• Anonym (Vilse­n)
    Sat 7 Dec 2019 06:50
    968 visningar
    32 svar
    32
    968

    Läkarhjälp

    Kan väl börja med att säga att jag är otroligt trött på livet pga detta. Varför? För att den ena parten inte hittar några fel, medan den andra tycker att jag är en hypokondriker.
    Kan också passa på att skriva att jag är kille, 38 år gammal, 179 lång och väger just nu ca 103 kilo (bantade ner mig från 129 till 88 för ett par år sen, men har sakta gått upp i vikt igen men stannat runt 100 nu).

    Allt började ungefär i mitten på november förra året. Fick plötsligt ont i magen och tappade totalt matlusten. Gjorde alla möjliga utredningar för att få bukt med problemet. Gick så långt att jag gjorde en gastroskopi, som tyvärr visade sig vara normal. Efter flera veckors intensiva besök på vårdcentraler och sjukhus fick jag till slut papaverin utskrivet, vilket ska lugna tarmarnas aktivitet. Då släppte plötsligt problemen. De försvann, puts väck. Då hade jag varit sjukskriven för första gången i mitt liv, i två veckor pga magen. Vi kom aldrig fram till vad som orsakade mina magsmärtor men eftersom de försvann så blev både jag och läkare glada och gick vidare med livet.

    Vad jag minns då så kom smärtorna från ingenstans och försvann på precis samma sätt. Tyvärr kommer jag inte ihåg HUR det startade.

    Nu kommer det som gör att jag är trött på livet. Smärtorna är tillbaka (DOCK inte samma typ av smärta). Dessa punkter som kommer här nu är viktiga, som jag vill ta med mig nästa gång jag går till vårdcentralen eller akuten. Jag var på VC för två veckor sen, de i princip garvade åt mig och sa till mig att vara lugn, banta och att jag är en frisk 38-årig kille. Jag fick dock göra en spirometri för att testa andningen, vilken visade sig vara normal, den är i helvete inte normal.

    Jag vet att detta kommer låta helt sjukt, men det är också därför jag hoppas att smärtorna ska gå över, för jag vågar fan inte tillbaks för vårdhjälp. Men ok. För ett par veckor sedan bytte jag till vinterjacka, den satt rätt tajt, pga att jag gått upp en tio kilo på kanske 2-3 år (vet inte om detta var problemet förra året, men jag hade ju vinterjacka hela vintern då, smärtorna försvann runt jul förra året). Jag går just nu i högskola och åkte en morgon till skolan med pendeltåget. På väg till tåget kände jag att jag började få svårt att andas. Jag upplevde att jackan kanske satt för tajt, så jag öppnade den, då kändes det plötsligt lättare att andas, men andningen i sig var fortfarande tung och jag fick då ont i magen. Denna smärta satt i flera timmar. Medan denna smärta satt i (flera olika tillfällen), så kände jag att jag fick ta flera djupa andetag väldigt ofta, som att luften jag andades in, inte räckte till.

    Morgonen därpå valde jag att åka i samma jacka till skolan men öppen. Just denna morgon var det svinkallt ute men jag kämpade på. Väl framme på tåget så valde jag att stänga jackan när jag satte mig ner på tåget. Detta gjorde att smärtorna kom tillbaks, ÄNNU värre.

    I perioder har detta varit ett problem för mig, självklart har jag inte envisats med att gå runt i en trång jacka, men problemen uppstår ibland ändå, även utan jacka. Ofta när jag sitter ner har jag märkt, gärna framåtlutad. Jag mår faktiskt bäst när jag bara står upp. Det känns som att magen trycks åt på något sätt när jag sitter ner, men detta har aldrig varit ett problem förut, och jag har varit överviktig i princip hela livet, men nu runt 100 kilo så ser jag dock inte överdrivet överviktig ut, så det kanske låter mycket, men det är inte SÅ mycket. Det mesta sitter dock runt magen.

    Ett annat exempel på när smärtan kommit är en kväll när jag satt och spelade spel med min bror på datorn. Magen hade varit glad hela dagen och jag var superglad över detta. Plötsligt känner jag blodsmak i munnen, ungefär som när man tränar extra hårt, men detta ledde plötsligt till att jag fick ont i magen igen. Varför?

    Jag vet inte riktigt vad jag mer ska säga, annat än att jag då ibland har tung andning (vilket påverkar sömnen), ont i magen som jag inte kan styra över, blodsmak i munnen vid kanske 2-3 tillfällen. Jag har dock väldigt ofta en molande värk i magen som liksom aldrig ger med sig.

