Inlägg från: Anonym (ssk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ssk)

Läkarhjälp

Anonym (sjuksköterska) skrev 2019-12-07 09:35:35 följande:

Allt det här låter som magkatarrssmärtor som fluktuerar och kanske kommer och ger dig ångest på köpet. Det kan kännas som om hela buken är uppblåst och man får inte plats att andas när besvären är som värst, finns en anledning till att det ibland kallas heartburn... 

Rekommenderar att du provar 10 dagar med Omeprazol 20 mg en gång om dagen, finns receptfritt på apoteket. Och att du har gaviscon, novalucol eller novaluzid i tablettform med dig att ta vid behov. 

Oavsett om de inte såg nåt på gastroskopin som gjordes för rätt längesen om jag förstod dig rätt så kan problemen finnas där med mycket magsyra utan att det är sår i slemhinnorna, och det kan definitivt ha kommit senaste tiden. 

Jag tycker att du ska prova det här, och om det blir bättre höra av dig till vc och be att få medcinerna på recept för att du har blivit bättre av dem.

En till ssk som håller med. Klassisk "heratburn", problem med övre magen ger inte allt för sällan problem med andningen.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (Vilsen) skrev 2019-12-07 12:22:28 följande:

Tack för din kommentar! Jag har nu köpt omeprazol och tänkte ge det tio dagar, förhoppningsvis löser det mina problem, men jag går gärna vidare om det ska vara så, jag mår ju sjukt dåligt av att ständigt ha problem med magen. Går liksom inte att leva med det.

Skulle rekommendera att ta 40mg/dygn och fortsätter upp till 20 dagar om problemet inte är borta efter 10 dagar. Maxdosen av omeprazol är upp mot 200mg/dygn, så du behöver inte vara orolig att överdosera. 40mg/dygn är en vanlig dos.

20mg är rätt liten dos. Och du är en vuxen man och kommer troligtvis behöva 40mg/dygn. (du kan ta hela dosen på morgonen). Om du inte blivit bättre om 2-3 veckor så bör du söka upp en läkare. Förbättringen kan dröja ett tag, kommer oftast inte första dagarna.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (Miso) skrev 2019-12-07 13:56:19 följande:

Är också ssk. Skulle bara rekommendera dig att vara lite försiktig med Omeprazol. Prova det absolut i ett par veckor men inte längre än så. Du borde inte äta det någon längre period, då man kan få otroliga problem om man äter länge och försöker sluta. Den hämmar produktionen av magsyra vilket kan ge dig besvär, men magen är meningen att den ska vara sur. Du kan störa din slemhinna i magen om du äter i flera månader. Det är därför det kan vara bra att testa typ något neutraliserande (typ gaviscon) för att se om du blir hjälpt av det så man kan ringa in problemet.

Men testa absolut och som ssk ovan sa: det kan ta flera dagar innan du märker skillnad. Men ät inte för länge och var beredd på att få ökade besvär en period när du slutar med dom.

Många tillstånd som behandlas med omeprazol kräver betydligt längre kurer än 2 veckor. Tex magsår kräver ca 8 veckor, och vissa tillstånd kräver regelbunden livslång medicinering med omeprazol. Det är ingen beroendr framkallande medicin, men däremor kan ju problemen komma tillbaka när man slutar, beroende på vad som är felet.

Orsaken att man rekommenderar läkar besök efter några veckors användning är ju ifall man har fel diagnos. Ppi mediciner (som omeprazol) kan dölja allvarliga symptom, och därför försena tex en cancer diagnos.

Men i ts fall är det ju inte så, och han kan bra testa 2-3 veckor. Sedan om det inte blir bättre så bör ju läkaren ta en titt.

Jag skulle gissa på problem med magmunnen, irritation i magsäcken eller dylikt. Något med magsäcken i allafall, eftersom det verkar trycka uppåt så att andningen påverkas. Omeprazol hjälper mot många tillstånd, så håller tummarna för att du mår bättre snart.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (Vilsen) skrev 2019-12-07 14:18:09 följande:

Utgick ifrån det du sa tidigare om 10 dagar, köpte en burk som innehåller 14 kapslar, tänkte att jag kör dem i 2 veckor, men om jag ska köra 40mg/dag får jag se om det blir någon förbättring efter 7 dagar helt enkelt.

7 dagar 40mg kan vara för kort kur. Fortsätt 7 dagar till efter det (14 totalt 40mg/dag)
  • Anonym (ssk)
    Anonym (Vilsen) skrev 2019-12-09 17:53:24 följande:

Den värk som kommer och går ligger för övrigt ganska centralt runt naveln kan man väl säga. Inte naveln i sig, men en area runt den, vilket borde vara i magtrakten tänker jag.

Var länge inne på att jag hade problem med tarmarna, men de sitter väl lite längre ner, mellan navel och underliv snarare, så magen borde väl isåfall vara källan till problemet.

Tarmen är uppdelad i 3 delar. Tunntarmen, tjocktarmen och ändtarmen. Tjocktarmen ligger som en fyrkant runt hela magen- alltså längs med kanterna av magen. Den rutar liksom in allt ända nerifrån och ända upp under bröstet. Inne i fyrkanten finns tunntarmen. Den slingrar sig (många metrar) innanför tjocktarmen. Rätt under naveln är det alltså tunntarm.

När man äter så går maten först ner i magsäcken. Sedan vidare till tunntarmen. Efter det vidare till tjocktarmen och slutligen till ändtarmen.

Smärta runt naveln (framför allt om det smärtar från naveln och ner mot höger) är stark förknippat med blindtarms inflammation. Även med vanlig magsjuka.

Omeprazol verkar i magsäcken.

IBS är förenat med värk som du beskriver efter maten. Vidare så är det även förknippat med matallergier, laktosintolerans, gluten intolerans.
Svar på tråden Läkarhjälp