helst? Vad ska man trycka på? Hur reagerade era chefer? Någon som jobbat som lärare/fritidspedagog/elevassistent/specialpedagog - som fått rätt till graviditetspening? Ja, vad som helst! :)

  • Svar på tråden Problem på jobbet... Graviditetspenning - tips och hjälp
  • Anonym (Q)

    Innan man ev. blir beviljad graviditetspenning så ska arbetsgivaren se över möjligheten till att du blir omplacerad till andra arbetsuppgifter.

  • Anonym (A)
    Anonym (Q) skrev 2019-12-06 13:36:25 följande:

    Innan man ev. blir beviljad graviditetspenning så ska arbetsgivaren se över möjligheten till att du blir omplacerad till andra arbetsuppgifter.


    Ja just det, det läste jag. Jag tror inte att min chef kommer att kunna göra det dock. Det skulle vara att placeras i biblioteket, men där är en kollega redan just placerad efter sjukskrivning. Min chef lät inte så glad över att jag behöver ta små pauser under dagarna osv, hon rekommendera mig at söka läkare... Hmm...
  • Anonym (A)
    Anonym (Ö) skrev 2019-12-06 13:37:56 följande:

    Kan du inte bli sjukskriven?


    Hmm, du tänker så... Det skulle jag nog kunna bli. Är det kanske lättare tro? Eller asså en lämpligare väg att gå? Tyvärr har jag haft en dispyt med den enda läkaren som är kopplad till min mödravård, men som jag förstått så har jag rätt att söka vanlig vård på vårdcentralen också, trots att jag är gravid?
  • Elin P

    Gravidpenning kan du ju bara få de sista två månaderna i graviditeten. Om det inte går att omplacera dig till lättare arbete. Det gäller då att du också har intyg på att det är tungt arbete och att eleverna är utåtagerande för att du ska kunna bli beviljad det. Svårt att säga om du kan bli beviljad, det brukar kunna vara tufft med försäkringskassan.

    Jag tolkar det som att det är tidigare i din graviditet eftersom du inte berättat än? Det lättaste kanske är om kollegorna får veta, då får de större förståelse kring varför du mår så dåligt och är borta en del?

    Annars är ju en möjlighet om du blir sjukskriven. Men det är ju inte heller 100 % att FK beviljar. Det gäller att man har ett tydligt sjukintyg där det står varför man nar nedsatt arbetsförmåga isåfall.

  • Cheescake
    Anonym (A) skrev 2019-12-06 13:43:44 följande:

    Hmm, du tänker så... Det skulle jag nog kunna bli. Är det kanske lättare tro? Eller asså en lämpligare väg att gå? Tyvärr har jag haft en dispyt med den enda läkaren som är kopplad till min mödravård, men som jag förstått så har jag rätt att söka vanlig vård på vårdcentralen också, trots att jag är gravid?


    Du kan söka läkare och be sjukskrivning pga din andra besvär som lågt blodtryck och järnbrist. Det kan du söka om på vc.
  • Anonym (A)
    Elin P skrev 2019-12-06 13:47:17 följande:

    Gravidpenning kan du ju bara få de sista två månaderna i graviditeten. Om det inte går att omplacera dig till lättare arbete. Det gäller då att du också har intyg på att det är tungt arbete och att eleverna är utåtagerande för att du ska kunna bli beviljad det. Svårt att säga om du kan bli beviljad, det brukar kunna vara tufft med försäkringskassan.

    Jag tolkar det som att det är tidigare i din graviditet eftersom du inte berättat än? Det lättaste kanske är om kollegorna får veta, då får de större förståelse kring varför du mår så dåligt och är borta en del?

    Annars är ju en möjlighet om du blir sjukskriven. Men det är ju inte heller 100 % att FK beviljar. Det gäller att man har ett tydligt sjukintyg där det står varför man nar nedsatt arbetsförmåga isåfall.


    Mm okej, jag förstår! Knepigt det här... Jag är halvvägs i min graviditet (vecka 21 imorgon).

    Min chef vet ju om att jag är gravid, det är bara kollegorna som inte vet. Men jag fick intrycket av att min chef inte var ett fan av att dra ner på tempot och ta pauser för att ändå kunna klara av att gå till jobbet. Svårt att se hur jag skulle kunna bli placerad men kanske måste ha ett nytt samtal med henne och lyfta det alltså.
  • Anonym (A)
    Cheescake skrev 2019-12-06 13:50:31 följande:

    Du kan söka läkare och be sjukskrivning pga din andra besvär som lågt blodtryck och järnbrist. Det kan du söka om på vc.


    Ja, vad bra! Tack!
  • Anonym (***)

    Nej, själva graviditeten är ingen sjukdom, man är ju inte sjuk för att man väntar barn. Däremot kan man bli sjuk eller få svårt att utföra sitt arbete om man är gravid. Så prova att sjukskriva dig.

    Varför berättar du inte på jobbet att du är gravid, det påverkar ju ditt jobb?

  • Anonym (A)
    Anonym (***) skrev 2019-12-06 13:57:22 följande:

    Nej, själva graviditeten är ingen sjukdom, man är ju inte sjuk för att man väntar barn. Däremot kan man bli sjuk eller få svårt att utföra sitt arbete om man är gravid. Så prova att sjukskriva dig.

    Varför berättar du inte på jobbet att du är gravid, det påverkar ju ditt jobb?


    Nej jag förstår att det inte är en SJUKDOM. Men om man har en sjukdom så får man ju massor besvär och symtom och det får man ju även som gravid - så det blir lite detsamma tycker jag. Jag mår ju sämre nu när jag är gravid än vad jag mått när jag varit sjuk i förkylning eller halsfluss eller nått, så ja...

    Jag vet faktiskt inte varför jag inte vill berätta på jobbet. Det kanske låter konstigt för dom flesta, men för mig låter det konstigt att vilja säga det till alla. Jag tycker att det känns jätteprivat och intimt. Mina kollegor är verkligen mina professionella kollegor och inte mina vänner. Har allmänt hög integritet på jobbet även annars.
Svar på tråden Problem på jobbet... Graviditetspenning - tips och hjälp