    Kan väl även tillägga att jag inte har problem med varken avföring eller kiss.

    För ett par veckor sedan när jag gjorde min spirometri så sa de ju att allt är bra och tittade på mig som att jag slösade deras tid. Vad ska jag göra? Jag vågar mig inte tillbaks till vårdcentralen, men jag känner å andra sidan för att lägga mig framför tåget om inget händer snart. Jag orkar inte ha så mkt problem med magen som jag har.

    Jag upplever smärtan som att lungorna pressas sönder av revbenen, det är det närmsta en förklaring jag själv kan ge, och jag är långt ifrån en läkare.

    Har även kollat diabetes, ibs, glutenintolerans och blindtarmsinflammation utan framgång.

    Detta må vara det sjukaste ni läst men snälla hjälp mig, vad kan det vara?

  • Svar på tråden Läkarhjälp
  • Anonym (Miso)
    Sat 7 Dec 2019 07:13
    #1

    Det där med andningen kan ju mycket väl vara ångest.... speciellt om du går omkring och är orolig och inte mår bra. Ångest kan ge en rad fysiska problem, ofta relaterat till andningen. Jag själv får "svårt att andas" vid ångest och känner då att jag liksom måste ta extra djupa andetag o gäspa o liknande.

    Magen är ju svårare... är det högt upp i magen eller mer nedåt tarmarna? Hur är din kost? Halsbränna kan vara väldigt smärtsamt. Har du testat något mot det, exempelvis flytande gaviscon eller novalucol? Sen reagerar jag att du är utredd för IBS, men att det inte är det? Ibs är ju en sån diagnos man får när man inte kan hitta något annat fel... svårt att säga att det INTE är ibs menar jag.

    Tråkigt att du känner att du inte får hjälp av sjukvården....Har du råd att gå privat? Tyvärr så får man ju i primärvården bättre hjälp då. Lycka till!

  • Anonym (Miso)
    Sat 7 Dec 2019 07:15
    #2

    Jag ser nu att dina smärtor är högt i magen. Provat någon kur med Gaviscon? Helt ofarligt och klart värt att testa annars!

  • Anonym (Tanja­)
    Sat 7 Dec 2019 07:27
    #3

    Precis så där hade jag när jag hade magkatarr! Prova som ovan skriver tex Gaviscon, men om det inte hjälper, fortsätt testa andra läkemedel mot magkatarr. På mig funkade inte alla, bäst var Omeprazol.

  • Anonym (Jgh)
    Sat 7 Dec 2019 07:28
    #4

    Låter lite som när jag fick havandeskapsförgiftning.. Antar de har gjort lever tester och allt sånt?

    Det är nog bara ångest. Sitter du och tänker på din hälsa och oroar dig hela tiden så kan man få ont i magen och tungt att andas.

  • Anonym (Vilse­n) Trådstartaren
    Sat 7 Dec 2019 08:59
    #5

    Glömde tillägga att det var för magkatarr och magsår jag gjorde en gastroskopi.

    När det gäller ångest så är det inte alls otänkbart. För 5-6 år sedan "drabbades" jag av panikångest, något jag aldrig tidigare haft. Efter det har jag ibland upplevt vad som kan klassas som ångest. Det är inte alls omöjligt att det som relaterar till andningen är ångest, men varför skulle jag nyligen ha fått det pga en trång jacka? Jag vet ju att den satt tajt, därför öppnade jag ju den. Reagerar kroppen så starkt på att jag inte kunde andas normalt pga den? Visst, men varför släpper då inte ångesten direkt när jag tog av mig den?

    Jag vet inte, ni kan ha rätt gällande ångest, men det förklarar inte varför jag har svårt att somna pga magen och varför jag vaknar och känner av problematiken direkt. Sen är det ju inte omöjligt att jag har fått magsår eller katarr nu, visst kan jag prova gaviscon, men jag tror inte att det är där problemet sitter. Känns som att det sitter mer centralt i magen, magsäcken/tarmarna.

    Ni skriver också att ångest kan ge fysiska problem, det kanske är så att jag fått magsår eller liknande pga ångest då? Jag känner mig ju frisk i övrigt, promenerar regelbundet, har t.om gjort lite situps, armhävningar, enbart för att testa kroppen, och jag mår bra, förutom just i magen då.

