• Cheescake

Puls och järnbist?

Anonym (Jag) skrev 2019-12-07 14:23:28 följande:

Jag har alltid haft väldigt högt hb och jättehög puls så jag tror inte det finns nåt samband.

Man kan ha järnbrist även om man har bra eller högt hb.
  • Cheescake
    Anonym (Jag) skrev 2019-12-07 15:47:16 följande:

Jamen då säger vi det då. I 30 år har jag haft järnbrist trots hb mellan 140-150. Och självklart är det därför jag har hög puls och äter hjärtmedicin. Du vet bättre än kardiologerna.

Skrev jag att du hade järnbrist? Nej, det gjorde jag inte. Däremot skrev jag att man kan ha järnbrist även om man har bra eller högt hb. Man kan ha. Inte att man måste ha eller att du har. Utan att man kan ha.
  • Cheescake
    Anonym (snabbpulsare) skrev 2019-12-07 21:57:49 följande:

Betyder det alltså ja på min fråga, att man kan få snabbare puls av järnbrist?

Ja, det kan man få. Betyder dock inte att du har det.
  • Cheescake
    Anonym (snabbpulsare) skrev 2019-12-07 22:00:31 följande:

Tack för svar alla!

Menade alltså om högre puls KAN vara en orsak av järnbrist, inte att det måste vara så. Jag har aldrig varit andfådd vid järnbrist, som man annars läser är ett vanligt symptom, så att kroppar reagerar olika känns ju logiskt

Ja, det kan vara så. Men det finns även andra orsaker som gör att man har hög puls. Jag har hög puls utan att han järnbrist eller järnbristanemi. För mig är.den höga puls ett hjärtproblem som jag äter medicin mot.
  • Cheescake
    Anonym (Ssk) skrev 2019-12-08 11:15:09 följande:

Med en puls på 32 så ligger du på intensiven. Det är för låg puls för att förse hela kroppen med syre. Du står inte på benen. 

Dom missade ultraljudet så, som ofta är det viktigaste. Dom undersökningar du gjort så visar på rytmstörningar (vilket låg puls iof kan indikera på), men lika viktigt är att man gör ett ultraljud.

En vältränad person med vilopuls på 32 ligger inte på intensiven. Gunde Svan hadd en vilopuls på 32 och han låg definitivt inge på intensiven.
    Anonym (Ssk) skrev 2019-12-08 08:36:18 följande:

Oavsett hur vältränad man är så har man inte en vilopuls på 40. Gunde Svan hade 52 när han låg som lägst..och dom flesta blir aldrig så vältränade. 40 är på gränsen till farligt lågt.

Gunde Svan hade 32 i vilopuls, inte 52. Och nej 40 i vilopuls är inte på gränsen till farligt låg.
  • Cheescake

Med en puls på 32 så ligger du på intensiven. Det är för låg puls för att förse hela kroppen med syre. Du står inte på benen. 

Dom missade ultraljudet så, som ofta är det viktigaste. Dom undersökningar du gjort så visar på rytmstörningar (vilket låg puls iof kan indikera på), men lika viktigt är att man gör ett ultraljud.

En vältränad person med vilopuls på 32 ligger inte på intensiven. Gunde Svan hadd en vilopuls på 32 och han låg definitivt inge på intensiven.

Oavsett hur vältränad man är så har man inte en vilopuls på 40. Gunde Svan hade 52 när han låg som lägst..och dom flesta blir aldrig så vältränade. 40 är på gränsen till farligt lågt.

Gunde Svan hade 32 i vilopuls, inte 52. Och nej 40 i vilopuls är inte på gränsen till farligt låg.
  • Cheescake

• Cheescake
    Anonym (xyz) skrev 2019-12-10 00:50:59 följande:

Vid blodgivning måste man ha en puls på minst 45. Personalen är förmodligen inte utbildad för att kunna skilja vältränade från dödssjuka, så de har gjort det enkelt för sig och satt en hård gräns på 45. Jag känner en mycket vältränad person som inte fick lämna blod pga detta. Jag har själv haft 48 vid några tillfällen och det är tydligen inte så vanligt för personalen blir osäker, frågar en kollega hur låg puls man får ha, och tar pulsen en gång till.

Pga medicinering mot högt blodtryck kollar de mitt blodtryck varje blodgivning, och mätaren rapporterar även pulsen. Jag har inget minne av att de kollade pulsen varje blodgivning innan jag fick högt blodtryck.

Nja, 45 i puls nog väldigt olika. Däremot tar de blodtrycket med jämna mellanrum och eftersom de tar automatiskt så får de även med pulsen. De har en gräns på hur lågt blodtryck man får ja. Själv jag i vanlig fall för lågt blodtryck för att få lämna blod men varje gång jag lämnar så har mitt blodtryck var perfekt eftersom jag är nervös.
  • Cheescake
    Anonym (xyz) skrev 2019-12-10 00:50:59 följande:

Vid blodgivning måste man ha en puls på minst 45. Personalen är förmodligen inte utbildad för att kunna skilja vältränade från dödssjuka, så de har gjort det enkelt för sig och satt en hård gräns på 45. Jag känner en mycket vältränad person som inte fick lämna blod pga detta. Jag har själv haft 48 vid några tillfällen och det är tydligen inte så vanligt för personalen blir osäker, frågar en kollega hur låg puls man får ha, och tar pulsen en gång till.

Pga medicinering mot högt blodtryck kollar de mitt blodtryck varje blodgivning, och mätaren rapporterar även pulsen. Jag har inget minne av att de kollade pulsen varje blodgivning innan jag fick högt blodtryck.

Nja, 45 i puls nog väldigt olika. Däremot tar de blodtrycket med jämna mellanrum och eftersom de tar automatiskt så får de även med pulsen. De har en gräns på hur lågt blodtryck man får ja. Själv jag i vanlig fall för lågt blodtryck för att få lämna blod men varje gång jag lämnar så har mitt blodtryck var perfekt eftersom jag är nervös.
Svar på tråden Puls och järnbist?