  • Anonym (Vilse­n) Trådstartaren
    Sat 7 Dec 2019 09:07
    #6
    Anonym (Miso) skrev 2019-12-07 07:13:23 följande:

    Sen reagerar jag att du är utredd för IBS, men att det inte är det? Ibs är ju en sån diagnos man får när man inte kan hitta något annat fel... svårt att säga att det INTE är ibs menar jag.


    Jag är inte utredd för IBS på samma sätt som jag utreddes för magkatarr och magsår förra året via gastroskopi, men de har gett mig en rad frågor kring IBS där de tyckte att det inte stämde överens.

    Min exfru och en vän till mig lider båda av IBS också, och jag har pratat med dem om deras symptom, de går bland annat ofta på toaletten och har svårt att styra toalettbehoven, jag upplever inga sådana problem, jag gör nr 2 som jag alltid gjort, och avföringen ser t.om normal ut, tack o lov. IBS kanske är mer än bara toalettbesök men ingen av dem har åtminstone ständig molande "värk" i magen som jag har, men det är kanske där ångesten kommer in i bilden, om det nu är det jag har.

    Jag har faktiskt Atarax hemma, men jag blir bara sömnig av den, tycker inte den fungerade när jag hade ångest för ett par år sedan, hade lite tyngre grejer då.
  • Anonym (sjuks­köters­ka)
    Sat 7 Dec 2019 09:35
    #7
    +1

    Allt det här låter som magkatarrssmärtor som fluktuerar och kanske kommer och ger dig ångest på köpet. Det kan kännas som om hela buken är uppblåst och man får inte plats att andas när besvären är som värst, finns en anledning till att det ibland kallas heartburn... 


    Rekommenderar att du provar 10 dagar med Omeprazol 20 mg en gång om dagen, finns receptfritt på apoteket. Och att du har gaviscon, novalucol eller novaluzid i tablettform med dig att ta vid behov. 

    Oavsett om de inte såg nåt på gastroskopin som gjordes för rätt längesen om jag förstod dig rätt så kan problemen finnas där med mycket magsyra utan att det är sår i slemhinnorna, och det kan definitivt ha kommit senaste tiden. 

    Jag tycker att du ska prova det här, och om det blir bättre höra av dig till vc och be att få medcinerna på recept för att du har blivit bättre av dem.

  • Anonym (sjuks­köters­ka)
    Sat 7 Dec 2019 09:39
    #8
    Anonym (Vilsen) skrev 2019-12-07 08:59:52 följande:

    Glömde tillägga att det var för magkatarr och magsår jag gjorde en gastroskopi.

    När det gäller ångest så är det inte alls otänkbart. För 5-6 år sedan "drabbades" jag av panikångest, något jag aldrig tidigare haft. Efter det har jag ibland upplevt vad som kan klassas som ångest. Det är inte alls omöjligt att det som relaterar till andningen är ångest, men varför skulle jag nyligen ha fått det pga en trång jacka? Jag vet ju att den satt tajt, därför öppnade jag ju den. Reagerar kroppen så starkt på att jag inte kunde andas normalt pga den? Visst, men varför släpper då inte ångesten direkt när jag tog av mig den?

    Jag vet inte, ni kan ha rätt gällande ångest, men det förklarar inte varför jag har svårt att somna pga magen och varför jag vaknar och känner av problematiken direkt. Sen är det ju inte omöjligt att jag har fått magsår eller katarr nu, visst kan jag prova gaviscon, men jag tror inte att det är där problemet sitter. Känns som att det sitter mer centralt i magen, magsäcken/tarmarna.

    Ni skriver också att ångest kan ge fysiska problem, det kanske är så att jag fått magsår eller liknande pga ångest då? Jag känner mig ju frisk i övrigt, promenerar regelbundet, har t.om gjort lite situps, armhävningar, enbart för att testa kroppen, och jag mår bra, förutom just i magen då.


    Även om du öppnar eller tar av en jacka som triggar känslan av värme och trånghet så har ångesten redan slagits igång, och när kroppen väl dragit igång alla sina system på det sättet så tar det tid för den att varva ner till normalnivå igen. Det låter väldigt mycket som ångest det här med jackan och resorna och det. Panikattacker av någon form etc. 


    Ser att du har atarax men mest blir trött av dem? Det är just tröttheten som fungerar mot ångesten och gör att kropp och sinne slappnar av och då kan ångesten släppa taget. Det är tanken bakom, däremot fungerar det ju inte på det sättet för alla.

  • Anonym (Vilse­n) Trådstartaren
    Sat 7 Dec 2019 10:09
    #9
    Anonym (sjuksköterska) skrev 2019-12-07 09:35:35 följande:

    Allt det här låter som magkatarrssmärtor som fluktuerar och kanske kommer och ger dig ångest på köpet. Det kan kännas som om hela buken är uppblåst och man får inte plats att andas när besvären är som värst, finns en anledning till att det ibland kallas heartburn... 


    Rekommenderar att du provar 10 dagar med Omeprazol 20 mg en gång om dagen, finns receptfritt på apoteket. Och att du har gaviscon, novalucol eller novaluzid i tablettform med dig att ta vid behov. 

    Oavsett om de inte såg nåt på gastroskopin som gjordes för rätt längesen om jag förstod dig rätt så kan problemen finnas där med mycket magsyra utan att det är sår i slemhinnorna, och det kan definitivt ha kommit senaste tiden. 

    Jag tycker att du ska prova det här, och om det blir bättre höra av dig till vc och be att få medcinerna på recept för att du har blivit bättre av dem.


    Precis så är det! Buken känns uppblåst och det känns som att den lite för stora mage jag har, faktiskt upplevs som ännu större, vilket stör både till vardags såväl som när man ska sova. Den "smärta" jag har kommer och går, men känt av den dagligen i kanske 3 veckor nu med undantag från 2-3 dagar. Jag lovar att köpa omeprazol omedelbart!!
    Anonym (sjuksköterska) skrev 2019-12-07 09:39:18 följande:

    Även om du öppnar eller tar av en jacka som triggar känslan av värme och trånghet så har ångesten redan slagits igång, och när kroppen väl dragit igång alla sina system på det sättet så tar det tid för den att varva ner till normalnivå igen. Det låter väldigt mycket som ångest det här med jackan och resorna och det. Panikattacker av någon form etc. 


    Ser att du har atarax men mest blir trött av dem? Det är just tröttheten som fungerar mot ångesten och gör att kropp och sinne slappnar av och då kan ångesten släppa taget. Det är tanken bakom, däremot fungerar det ju inte på det sättet för alla.


    Jo jag vet att Atarax har en avslappnande funktion, men den har inte dämpat min ångest, visst blir jag trött, men känner fortfarande av de obehag jag beskrivit. Googlade lite, och jag tror att det kan ha varit Oxascand jag tog för en massa år sen när jag fick panikångest, den hjälpte mycket väl mot det åtminstone.

    Kan det vara så att när man väl upplevt någon form av ångest en gång så kan den trigga igen eller ofta hos samma person? Av alla mina vänner jag står närmast, så har ingen av dem någon aning om hur ångest upplevs, vilket gjort det svårt att prata om.

    Tills vidare vill jag verkligen tacka för dina inputs, jättetack! Jag ska snart iväg och köpa omeprazol!

  • Sat 7 Dec 2019 10:56
    #10

    Här kommer ett lite mer alternativt förslag från en tjej som haft magproblem i dryga 12 år utan att få hjälp eller svar från vårdcentral/sjukhus.

    Absolut kan Omeprazol/Novalucol hjälpa tillfälligt om det rör sig om magkatarr, men den har ju en bakomliggande orsak som i mitt fall var stress och ångest.

    Min jobbiga maghistoria vände iallafall (inte över en natt men ändå) när jag kom i kontakt med Ayurveda. Om du inte känner till det så är det en Indisk holistisk läkekonst som jobbar med att få bukt med själva orsaken till symptom istället för att bara tysta ner dom tillfälligt vilket många traditionella läkemedel gör.

    Jag kan verkligen rekommendera dig att boka en ayurvedisk konsultation, bor du nära Stockholm är Peter Ljungsberg ett tips.

    Den konsultationen jag var på blev startskottet till mitt tillfrisknande men det har också fler orsaker; att sluta äta eller i alla fall så ofta jag kan undvika socker gjorde underverk för min mage.

    Jag kan också tacka mitt intresse för yoga som lett mig in på att utforska chakrasystemet. Att jobba med att läka rot- och sacralchakrat har varit super för magen min.

    Är du inte det minsta inne på något alternativt så förstår jag att det är lätt att avfärda det jag skriver, men jag vill ändå posta det här inlägget för att det hjälpt mig att bli frisk! Jag har prövat så otroligt många vägar för att bli kvitt mina magproblem, först traditionella och sen alternativa och jag har också varit skeptisk till mycket jag provat men är så glad att jag provat ändå för idag lever jag ett helt annat liv och är som en annan person än när magen styrde hela min värld.

    Jag hoppas något av det jag eller andra här skrivit kan hjälpa dig!

Svar på tråden Läkarhjälp